تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۹۳۸۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
متروپل؛ رنجی در سینه‌ی آبادان
روزها و شب‌های سختی بر آبادان و مردمش گذشت. روزها و شب‌هایی که لحظه‌ به لحظه‌اش کابوسِ آوار بود بر سینه‌ی رنج کشیده‌ی آبادان. امروز و در سالگردِ این اندوه، هنوز هم عزای بازماندگانِ متروپل داغ و پُراشک است.
نیمروز دوم خردادماه بود که متروپل فروریخت و تِلی از خاک و خون بر چهره‌ی آبادانِ سوخته از رنج پاشید. متروپل داغی جگرسوز شد در سینه‌ی آبادانی که هنوز که هنوز است دردِ جنگ از کوچه‌هایش رخت برنبسته است. در این غم و اندوهِ تازه؛ مادران مویه کردند و روی خراشیدند و پدران بر سینه کوفتند و در فراق جوان‌های پرپرشده‌شان زاری کردند.چند روز پیش از ریزش متروپل؛ سالگرد عملیات بیت‌المقدس بود و خاکِ این سرزمین گواهی می‌داد از پیکرهایی که در پیکار با دشمن بعثی تکه‌تکه شدند. روزها و شب‌های سختی بر آبادان و مردمش گذشت. روزها و شب‌هایی که لحظه‌ به لحظه‌اش کابوسِ آوار بود.

قصه‌ی آبادان در مصیبت متروپل

اما حکایت آبادان در مصیبت متروپل، حکایت مردمانِ استوار دیار نخل است. داستانِ انسان‌هایی که درد ویرانی خانه و کاشان‌شان سبب نشد عقب بکشند. آن‌ها همانند همیشه صبوری کردند. تحمل کردند و برای کمک به هم‌نوعان خویش سینه سپر کردند تا در این سوگ نیز به نماد همدلی و ایثار بدل شوند.

43 جانباخته در ریزش ساختمان متروپل

امدادگران هم در روزهای دشوارِ آبادان برای نجات هم‌وطنان‌شان از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و علی‌رغم اینکه سازه طبقاتی سست بود و هر لحظه امکان ریزش دوباره وجود داشت، با شجاعتی مثال‌زدنی برای یافتن پیکرهای زیرآوارماندگان ایثار کردند. البته برای آنان که ایثارگران همیشگی میدان‌های صعب‌اند، فداکاری کار سختی نبود.پنج روز از ریزش برج نیمه‌ساخته متروپل گذشت و پس از ساعتها کار شبانه‌روزی توسط نیروهای امدادی، هلال‌احمر، اورژانس، پلیس، نیروهای نظامی و انتظامی، آتش‌نشانان و امدادرسانان مردمی، پیکر 21 جانباخته کشف شد و به آرامستان آبادان انتقال یافت. در پانزدهمین روز از این حادثه‌ی دلخراش نیز پیکر تمامی 43 جانباخته«متروپل» شناسایی شد و تا به امروز که دومین سالگردِ  این اندوه است، هنوز عزای بازماندگان داغ و پُراشک است.

متروپل سند یک جرم بزرگ است

احمد وحیدی وزیر کشور در جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان متروپل، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است. دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این درباره اظهار کرد: یک ماه پیش از ریزش متروپل، مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد. حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، وقوع متروپل را نتیجه آنچه "دور زدن نظام مهندسی" می‌خواند ارزیابی کرد و گفت: کشور ما از نظر دانش مهندسی و ساخت و ساز چیزی کم ندارد. وی این را هم گفت که آنچه در کشور کم داریم، بیشتر کمبود در برخی ابزار و تجهیزات سخت‌افزاری روز و دقت در برخی جزئیات در ساخت و ساز و برخی مشکلات در حوزه های فرهنگی است. انتظار می‌رود که رسانه‌ها در زمینه فرهنگسازی در این بخش کمک بیشتری کنند.

شهید رئیسی در جمع مردم داغدار آبادان

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم نیز چند روز پس از وقوع این حادثه به صورت سرزده در شهرستان آبادان حاضر شد و از محل حادثه متروپل بازدید کرد. وی از نزدیک روند آواربرداری را مورد بررسی قرار داد و با تعدادی از افراد حاضر در محل گفت‌وگو کرد و جمعی از مردم نیز درباره مشکلاتشان با او صحبت کردند.او همچنین با حضور در منزل خانواده‌های جانباختگان حادثه متروپل آبادان از آنان دلجویی کرد. در عین حال با خانواده‌ی جلیلیان که 4 تن از اعضای آنها در این حادثه جانباختند و خانواده صالحیان‌پور که 3 عضو از این خانواده در حادثه ریزش ساختمان در آبادان جان خود را از دست دادند، دیدار کرد و درگذشت عزیزانشان را تسلیت گفت و بر مجازات عاملان و مقصران حادثه متروپل تاکید کرد.

مجازات متهمان پرونده متروپل

پس از وقوع این حادثه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه دستورات ویژه‌ای را در مورد بررسی ابعاد این حادثه و رسیدگی فوری صادر کرد. قاضی‌القضات به معاون اول دستگاه قضایی دستور داد که نسبت به اتمام سریع‌تر تحقیقات درخصوص حادثه متروپل آبادان پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا پرونده هر شخص به هر میزانی که در این حادثه مقصر بوده طبق قانون تکمیل شود.همچنین دادستان کل کشور به جهت اهمیت موضوع ضمن دستور به دادستان مرکز استان خوزستان به منظور تسریع در رسیدگی و نظارت بر پرونده، نمایندگان ویژه‌ای را از دادستانی کل کشور مامور به انجام تحقیقات و تهیه گزارش جامع از تمامی جوانب این حادثه کرد که گزارش این حادثه در ۳۰ صفحه تهیه و در اختیار رئیس دستگاه قضایی قرار گرفت.۳۰ تیر کیفرخواست پرونده حادثه متروپل با ۲۱ متهم صادر و به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اهواز به ریاست قاضی میثم ایمانی ارجاع داده شد. دادگاه رسیدگی به پرونده در ۲ جلسه در ۱۰ و ۱۱ مرداد برگزار و اظهارات اولیای دم پرونده و دفاعیات متهمان و وکلای مدافع آنها استماع شد.براساس حکم صادر از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اهواز، همه ۲۱ متهم پرونده به اتهام قتل شبه عمد ناشی از عدم رعایت نظامات دولتی و ایمنی ساختمان منتهی به قتل ۴۳ نفر ( ۳۶ مرد و ۷ زن) و مصدومیت ۱۳ نفر به ۳ سال حبس تعزیری درجه پنج با احتساب ایام بازداشت گذشته و انتشار محکومیت قطعی از طریق رسانه ملی محکوم شدند.برج متروپل آبادان توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شده بود هولدینگی که مالک آن در حادثه فروریختن این برج کشته شد. دوم خرداد ماه 1402 نیز دادگستری آبادان از فروش 20 میلیارد تومان از اموال مقصر متوفی که برای اجرای احکام حقوقی این پرونده توقیف شده بود، خبرداد.
:
:
:
آخرین اخبار