تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۸۸۲۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرنوشت خرید تضمینی گندم به کجا می‌رسد؟
با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و اختلاف ۲ هزارتومانی نرخ خرید گندم با نرخ مصوب، انتظار کشاورزان برآن است که جایزه تحویل به این محصول اختصاص یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ۲۷ دی ماه نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم را برای سال زراعی جدید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد که بدلیل اختلاف ۲ هزارتومانی با نرخ شورا که در ۲۷ شهریور ماه به تصویب رسیده بود با واکنش کشاورزان روبرو شد چراکه انتظار کشاورزان برآن بود که بعد از گذشت ۱۱۷ روز تاخیر در اعلام نرخ، همان قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم اعلام می‌شد.

با وجود گلایه مندی نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون انتظار می‌رود که نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح شود یا حداقل جایزه ۲ هزارتومانی به ازای تحویل هرکیلو گندم توسط دولت به کشاورزان داده شود تا گندمکاران نسبت به ادامه داشت و تحویل گندم به مراکز دولتی رغبت داشته باشند. از این رو انتظار می‌رود رئیس جمهور هرچه سریع‌تر جایزه تحویل گندم را اعلام کند.

گرچه برخی کارشناسان و فعالان این حوزه موافق تعیین قیمت گندم مطابق بازار‌های جهانی هستند، اما بنیاد ملی گندمکاران و بسیاری از اعضای تشکل‌های تولید معتقدند که گندم به عنوان مهم‌ترین کالای استراتژیک ستون اصلی خیمه مواد غذایی در کشور  است که بیش از ۹۰ درصد امنیت غذایی در گرو خودکفایی این محصول است.

در همین رابطه کاوه زرگران رئیس انجمن غلات می‌گوید:  با جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم افزایش بزرگی داشت، اما  بعد از آن به مرور، قیمت همه کالا‌ها از جمله گندم، روغن، ذرت کاهشی بوده که این موضوع از وزارت جهاد قابل استعلام است.

اسکندری وزیر اسبق کشاورزی می‌گوید: قیمت جهانی جهانی متغیر است و نرخ ثابتی ندارد که گندم که بخواهیم متوسط آن  را ۲۷۰ دلار اعلام کنیم، از این رو  اگر از ما بخواهند که گندم با کیفیت بیاوریم قطعا بالای ۴۰۰، ۵۰۰ دلار است.

با توجه به اهمیت خودکفایی گندم و تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی این محصول استراتژیک و تولید کالاهای مشابه داخل حتی بالاتر از قیمت های جهانی انتظار می رود که حمایت همه جانبه از کشت این محصول صورت بگیرد تا این محصول استراتژیک به آن سوی مرزها قاچاق نشود.

پرداخت جایزه ۲ هزارتومانی خرید تضمینی گندم امری ضروری است

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، انتظار می رود که ۲ هزار تومان جایزه تحویل گندم به کشاورزان داده شود.

به گفته او، خواسته کشاورزان آن است که دولت از گندم به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک حمایت حداکثری انجام شود چراکه کشاورزی بویژه کشت گندم بحث اقتصادی است.

پیشه ور ادامه داد: با اختصاص جایزه تحویل گندم و جبران بخشی از هزینه های تولید از این طریق پیش بینی می شود که همانند امسال رکورد میزان خرید شکسته شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی افزود: با توجه به آنکه عوامل متعددی در بحث واردات اثر گذار است، از این رو بهتر به جای واردات و حمایت از کشاورز خارجی از کشاورزان تولید داخل حمایت شود چراکه خودکفایی گندم امری ضروری است.

به گفته او، با توجه به آنکه ۴.۵ تا ۵ میلیون هکتار اراضی گندم مربوط به دیم زارهاست، از این رو شرایط جوی امری بسیار مهم محسوب می شود و از طرفی کشاورزان دغدغه کودهای سرک بویژه اوره را دارند چراکه نیاز استان ها بیش از مقدار تحویل است که در صورت عدم تامین، تولید ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با پرداخت جایزه ۲ هزارتومانی به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم، کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز خرید دلگرم می شوند، در غیراین صورت رغبت آنها کاهش می یابد.

خودکفایی گندم پاشنه آشیل امنیت غذایی کشور محسوب می شود

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: هم اکنون ۵۰ درصد سطح زیرکشت کشور به گندم اختصاص دارد و همواره بیش از ۳ میلیون کشاورز به کشت این محصول اختصاص دارند.

به گفته او،  بنابر آمار گمرک متوسط قیمت ۸ ماهه امسال ۴۲۳ دلار بود که با احتساب ارز ۵۰ هزار تومانی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ارز مبادله ۱۹ هزارتومان است، در حالیکه قیمت اعلامی ما ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

هاشمی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، تخصیص جایزه ۲ هزار تومانی به ازای خرید هر کیلو گندم در راستای پایداری تولید و خودکفایی امری ضروری است چراکه این محصول استراتژیک پاشنه آشیل امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: اگر به کشت و تولید  گندم توجه نشود، محصولات کشاورزی دیگر جایگزین خواهد شد که منابع آبی و خاکی کشور را به هدر می دهند و برای ما هم اهمیت چندانی ندارند.

خودکفایی گندم با پرداخت جایزه و سیاست های تشویقی محقق می شود

علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در خصوص قیمت خرید تضمینی  مکاتباتی با مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون داشتیم چراکه قانون خرید تضمینی و شورای قیمت گذاری در مجلس مصوب شد. همچنین فاکتور‌هایی که شورای قیمت گذاری مصوب کرده، شفاف و روشن است.

او افزود: علی رغم آنکه ۷ نفر از اعضای شورای قیمت گذاری به نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم  رای داده بودند و تنها ۲ نفر تیم اقتصادی دولت نپذیرفتند، حال نمی‌دانیم که چگونه دولت را مجاب کردند که قیمت مصوب را کاهش دهند و از آن طرف برخی‌ها دامن می‌زنند که چرا گندم را با این نرخ باید خریداری کرد، درحالیکه از بازار‌های جهانی می‌توان ارزانتر تهیه کرد. اما به هر حال این موضوع تحلیل درستی نیست چراکه خودکفایی گندم با امنیت غذایی گره خورده است.

ایمانی ادامه داد: با وجود عدم شفافیت قیمت، کشاورزان انگیزه‌ای برای هزینه بیشتر ندارند. هرچند نگاه دولت بر آن است که نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تبعات تورمی دارد، از این رو نرخ پایه خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است تا برای سنوات آینده بواسطه افزایش نرخ، خرید تضمینی از توان دولت خارج شود. اما به هرحال امیدواریم جایزه  ۲ هزار تومانی به ازای خرید هرکیلو گندم را در راستای حمایت از کشاورزان در نظر بگیرند که پرداخت جایزه تحویل هیچ ارتباطی به تورم در سایر کالا‌ها ندارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران افزود: با پرداخت جایزه به عنوان انگیزه‌های تشویقی گندمکاران، در گندم صنف و صنعت هم همانند خبازی خودکفا خواهیم شد که براین اساس نیازی به واردات نخواهیم داشت.

ایمانی گفت:  با توجه به آنکه کشاورزان داخل با دلار آزاد تولید می‌کنند، از این رو با واردات گندم با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قابل مقایسه نیست و از طرفی در شرایط فعلی درآمد‌های نفتی که به سختی بدست می‌آید، نباید با واردات، یارانه به کشاورزان خارجی دهیم. براین اساس با پرداخت جایزه گندم و دلگرمی کشاورزان به مرحله داشت و شرایط مساعد اقلیمی به خودکفایی می‌توان امیدوار بود.

با توجه به اهمیت خودکفایی گندم به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک انتظار می رود که رئیس جمهور هرچه سریع تر برای تحویل گندم به مراکز خرید دولتی جایزه و سیاست تشویقی در نظر بگیرد تا در زمان برداشت این محصول شاهد فروش گندم به دلالان و عوامل واسطه نباشیم تا در نهایت این محصول تولیدی به آن سوی مرزها قاچاق شود یا به عنوان خوراک دام و طیور در واحدهای دامداری و مرغداری مورد استفاده قرار بگیرد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار