تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۲۹۱۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان:
تحقق کشاورزی هوشمند نیازمند افزایش هنرستان‌های تخصصی است

 رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بر ضرورت نوسازی نیروی انسانی کشاورز تاکید کرد و گفت: تحقق کشاورزی هوشمند نیازمند افزایش هنرستان‌های تخصصی است.

سید بهرام اندرزیان  بیان کرد: در حال حاضر کشاورزی سنتی در دنیا جوابگو نیست و باید با تکنولوژی روز، برای هر مزرعه نسخه خاصی پیچیده شود.
وی بر ضرورت کشاورزی دقیق تاکید کرد و گفت: باید مواد موردنیاز هر کشت به صورت دقیق تامین شود که برای تحقق این موضوع باید کشاورزی هوشمند اجرا شود تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها از تخریب محیط زیست نیز جلوگیری شود.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اظهارکرد: جمعیت کشورمان در حال حاضر ۸۵ میلیون نفر است در حالی که ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود.
وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده ۲۷ سال دیگر جمعیت کشورمان به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد که نیاز این جمعیت به مواد غذایی به حدود ۱۸۰ میلیون تن خواهد رسید در واقع مواد غذایی موردنیاز جمعیت کشورمان ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت.

  •  


اندرزیان تصریح کرد: از طرف دیگر، میزان آبی که در حال حاضر در اختیار کشاورزان است ۷۵ میلیارد متر مکعب است که تا ۲۷ سال دیگر این میزان به ۴۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد در واقع تا ۲۷ سال آینده با کاهش ۵۳ درصدی آب مواجه خواهیم داشت.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان راهکار افزایش تولید با کاهش آب را افزایش بهره‌وری دانست و گفت: فقط با افزایش بهره‌وری می‌توان غذای مورد نیاز مردم کشورمان را تامین کرد و با آب کمتر بیشترین محصول را تولید کرد.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان افزایش بهره‌وری را در گرو تحقق کشاورزی دانش‌بنیان دانست که این موضوع باید در مراکز تحقیقات کشاورزی محقق شود.


مراکز تحقیقاتی از حمایت لازم برخوردار نیستند
اندرزیان تاکید کرد: با وجود ضرورت و اهمیت فعالیت مراکز تحقیقاتی در سال‌های اخیر و آینده، اعتبارات این مراکز در استان خوزستان صفر است و طی سال‌های اخیر بودجه ناچیزی برای تحقیقات کشاورزی اختصاص یافتع که جوابگو نیست و کفاف طرح‌ها را نمی‌دهد.
وی اضافه کرد: برای تامین مواد غذایی ناچاریم به سمت کشاورزی دانش‌بنیان پیش رفته و بهره‌وری را با دانش روز افزایش دهیم که در این راستا بخش دولتی و خصوصی باید از مراکز تحقیقاتی حمایت کنند.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: در برخی کشورها کشاورزان شخصا اعتبارات پژوهش به پژوهشگران و محققان را پرداخت می‌کنند تا محصول باکیفیت‌تری تولید شود.
اندرزیان با انتقاد از اینکه فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد عرصه و مزرعه می‌شود گفت: در بیشتر موارد کشاورزان تحصیل کرده نداریم و بیشتر جامعه کشاورزی کم سواد یا بی سواد هستند.
وی ادامه داد: از طرفی، میانگین سن بهره‌برداران حوزه کشاورزی ۵۴ سال است که امکان انتقال دانش و تکنولوژی جدید به این رده سنتی بسیار دشوار است و کارایی مناسب را ندارند.
اندرزیان خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد شغل مردم خوزستان کشاورزی است که متناسب با آن باید دانش‌آموز کشاورزی تربیت شود.


جمعیت دانش‌آموزان کشاورزی خوزستان فقط یک درصد است
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: در حال حاضر هنرستان کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی اهواز راه‌اندازی شده و ۶۰ هنرآموز در حال گذراندن دروس مرتبط هستند تا آمادگی لازم برای کار در مزرعه را داشته باشند ولی انتظار می‌رود تعداد این دانش‌آموزان و هنرجویان بیشتر شده و هنرستان دخترانه نیز در استان راه‌اندازی شود.
اندرزیان اظهارکرد: افزایش هنرجویان کشاورزی در تولید اشتغال و غذای سالم تاثیر به سزایی خواهد داشت لذا نیاز است استانداری و آموزش و پرورش در این راستا مساعدت لازم را داشته باشند.
وی به آمادگی مراکز تحقیقات کشاورزی خوزستان برای راه‌اندازی هنرستان کشاورزی دخترانه و افزایش هنرستان های پسرانه اشاره کرد و گفت: باید فضای فیزیکی برای راه‌اندازی این هنرستان‌ها فراهم شود چرا که سال گذشته به علت نبود فضای مناسب به ناچار فقط افراد محدودی در هنرستان کشاورزی پذیرش می‌شوند.
اندرزیان تاکید کرد: تغییر در کشاورزی با نوسازی نیروی انسانی کشاورز محقق می‌شود در واقع کشاورزان باید روزآمد باشند و از تکنولوژی و فناوری جدید استفاده کنند.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید کشاورزی را هوشمند کنیم تا شاهد بهره‌وری بالاتر محصولات باشیم.
وی با تاکید بر اینکه بهره‌وری بالا با کشاورزی سنتی محقق نمی‌شود گفت: باید کشاورزی دقیق باشد تا نیاز آبی و کودی متناسب با خاک و مزرعه تامین شود.
اندرزیان تصریح کرد: ابزار کشاورزی دقیق باید هوشمندسازی و با استفاده از روشهای مبتنی بر دانش جدید باشد که در راستای کشاورزی هوشمند اقداماتی در نقاط مختلف دنیا انجام شده است.

نرم افزاز هوشمند کشاورزی طراحی شده است
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: نرم افزار هوشمند کشاورزی که یکی از تکنولوژی‌های جدید کشاورزی است طراحی شده و در مراحل پایانی تکمیل است که متناسب با نیاز خاک و گیاه، تکنولوژی‌های موردنیاز را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد.
اندرزیان بیان کرد: این نرم افزار نیازمند حمایت است تا تجاری‌سازی و در کشور فراگیر شود.
وی بیان کرد: نرم افزار موردنظر طراحی شده حال باید دید کشاورز ۶۰ ساله توانایی استفاده از این تکنولوژی را دارد یا خیر، در واقع دانش‌آموزانی که در حال حاضر آموزش می‌بینند باید از این تکنولوژی استفاده کنند.


فقط پنج هنرستان ‌کشاورزی در خوزستان فعال است
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد: تربیت نسل آینده باید به سمت پرورش کشاورز پیش رود این در حالی است که در کل استان خوزستان فقط پنج هنرستان کشاورزی دایر است که درصد بسیار ناچیزی است.
اندرزیان به ظرفیت هنرجویان کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هنرجویان کشاورزی خودشان نهال تولید می‌کنند و علاقه دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی افزود: دانش‌آموزان کشاورزی در کنار محققان فعالیت و با استفاده از دانشی که فرا می‌گیرند به پدران و خویشاوندانی که کشاورز هستند توصیه‌های علمی را ارائه می‌کنند.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد: برای اینکه آینده کشاورزی خوزستان روشن باشد و خودکفایی حاصل شود باید برای نیروی انسانی و کشاورز برنامه‌ریزی شود.

کشاورز باید توجیه باشد و دانش لازم را داشته باشد
وی اظهارکرد:تعداد پژوهشگران و محققان کشاورزی خوزستان در حال حاضر ۱۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۰ نفر محقق، ۳۰ کارشناس و کمک کارشناس و بقیه نیروهای خدماتی و حمایتی هستند.
اندرزیان بیان کرد: محققان این مراکز در ۹ شاخه تخصصی از جمله جنگل، مرتع، منابع‌طبیعی، تحقیقات دام، ماشین‌آلات کشاورزی، آبخوان ها و آبخیزداری فعال هستند.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان خاطرنشان کرد: سالانه به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ طرح کشاورزی در زمینه‌های مختلف در مراکز تحقیقات کشاورزی خوزستان اجرا می شود ولی تعداد محققان نسبت به کشاورزان بسیار ناچیز است.
وی گفت: مراکز تحقیقات کشاورزی خوزستان در سال جهش تولید با مشارکت مردمی آمادگی انتقال دانش فنی بدون هیچ چشمداشتی به جمعیت جوان را دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار