تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۲۸۷۷۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاربردهای شگفت‌انگیز سرکه
سرکه سفید را در همه سوپرمارکت‌های دنیا می‌توان پیدا کرد و به جز اینکه با آن ترشی درست می‌کنند و در سالادها کاربرد زیادی دارند، کاربردهای دیگری هم دارد که تعدادی از آن‌ها را معرفی کردیم.
  سرکه سفید را در همه سوپرمارکت‌های دنیا می‌توان پیدا کرد و به جز اینکه با آن ترشی درست می‌کنند و در سالادها کاربرد زیادی دارند، کاربردهای دیگری هم دارد که تعدادی از آن‌ها را معرفی کردیم.

پنجره‌ها

یک چهارم فنجان سرکه سفید را به یک لیتر آب بسیار گرم اضافه کنید تا یک شیشه پاک‌کننده خوب بسازید. حالا با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید تا پنجره‌های شما برق بزنند.

خشکشویی

به جای نرم‌کننده پارچه، نصف تا یک فنجان سرکه را به آخرین شستشو در ماشین لباسشویی خود اضافه کنید (مثل نرم کننده مایع). لباس‌های شما نرم بیرون می‌آیند، زیرا سرکه به حذف هر اثری از مواد شوینده لباس‌ها کمک می‌کند، که باعث سفت شدن پارچه‌ها می‌شود.

رسوب آب

سرکه لکه‌های رسوب آب مانند درهای دوش، شیرآلات و رسوبات زیر گلدانی‌ها را از بین می‌برد. اگر سرکه داغ باشد (حرارت در مایکروویو) حتی سریعتر عمل می‌کند.

ماشین ظرفشویی

به جای مواد شوینده تجاری گران قیمت، آن مخزن کوچک ماشین ظرفشویی خود را با سرکه سفید پر کنید. ظروف شما برق خواهند زد. اگر ماشین ظرفشویی شما این ویژگی را ندارد، به سادگی نصف تا یک فنجان (بسته به سختی آب خود) به آخرین شستشو اضافه کنید.

شیشه جلو ماشین

شیشه جلوی ماشین خود را با سرکه بشویید (مراقب قسمت‌های رنگ شده باشید) تا از یخ و یخ زدگی جلوگیری کنید.

کاغذ دیواری

سرکه یک پاک کننده عالی کاغذ دیواری است. ابتدا تمام کاغذدیواری‌هایی را که می‌توانید به سادگی با کشیدن جدا کنید. حالا روی آنچه که باقی مانده است، سرکه اسپری کنید. سرکه شروع به حل کردن چسب می‌کند. پس از نرم شدن، می‌توانید بقیه را بدون مواد شیمیایی خشن حذف کنید.

قیچی

وقتی قیچی شروع به چسبیدن یا کثیف شدن کرد، آن را با آب نشویید. آب مشکل را حل نمی‌کند و فقط بست و تیغه‌ها را در معرض زنگ زدگی قرار می‌دهد. درعوض، تیغه‌ها را با پارچه‌ای آغشته به سرکه سفید با قدرت کامل پاک کنید، بعد با پارچه یا حوله ظرفشویی خوب خشک کنید.

فرش

لکه‌های سبک فرش را با مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری نمک حل شده در نصف فنجان سرکه سفید پاک کنید. پس از خشک شدن کامل، محل را جاروبرقی بکشید.

مایکروویو 

برای تمیز کردن مایکروویو، در یک کاسه شیشه‌ای یک چهارم فنجان سرکه به اضافه یک فنجان آب بریزید و مخلوط را به مدت ۵ دقیقه روی بالاترین درجه قرار دهید. پس از سرد شدن کاسه، یک پارچه یا اسفنج را در مایع فرو کنید و از آن برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.

نرم کردن گوشت

از اسیدیته سرکه برای نرم کردن گوشت استفاده کنید. چند قاشق غذاخوری به کباب، سوپ و خورش اضافه کنید. اگر سرکه بالزامیک داشته باشید، طعم فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد، اما سرکه سفید به همان خوبی لطیف می‌کند.

آجر نما

با یک پارچه مرطوب آغشته به سرکه سفید و  آب گرم چربی‌های آجر پشت گاز یا شومینه را تمیز کنید. شما می‌توانید از همین فرآیند در کفپوش آجری هم استفاده کنید.

پنهان کردن خراش‌ مبلمان

برای اینکه خراش روی مبلمان چوبی کمتر دیده شود، مقداری سرکه مقطر و ید را در یک شیشه کوچک مخلوط کنید و با یک قلم موی کوچک روی خراش‌ها را رنگ کنید. برای چوب‌های تیره‌تر از ید بیشتر و برای رنگ‌های روشن‌تر از سرکه بیشتر استفاده کنید.

قهوه‌ساز تمیز

طعم قهوه می‌تواند نتیجه زمانی باشد که قهوه ساز برای همیشه تمیز نشده باشد. تمیز کردنش خیلی راحته. کافیه ظرفی را با ۲ فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب پر کنید. یک فیلتر در دستگاه قرار دهید و محلول را در محفظه آب قهوه ساز بریزید. قهوه ساز را روشن کنید و بگذارید یک چرخه کامل دم بکشد. فیلتر را بردارید و آن را با یک فیلتر تازه جایگزین کنید. سپس آب تمیز را به مدت سه چرخه کامل از دستگاه عبور دهید.

موم شمع

آیا شمع بر روی مبلمان چوبی شما ریخته است؟ ابتدا موم را با استفاده از سشوار در گرم‌ترین حالت آن نرم کنید و تا جایی که می‌توانید موم نرم شده را با دستمال کاغذی پاک کنید. سپس با مالش پارچه‌ای آغشته به محلولی که از قسمت‌های مساوی سرکه سفید و آب ساخته شده است، باقیمانده را بردارید.

زهکشی

ترکیب سرکه و جوش شیرین یکی از موثرترین راه‌ها برای رفع گرفتگی و بوی بد مجاری است. اگر درست استفاده شود، نسبت به تمیزکننده‌های شیمیایی لوله‌ها بهتر است. از یک قیف برای ریختن یک دوم فنجان جوش شیرین و یک فنجان سرکه در آبکش استفاده کنید. وقتی کف فروکش کرد، آن را با آب داغ بشویید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس دوباره با آب سرد بشویید. این روش علاوه بر رفع انسداد، باکتری‌های ایجاد کننده بو را نیز از بین می‌برد.

فلز مس

می‌توانید گلدان‌های ته مسی و سایر اقلام مسی را با خمیر ساخته شده از نمک و سرکه تمیز کنید. احتیاط: (از این مواد روی مس تزئینی با پوشش لاک استفاده نکنید.)

فولاد ضد زنگ

برای تمیز کردن وسایل استیل ضد زنگ و لوازم خانگی، از یک بطری اسپری مه پاش ملایم سرکه سفید رقیق نشده استفاده کنید. با پارچه‌ای نرم آن را بمالید تا درخشندگی را نشان دهید.

آفتاب سوختگی

سرکه سفید نیش آفتاب سوختگی را از بین می‌برد. فقط یک حوله را خیس کنید و روی محل سوختگی بمالید. بو بسیار قابل تحمل تر از درد آفتاب سوختگی است. احتیاط: هرگز سوختگی‌های شدید را با سرکه درمان نکنید.

اتوی بخار

به گزارش وبگاه تبیان، اتو بخار خود را از داخل به بیرون تمیز کنید. مخزن بخار را با سرکه سفید پر کنید و در داغ‌ترین حالت حرارت دهید. این کار سرکه را بخار می‌کند، می‌بینید که انواع رسوبات آب سخت از سوراخ‌های بخار خارج می‌شوند. سرکه باقیمانده را خالی کنید، با آب پر کنید و اجازه دهید خوب بخار شود تا تمام آثار سرکه از بین برود. در صورت لزوم تکرار کنید.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار