تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۸۹۰۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاییز و زمستان مناسبی را از نظر بارشی شاهد نبودیم/ دغدغه مدیریت منابع آب در تابستان
 رئیس سازمان هواشناسی گفت: با وجود انتظارات، اما پاییز و زمستان خوبی را از نظر بارشی به دلایل مختلف از جمله افزایش قابل ملاحظه دمای هوا شاهد نبودیم.

"سحر تاجبخش مسلمان"  اظهار داشت: در پاییز امسال بیش از ۵۰ درصد بارش‌ها زیر نرمال بود و گرم‌ترین آذر ماه ۳۳ سال گذشته را تجربه کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: تجربه مشابهی را در سطح جهان از نظر گرمایش و کاهش بارش‌ها شاهدیم، به طوری که اعلام شده سال ۲۰۲۴ گرمتر از امسال نیز خواهد شد.

وی ادامه‌داد: بر این اساس شرایط مساعدی را در جهان و منطقه شاهد نخواهیم بود که بر تعادل جو و اقیانوس، همچنین بر روند متداول و روتین بارش‌ها اثرگذار می‌شود.
تاجبخش مسلمان اضافه کرد: در سال‌های اخیر و متاثر از مساله تغییر اقلیم، شاهد افزایش بروز حوادثی همچون سیلاب، خشکسالی، گرد و خاک و بارش‌های ناگهانی هستیم و بر این اساس مدیریت منابع آب ضرورت می‌یابد.

وی اظهار داشت: ایران در منطقه گرم و خشک زمین واقع شده و میانگین بارش‌های آن ۳۷ درصد زیر نرمال است، به طوری که تاکنون فقط در سه استان کشور بارش‌های بالای نرمال به ثبت رسید و تا پایان سال نیز اتفاق قابل ملاحظه‌ای را در موضوع بارش‌ها شاهد نخواهیم بود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است بارش‌هایی را هم تا پایان سال تجربه کنیم، اما کمبودها را جبران نخواهد کرد و بیش از سه سال است که با خشکسالی شدید مواجه هستیم. در این شرایط در بخش‌های آب، کشاورزی و محیط زیست باید مدیریت داشته باشیم.
رئیس سازمان هواشناسی اضافه‌کرد: در دی ماه بارش‌های خوبی را شاهد نبودیم، بهمن ماه بارش برف خوب، اما ناکافی بود و در مجموع پوشش برف در کشور چندان قابل ملاحظه نیست که همین مساله تامین آب در تابستان را به دغدغه اساسی تبدیل می‌کند.

اقلیم ایران و ترکیه قابل مقایسه نیست

وی در خصوص مطرح شدن مقایسه بارش‌ها در ترکیه با ایران، گفت: اساساً اقلیم ترکیه با ایران متفاوت است و این کشور هم عرض با ما نیست. پهنای ترکیه در طول جغرافیایی کمتر از ایران و مساحت آن تقریباً نصف کشورمان است، اما ایران در عرض جغرافیایی گسترده‌تری قرار گرفته است.
وی افزود: ترکیه از دو طرف شمال و جنوب توسط دو دریای سیاه و مدیترانه محصور شده که دو منبع اصلی تامین رطوبت این کشور هستند که در کنار رشته کوه‌های آناتولی به تولید بارش در این کشور کمک می‌کند.
تاج بخش گفت: میانگین بارش‌ها در ترکیه سالیانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر اما در کشورمان ۲۰۰ میلی‌متر است، بر این اساس از نظر اقلیمی قابل قیاس با ترکیه نیستیم.
وی یادآور شد: مطالعات نشان داده در ۳۰ سال اخیر در همه کشورهای همسایه و اطرافمان با روند افزایش دما و کاهش بارش‌ها مواجه بوده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بر این اساس بیشترین کاهش بارش در افغانستان و جمهوری آذربایجان و بیشترین افزایش دما در ایران و عراق اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: با این حال و با وجود شرایط یاد شده، کشورهای نظیر عربستان، ترکیه و امارات به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و استفاده از ظرفیت‌های همچون انرژی‌های تجدید پذیر روی آورده‌اند تا منابع تحت اختیار خود را کنترل کنند.
تاج‌بخش معتقد است: در این شرایط استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب را در بین بخش‌های مختلف داراست، می‌تواند به مدیریت تغییر اقلیم و مدیریت منابع آبی به ما کمک کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار