تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۹۲۸۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی دزفول
پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی دزفول با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل و رونق بخش کشاورزی شمال خوزستان با موانعی مواجه است که باید برداشته شوند.
 

ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی دزفول

  پایانه گل و گیاه دزفول به عنوان نخستین پایانه گل و گیاه در جنوب غرب کشور در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید و کلنگ زنی شد؛ این پایانه با هدف ساماندهی و حمایت آموزشی و زیرساختی از تولیدات کشاورزی و گل و گیاهان دارویی و بسته بندی این محصولات با دیدگاه صادراتی و دانش بنیان در حال ساخت است.

ایجاد مرکز بازرگانی و بازاریابی بین صادرکنندگان، کشاورزان و تجار خارجی در بازار‌های هدف اوراسیا، روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس، حمایت از اختراعات شرکت‌های دانش بنیان و بهینه سازی و فرآوری محصولات و احداث پالایشگاه گیاهان دارویی از دیگر اهداف ساخت پایانه گل و گیاه دزفول است.

پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول دارای سایت اداری، خدماتی، فرآوری و بسته بندی، سایت عرضه مستقیم گل و گیاه و محصولات کشاورزی و سایت رفاهی بوده و در بلوار شهید دانش، پشت میدان بار جدید در حال ساخت است.

گل کاران دزفول امیدوارند با توسعه زیرساخت صادرات گل در این شهرستان و همچنین عملیاتی شدن صادرات گل از طریق فرودگاه دزفول که به تازگی مجوز مرز هوایی آن اخذ شده، امکان صادرات این گل‌ها به کشور‌های مختلف فراهم شود.

استاندار خوزستان چندی پیش در سفری یک روزه به شهرستان دزفول از چند طرح کشاورزی و صنعتی این شهرستان بازدید کرد که یکی از این طرح‌های نیمه تمام پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی دزفول بود.

علی اکبر حسینی محراب در این بازدید از روند کند احداث این پایانه توسط متولی بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: با کمک‌های فراوانی که برای فعال سازی این پایانه طی ۲ سال اخیر انجام شده انتظار داشتیم این طرح اکنون قابل بهره برداری باشد.

وی با اشاره به طرح مشکل پرداخت نشدن تسهیلات به این پایانه، ادامه داد: تسهیلاتی برای کمک به احداث این پایانه تصویب شده است که چرایی پرداخت نشدن این تسهیلات پیگیری می‌شود.

استاندار خوزستان همچنین در این بازدید ۲ نفر از معاونان خود را مسوول پیگیری رفع مشکل پرداخت تسهیلات مصوب و رفع مشکل زمین بخشی از این پایانه کرد.

محمد راضی جلالی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز در همین بازدید در تماس با مدیر بانک کشاورزی استان، دلیل پرداخت نشدن تسهیلات مصوب به این پایانه را مشکل وثیقه اعلام کرد که مقرر شد متولی این پایانه با تودیع وثیقه اقدام کند.

مدیرعامل پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول با اشاره به انجام ۸۰ درصد تسطیح، خاک ریزی و خاکبرداری محوطه پایانه، طراحی و ساخت ۹۰ درصد ساختمان‌های اداری و مدیریتی و احداث و حفاری چاه عمیق آب و لوله کشی پایانه و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دفاتر نمایندگی مورد نیاز گمرک، قرنطینه، بانک، اتاق بازرگانی، حمل و نقل و بیمه گفت: باسکول ۸۰ تنی با ۱۸ متر طول و سه دستگاه خشک کن سبزیجات و گل و گیاه و گیاهان دارویی با ظرفیت روزانه ۱۰ تن خریداری شده است.

احداث و تجهیز دفاتر محل استقرار شرکت‌های صادراتی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، خرید بزرگترین سورتینگ آلمانی محصولات کشاورزی در خوزستان با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن، ساخت و تکمیل سوله بسته بندی گل و گیاه و محصولات کشاورزی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و خرید و نصب ترانس و تامین برق مورد نیاز مجموعه فرآوری و سردخانه از دیگر اقدامات انجام شده طبق گفته احمد آل کجباف بود.

ساخت آزمایشگاه سموم و کلینیک گیاه پزشکی و ساخت و زیرسازی ۱۰ غرفه عرضه مستقیم گل و گیاه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ساخت و زیرسازی هشت هزار مترمربع از سالن‌های بسته بندی و نمایشگاه دائمی محصولات کشاورزی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و عملیات ساخت و آماده سازی سوله فرآوری ضایعات کشاورزی و تبدیل آنها به کود کمپوست با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ساخت ۲ مجموعه سرویس بهداشتی و حمام و نمازخانه، بوفه غذاخوری و استراحتگاه کارگران و رانندگان و ساخت سالن‌های حراجی، بورس و مشاغل خانگی با اولویت فرآوری از دیگر اقدامات انجام شده در پایانه بود.

به گفته مدیرعامل پایانه گل و گیاه دزفول، بزرگترین سردخانه استان خوزستان با ظرفیت حدود ۱۵ هزار تن با نگاه صادراتی و ذخیره سازی و پالایشگاه محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی، سالن همایش و کنفرانس و بزرگترین فضای نمایشگاهی دزفول با وسعت ۹ هزار مترمربع هر کدام با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت هستند.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار