تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۲۹۱۷۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد
امکان افزایش ۲ برابری تولید گندم در خوزستان وجود دارد

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد گفت: رعایت همه توصیه‌های علمی در زمین‌های کشاورزی امکان افزایش ۲ برابری تولید گندم و رسیدن به رکورد هفت تن در هر هکتار وجود دارد.

سیدمحمود طبیب غفاری  با بیان اینکه میانگین برداشت گندم در خوزستان حدود چهار تا ۴.۵ تن در هر هکتار است، بیان کرد: کشاورزان برتر خوزستان با رعایت اصول علمی در مزارع خود رکورد برداشت هفت تن گندم در هر هکتار را ثبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میزان میانگین تولید گندم آبی در خوزستان طی نیم قرن گذشته همواره صعودی بوده است، افزود: میانگین تولید گندم آبی در هر هکتار از یک هزار و ۵۰۰ تن در دهه ۶۰ شمسی به بیش از سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در دهه اخیر افزایش یافته است ضمن اینکه بالاترین رکورد خوزستان نیز در این زمینه مربوط به سال ۹۶ با چهار هزار و ۶۶۰ کیلو در هر هکتار بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات صفی آباد ادامه داد: میزان برداشت گندم در زمین‌های تحقیقاتی رکورد ۹ تن در هر هکتار نیز ثبت شده است که این موضوع نشان می‌دهد در صورت اجرای شیوه نامه‌های علمی و اجرای دانش تولید در زمین‌های کشاورزی امکان افزایش ۲ برابری تولید گندم در خوزستان وجود دارد.

مدت زمان کاشت تا برداشت گندم در این خوزستان کمتر از استان‌های دیگر است

طبیب غفاری افزود: در حالی که رکورد برداشت گندم در هر هکتار در خوزستان هفت تن است، این رکورد در کشور تا ۱۴ تن نیز رسیده است و دلیل این اختلاف زیاد این است که محدوده زمانی کاشت تا برداشت گندم در مزارع استان‌های دیگر حدود ۱۰ تا ۱۱ ماه است و این در زمان در خوزستان نصف این مدت است.

وی ادامه داد: زمین‌های کشاورزی خوزستان حداقل ۲ بار در سال کشت می‌شوند به همین دلیل مدت زمان کاشت تا برداشت گندم در این خوزستان کمتر از استان‌های دیگر است با این وجود امکان برداشت ۲ برابر از هر هکتار با رعایت توصیه‌های علمی در مزارع میسر است.

تدوین نقشه جانمایی کشت ارقام مختلف گندم کشور به ابتکار مرکز صفی آباد

طبیب غفاری با اشاره به تنوع بخشی به ارقام مختلف گندم طی چند دهه اخیر توسط مراکز تحقیقاتی گفت: رقم‌های مختلف گندم در مناطق و شرایط اقلیمی مختلف عملکردهای متفاوتی دارند که تهیه نقشه جانمایی ارقام مختلف گندم با بالاترین بهره وری توسط مرکز تحقیقات صفی آباد به عنوان نخستین مرکز در کشور سال ۹۹ اجرایی شد.

وی افزود: تهیه نقشه جانمایی کشت ارقام مختلف گندم با بالاترین بازده در هر منطقه با ابتکار مرکز تحقیقات صفی آباد برای نخستین بار در کشور اجرایی و این ابتکار در سطح ملی مورد استقبال و سایر مراکز تحقیقاتی کشاورزی نیز مطالعات خود را متناسب با این اقدام آغاز کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات صفی آباد ادامه داد: نقشه جانمایی کشت رقم‌های مختلف گندم نقش کلیدی در ارتقای بهره وری زمین‌های کشاورزی دارد و این فرصت را برای کشاورزان فراهم می‌کند تا نسبت به نوسانات محیطی ارقام با بالاترین عملکرد متناسب با شرایط محیطی خود را کشت کنند.

طبیب غفاری با اشاره به وجود چهار اقلیم مختلف در کشور گفت: اقلیم‌های گرم جنوبی، گرم ساحل خزر، اقلیم معتدل و اقلیم سرد چهار اقلیم مختلف است که مرکز تحقیقات صفی آباد یکی از مراکز سطح اول کشور در اقلیم گرم جنوبی است و دستاوردهای علمی این مرکز در معرفی رقم‌های مختلف گندم نقش کلیدی دارد.

۸۲ درصد امنیت غذایی وابسته به بخش کشاورزی است

وی با بیان اینکه شاخص اندازه گیری امنیت غذایی در دنیا بر اساس واحدی به نام کیلوکالری برای هر فرد در روز سنجیده می‌شود، ادامه داد: میانگین جهانی این شاخص ۲ هزار و ۹۶۳ کیلوکالری در روز است که بر اساس مطالعات انجام شده ۲ هزار و ۴۳۱ کیلوکالری از محل فراورده‌های گیاهی و ۵۳۲ کیلو کالری از محل فرآورده‌های دامی است.

رئیس مرکز تحقیقات صفی آباد ادامه داد: ۸۲ درصد امنیت غذایی وابسته به بخش کشاورزی و ۱۸ درصد وابسته به فرآورده‌های دامی است و از آنجایی که تولید فراورده‌های دامی نیز وابسته به فراورده‌های گیاهی است، به همین دلیل تامین محصولات گیاهی مهمترین عامل در تامین امنیت غذایی است.

وی افزود: چهار گروه عمده محصولات گیاهی شامل برنج، گندم، محصولات شکری شامل چغندر قند و نیشکر و همچنین ذرت، نصف انرژی روزانه مورد نیاز بشر را تامین می‌کند.

نظام حکمرانی توجه ویژه به توسعه کشت گندم دارد

طبیب غفاری ادامه داد: گندم و نان نقش موثری در تامین امنیت غذایی و کاهش سوء تغذیه در کشور دارد و به همین دلیل نظام حکمرانی نسبت به توسعه کشت گندم در کشور توجه ویژه دارد.

وی اظهار کرد: بر اساس داده‌های جهانی میزان تامین انرژی از محل غذا در ایران در سال ۱۹۶۳ بسیار پایین تر از میانگین جهانی بوه است که با اقدام‌های انجام شده ایران از سال ۱۹۷۴ میلادی تا کنون همواره در این شاخص بالاتر از میانگین جهانی قرار گرفته است که همچنان این شاخص در ایران بیش از سه هزار کیلوکالری برای هر فرد در روز است.

رئیس مرکز تحقیقات صفی آباد ادامه داد: سهم گندم در تامین انرژی مورد نیاز هر نفر در ایران، کشورهای غرب آسیا، آسیای میانه و آفریقا و بسیاری از کشورهای جهان بیش از ۴۰ درصد است که این نشان می‌دهد که گندم و فرآورده‌های آن شامل نان، ماکارونی و رشته قوت غالب مردم در این مناطق است.

تولید گندم در کشور از سال ۹۰ تا کنون همواره صعودی بوده است

وی تاکید کرد: گندم در تامین غذایی نقش بسیار زیادی دارد به همین دلیل از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون تلاش بی وقفه‌ای برای افزیش تولید گندم در کشور انجام شده است که با اقدام‌های انجام شده تولید گندم در کشور از حدود سه میلیون تن در سال ۱۳۵۶ به رکورد ۱۶ میلیون تن در سال ۱۳۸۶ افزایش یافت که پس از آن با خشکسالی‌های پی در پی تولید گندم دیم در ایران کاهش و هم اکنون عمده گندم تولیدی به صورت آبی است.

طبیب غفاری با بیان اینکه روند تولید گندم در کشور از سال ۹۰ تا کنون همواره صعودی بوده است، گفت: سهم استان خوزستان از تولید گندم طی طول ۱۲ سال گذشته حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد کل تولید کشور بوده است.

وی ادامه داد: رکورد خرید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم، سال ۱۴۰۲ در خوزستان به ثبت رسید که با این حجم از تولید، خوزستان نان ۶۰ روز کشور را تامین کرد.

رئیس مرکز تحقیقات صفی آباد بیان کرد: به طور کلی رقم‌های گندم به ۲ دسته نان و دوروم تقسیم بندی می‌شوند که گندم نان برای طبخ نان و گندم دوروم در صنعت و برای تولید رشته و ماکارونی استفاده می‌شود.

 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب غرب کشور پس از بررسی‌ها و مطالعات اولیه‌ای که از اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود، به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان افتتاح شد.

مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول در حوزه تحقیقات گندم یکی از مراکز سطح یک کشور محسوب می‌شود که با بررسی‌های کارشناسی نسبت به معرفی رقم‌های جدید نقش مهمی در ارتقای تولیدات کشاورزی در کشور دارد.

تا کنون ارقام مختلف گندم از جمله ارقام آراز، آران، آینه، آوان، هور، آزادگان، داریون، اوج و جلال در این مرکز نامگذاری و معرفی شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار