تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۹۰۴۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حواست به رانندگی باشه نه موسیقی!

تاثیر موسیقی بر هر چیزی حتی بر نوع رانندگی انکار ناپذیر است. حال باید دید گوش دادن به چه نوع موسیقی هنگام رانندگی بی‌خطر است.

  انتخاب موسیقی مناسب در هنگام رانندگی بسیار مهم است، موسیقی که حواس راننده را پرت نکند، موجب خواب‌آلودگی او نشود و در عین حال باب میل سایر سرنشینان باشد. انتخاب این موسیقی بسیار زمان‌بر است. پس بهتر است پیش از سفر با خودرو شخصی، لیست موسیقی‌های مورد علاقه خود و خانواده را جمع‌آوری کرده و آماده کنید. به یاد داشته باشید هدفون و هندزفری هنگام رانندگی ممنوع است و گوش دادن به موسیقی با صدای متعادل برای حفظ تمرکز راننده الزامی است.

 

تاثیر نوع موسیقی بر چگونگی رانندگی

هر نوع موسیقی بر شنونده تأثیرمتفاوتی دارد. نوع موسیقی تاثیر مستقیمی بر خلق و خو، ضربان قلب و فعالیت مغز شنونده دارد. بنابراین می‌تواند بر چگونجی رانندگی نیز تأثیر بگذارد.

همیشه باید به یاد داشته باشید که رانندگی بی خطر اولویت اول شما است پس نوع موسیقی مورد علاقه شما، چنانچه حواس شما را پرت می‌کند، آن را خاموش کنید. طبق تحقیقات صورت گرفته تاثیر انواع موسیقی بر چگونگی رانندگی بدین صورت است:

موسیقی هوی متال و راک معمولا منجر می‌شود که راننده هیجانی شده و رانندگی تهاجمی‌تری داشته باشد.

موسیقی جاز با توجه به اینکه سبک پیچیده‌ای دارد و توجه زیادی را می‌طلبد، ممکن است توجه راننده را از رانندگی دور کرده و باعث ارتکاب تخلف شود.

موسیقی پاپ و کلاسیک، برای رانندگانی افرادی خوب است که روی اشعار تمرکز نمی‌کنند و صرفا جهت آرامش حین انجام سایر کارها به‌ آن گوش می‌دهند.

در موسیقی رپ با توجه به اینکه عنصر اصلی آهنگ، شعر آن است و به صورت سریع و گذرا خوانده می‌شود، درک آن غالبا نیاز به تمرکز بالایی دارد و برای زمان رانندگی به عنوان یک ژانر پرت کننده حواس تلاقی می‌شود.

بهترین موسیقی در هنگام رانندگی

موسیقی پاپ بهترین موسیقی برای رانندگی است. هضم آن آسان است زیرا اغلب در موسیقی‌های سنتی و پاپ به متن ترانه توجه نمی‌شود و شعرها بیشتر کوتاه است و چندین بار تکرار می‌شود و نیازی نیست راننده برای فهمیدن آن تمرکز بالایی کند و می‌تواند تمرکز اصلی خود را بر روی رانندگی قرار دهد.

حواست به رانندگی باشه نه موسیقی!

استاندارد صدای پخش موسیقی در حین رانندگی

بدون موسیقی، سفر با ماشین هیجان‌انگیز نیست. مطالعات نشان داده‌اند که اگر هنگام رانندگی موسیقی پخش کنید، خلق و خوی شما بهبود می‌یابد و همین امر به نوبه خود می‌تواند بر شیوه رانندگی تأثیر بگذارد. بنابراین، روشن کردن آهنگ مورد علاقه در حین رانندگی ایده بدی نیست، اما اگر صدا بیش از حد بلند شود چه؟ به گفته متخصصان خودرو، اگر باس بالاتر از حد معمول باشد، احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن غلظت افزایش می یابد. علاوه بر این، گوش ها و چشمان شما نمی توانند روی مسیر تمرکز کنند. علاوه بر این، افزایش بیش از حد صدای موسیقی روی بلندگوها نیز خطرناک است.

به یاد داشته باشید که هر چه آهنگ ها آرام تر باشد، حال و هوا آرام تر است. بنابراین، همیشه هنگام رانندگی در سطح ایمن‌تر موسیقی پخش کنید تا حواس شما را پرت نکند. اثرات پخش موسیقی با صدای زیاد در هنگام رانندگی عبارتند از:

پایین آمدن میزان تمرکز

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در حین رانندگی می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شود. اول از همه، توانایی تمرکز فرد در مواجهه با موسیقی بلند پایین می‌آید.

در بیشتر موارد، گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه باعث حواس پرتی راننده می شود. در این مرحله، مردم تمایل دارند بیشتر روی موسیقی تمرکز کنند تا مسیر و همین امر منجر به بروز شرایط خطرناک می‌شود.

کم شدن تمرکز بر روی نشانه‌های صوتی خودرو و علائم راهنمایی

هنگام گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، رانندگان ممکن است از شنیدن نشانه های صوتی اطراف خود مانند آژیرها و بوق ها و همچنین علائم بصری غافل شوند.

تمام تمرکز آنها بر روی متن آهنگ منعطف شود و همین امر در نهایت باعث می‌شود چراغ های راهنمایی نادیده گرفته شود، صدای سوت پلیس شنیده نشود و ... بنابراین همیشه توصیه می شود هنگام رانندگی با صدای معمولی موسیقی پخش کنید تا حواس شما را پرت نکند.

از دست دادن شنوایی

پخش موسیقی با صدای زیاد در حین رانندگی باعث از دست دادن شنوایی می‌شود. اگر صدای موسیقی از ۹۰ دسی بل فراتر رود، پرده گوش شما شروع به آسیب دیدن می‌کند.

در بیشتر موارد ممکن است فرد دچار مشکلات شنوایی موقت شود. اما در دراز مدت، شنوایی به طور کامل از دست می‌رود. مطمئن شوید که آهنگ مورد علاقه را زیاد بلند نکنید که تاثیر منفی روی گوش شما بگذارد.

بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام رانندگی موسیقی سنتی و پاپ آرام با صدای ۸۰ دسی بل پخش کنید. این به شما کمک می‌کند تا تجربه رانندگی خود را لذت بخش‌تر کنید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار