تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۸۷۷۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با آغار عملیات برداشت نیشکر از ۲۸ مهرماه امسال؛
۴۲۰ هزار تُن شکر از ۶۷ درصد از مزارع نیشکر تولید شد
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از تولید ۴۲۰ هزار تُن شکر در واحدهای هشت‌گانه همزمان با آغار عملیات برداشت نیشکر از ۲۸ مهرماه امسال تاکنون خبر داد و گفت: این میزان شکر از برداشت ۶۷ درصد از محصول نیشکر تولید شده است.

169979796

عبدعلی ناصری روز چهارشنبه در حاشیه هجدهمین کنگره علوم خاک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: تاکنون ۶۷ درصد از مزارع نیشکر با عملکرد مطلوب برداشت شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: برداشت نیشکر به‌عنوان بزرگ‌ترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور از ۲۸ مهرماه در واحدهای هشت‌گانه توسعه نیشکر شروع شده و به مدت ۱۰۰ روز کاری ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه روند تولید شکر در واحدهای نیشکری تا فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد بیان کرد: در سال زراعی جاری، تولید شکر به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و به بیش از ۶۳۰ هزار تُن می‌رسد.

ناصری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر نقش مهم صنعت نیشکر در مقابله با بیابان‌زایی، بیان کرد که کشت نیشکر در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان، از شکل‌گیری کانون‌های جدید گردوغبار جلوگیری کرده و مانع از فرسایش خاک شده است.

تحوّل در سه حوزه محیط‌زیست، اشتغال و تولید با زهاب نیشکر

وی از طرحی برای کنترل کانون‌های ریزگرد در جنوب خوزستان خبر داد و گفت که این طرح، مساحتی بالغ بر ۳۵ هزار هکتار از جنوب منطقه جفیر تا شمال خرمشهر را شامل می‌شود و در صورت موافقت مسئولان مربوطه با واگذاری این زمین‌ها، توسعه کشاورزی با استفاده از زهاب نیشکر آغاز می‌شود و در سه حوزه محیط‌زیست، اشتغال و تولید تحوّلی در منطقه ایجاد خواهد شد.

استاد گروه آبیاری و زهکشی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه به شیوه آبیاری «هیدروفلوم» در مزارع نیشکر اشاره کرد و آن را یکی از مدرن‌ترین روش‌های آبیاری در دنیا برشمرد که بهره‌وری آب را به نحو مطلوبی ارتقا داده است.

ناصری با بیان اینکه میانگین راندمان آبیاری در کشور حدود ۳۰ درصد است، اظهار کرد که صنعت نیشکر توانسته بر پایه آبیاری «هیدروفولم»، به راندمان ۵۰ برسد که این رقم برای آبیاری سطحی نه‌تنها در کشور، بلکه در دنیا قابل‌توجه است؛ درعین‌حال، طرح‌های تحقیقاتی متعددی در این صنعت به‌منظور افزایش بهره‌وری آب در حال انجام است.

در کنار روش آبیاری هیدروفلوم، سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای به‌صورت پایلوت نیز در این صنعت، در دست اجراست تا پس از پشتِ سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع به کار گرفته شود. این روش، بهره‌وری مصرف آب را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، نیاز سالانه کشور به شکر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن است که از این میزان هر ساله حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن شکر از محل تولید داخل تأمین می‌شود.

شرکت توسعه نیشکر با تولید بیش از ۵۰ درصد شکر موردنیاز کشور، از ظرفیت بالایی در تولید شکر برای رساندن کشور به خودکفایی در این محصول راهبُردی برخوردار است.

:
:
:
آخرین اخبار