تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۹۱۶۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:
حمله به رژیم صهیونیستی، ‌پاسخی‌ محدودکننده برای مهار این رژیم بود
حمله به رژیم صهیونیستی، ‌پاسخی‌ محدودکننده برای مهار این رژیم بود

ایسنا/خوزستان با توجه به اینکه راهبرد دشمن، کشاندن دامنه جنگ به فراتر از غزه و فلسطین است اساسا منافع و حیات رژیم صهیونیستی به ویژه نتانیاهو، با جنگ و خونریزی گره خورده است، بنابراین جمهوری اسلامی با یک برنامه حساب‌شده و با نگاه بازدارندگی، در زمان مناسب قاطعانه پاسخ داد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: پاسخ اجتناب ناپذیر بود و ایران باید به این اقدام ددمنشانه و نامشروع پاسخ می‌داد؛ همان گونه که در اظهارات مقامات کشوری و لشگری جمهوری اسلامی ایران بیان شد، این یک پاسخ حداقلی و محدودکننده برای مهار اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی بود.

آسیه مهدی‌پور گفت: در صورت هر گونه تهدید منافع ایران، پاسخ‌ها به مراتب وسیع‌تر و کوبنده‌تر خواهد بود و این امری بدیهی و حق طبیعی و مشروع ما بود.

وی ادامه داد: این موضوع را می‌توان از چند جهت شامل نوع پاسخ، زمان، مکان و اهداف پاسخ ارزیابی کرد. در این ارزیابی، نوع پاسخ جمهوری اسلامی ایران، نسبت به رفتار نامشروع و خلاف حقوق و موازین بین المللی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران کاملا قابل قبول بود یعنی ما باید اقدام سخت و نظامی را با اقدام سخت پاسخ می‌دادیم.

عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر از نظر زمان پاسخ بخواهیم ارزیابی کنیم به دو دلیل مهم، واکنش ایران اخلاق‌مدار، اقتدرآمیز، مبتنی بر عقلانیت و به دور از هر گونه هیجانات بود. جمهوری اسلامی ایران، همواره بازیگری طرفدار صلح و امنیت درون‌زا در منطقه بوده و است بنابراین منطق مقاومت اسلامی که سیاست خارجی ما بر آن بنا شده، یک منطق عقلانی اخلاقی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است و هیچ‌گاه به دنبال ایجاد جنگ‌افروزی نبوده است.

مهدی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه راهبرد دشمن، کشاندن دامنه جنگ به فراتر از غزه و فلسطین است اساسا منافع و حیات رژیم صهیونیستی به ویژه نتانیاهو، با جنگ و خونریزی گره خورده است بنابراین جمهوری اسلامی با یک برنامه حساب‌شده و با نگاه بازدارندگی، در زمان مناسب قاطعانه پاسخ داد.

وی افزود: از نظر مکان پاسخ‌گویی نیز آنچه شواهد و قراین تاریخی نشان می‌دهد و همچنین بر اساس گفته صاحب‌نظران عرصه نظامی و سیاسی، جمهوری اسلامی مکان حمله را از خاک خود انتخاب کرد تا نشان دهد که ما از نظر توان نظامی، همان گونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند به بازدارندگی رسیده‌ایم و این در میدان، عمل آشکار شد. هر چند تا پیش از این هم نمونه پاسخ‌های محکمی در این الگو به داشمن داشتیم؛ از جمله هدف قرار دادن پایگاه پیشرفته آمریکایی عین‌الاسد و یا اهدافی علیه جریان‌های تکفیری و صهیونیستی در سوریه، کردستان عراق و حتی پاکستان اما این بار عمق میدان، اهداف و سطح آن بسیار وسیع‌تر و جدی‌تر بود.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بنا بر اعتراف تحلیلگران جهان در رسانه‌های مختلف این پاسخ بزرگترین حمله پهپادی جهان بود و البته باید گفت از نظر نظامی یک جنگ چندلایه و کاملا هوشمندانه و جدا افتخارآمیز بود و ما توانستیم در سایه راهبرد مقاومت و ایمان و خودباوری جوانان‌مان به این مهم دست یابیم. پاسخ موشکی ایران به اسرائیل، نشانه اقتدار و خودباوری است و باید آن را به عنوان فصلی نوین در بازدارندگی و نقطه عطف در تاریخ دفاعی خودمان ثبت و ضبط کنیم.

مهدی‌پور با اشاره به بخش دیگری از تحلیل این اتفاق، بیان کرد: علاوه بر نوع، زمان و مکان پاسخ، چهارمین مورد اهداف است که همان گونه که اعلام شد جمهوری اسلامی ایران پایگاه‌های مهم نظامی را هدف قرار داد تا نشان دهد که در مجازات و تنبیه رژیم صهیونیستی  به شکل متوازن برخورد می‌کند. درسی که از این نوع هدف‌گیری به خصوص رژیم تروریستی صهیونیستی و حامیانش باید بگیرند، این است که جنگ هم برای خودش اخلاقیات و خطوط قرمزی دارد. رژیم صهیونیستی مجاز نیست به بهانه مقابله با حماس، مناطق غیر نظامی از جمله منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مساجد، زنان و کودکان و غیر نظامیان را هدف قرار دهد؛  موضوعی که ایران بر اساس فرامین دینی و قوانین بین‌المللی کاملا به آن پایبند بوده اما در مقابل رژیم صهیونیستی همه مرزهای انسانیت و اخلاق را در این حدود هفت ماه اخیر نادیده گرفته و خوی وحشی‌گری و ددمنشانه‌ای را به شکل عریان در معرض دید افکار عمومی قرار داده است و افکار عمومی ظلم‌ستیز و عدالت‌خواه ملت‌های آزاده  اقصی نقاط جهان  نسبت به آن واکنش گسترده‌ای داشته‌اند.

وی در مورد تاثیر پاسخ بر اقتدار جهانی جمهوری اسلامی ایران  ادامه داد: این موضوع را باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار داد؛ یکی در بعد قدرت نرم و تاثیر بر افکار عمومی که در این خصوص باید گفت علی‌رغم سانسور رسانه‌های نظام سلطه و رژیم صهیونیستی، افکار عمومی نسبت به ابعاد این اقدام خردمندانه و شجاعانه ایران آگاه شدند. یکی از شاخص‌های واکنش مثبت سایر ملت‌ها، رصد فضای مجازی و ویدئو یا پیام‌های کاربرانی است که از این اقدام قدردانی کردند و آن را نوعی دادخواهی ملت مظلوم غزه و فلسطین خواندند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این سطح از واکنش شاید تاکنون سابقه نداشته و این نشانه پیروزی در جنگ ترکیبی روایت‌ها در دنیای متلاطم امروز است. محور مقاومت و رهبران مقاومت در حدود هفت ماه از شروع تجاوز رژیم غاصب به غزه، در میان افکار عمومی منطقه و سایر مناطق جهان محبوبیت زیادی داشته‌اند که به هدف قرار دادن پایگاه‌های رژیم صهیونیستی با موشک و پهپادهای ایرانی این محبوبیت را نزد افکار عمومی بیشتر کرده است و این بیانگر موفقیت محور مقاومت در جنگ روایت‌ها است.

مهدی‌پور عنوان کرد: در بعد نظامی و سیاسی نیز پاسخ ایران که استفاده از حق مشروع و طبیعی خود بود، نشان‌دهنده توان بالای نظامی و قدرت درون‌زا و بازدارندگی است که بدون تردید می‌تواند دستاوردهای سیاسی در عرصه چانه‌زنی های دیپلماتیک را نیز در پی داشته باشد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همان گونه که می‌دانیم رژیم صهیونیستی در مقابل حملات تلافی‌جویانه ایران با وجود پشتیبانی همه جانبه قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و حامیان منطقه‌ای و عربی نتوانست دفاع قابل توجهی داشته باشد. ضمن اینکه از زمان شکل‌گیری این رژیم غاصب تاکنون هیچ کشوری به دلیل سطح بازدارندگی و حمایت همه‌جانبه آمریکا و غرب از آن قادر به مقابله و یا اقدام تلافی‌جویانه وسیع علیه آن نبوده است.

وی گفت: اما جمهوری اسلامی ایران نشان داد که از توان و اقتدار بالایی برای دفاع از منافع ملی خود دارد و می‌تواند به در جایگاه یک بازیگر قدرتمند در مسائل منطقه‌ای نقش موثری داشته باشد.

مهدی‌پور گفت: راهبرد امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه این است که خواهان یک امنیت درون‌زا است و هر گونه مداخله و حضور بیگانگان را خلاف استقلال و حاکمیت ملی می‌داند. پاسخ قاطعانه و خردمندانه ایران در معادلات منطقه‌ای موجب تقویت بازدارندگی و ارتقای امنیت خواهد شد، هر چند ایجاد همگرایی و امنیت درون‌زا نیازمند استفاده از فرصت‌های تنش زدایانه، اعتمادساز و اشتراک منافع است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار