تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۵۵۸۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آيت‌الله حيدري:
سياست‌هاي جمعيت و فرزندآوري بايد تغيير كند
نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: نام، نماد و رمزي است كه بايد حاوي معاني بلند باشد و خداوند در قرآن صدا كردن افراد با نام‌ها يا القاب زشت را بسيار نهي كرده است.

آيت‌الله محسن حيدري در همايش نام كه به منظور ترويج فرهنگ نام و نام‌گزيني، دیروز يكشنبه (6 بهمن ماه) در محل اداره كل ثبت احوال برگزار شد، اظهار كرد: وظيفه هر خانواده‌اي است كه براي فرزندان خود نامي خوب و نيكو انتخاب كند و نام خوب بيانگر محتواي آن نام است.

وي ادامه داد: نام و لقب ترويج دهنده فرهنگ و بار معنوي است كه از آن نام برخاسته مي‌شود. صدا كردن افراد با نام خوبشان، فرهنگ نامگذاري خوب را ترويج مي‌دهد. نام‌هايي كه حاوي معاني زشت براي مقام و منزلت انسان باشد، نبايد براي افراد انتخاب كرد يا افراد را به اين نام‌ها صدا زد.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در ادامه به وضعيت جمعيتي كشور اشاره كرد و گفت: در اواخر دوران دفاع مقدس يك حالت انفجار جمعيت در كشور پديد آمد كه مسئولان به فكر كنترل جمعيت افتاده و تمهيدات لازم را به خصوص در بخش تبليغاتي انديشيدند.

آيت‌الله حيدري افزود: متاسفانه در اين ميان 2 جريان افراط و تفريط شكل گرفت كه اكنون زمينه‌ساز بحران‌هاي جدي شده است.

وي اظهار كرد: به گونه‌اي در اين مساله تفريط صورت گرفت كه سياست بر يك و نهايتا دو فرزند كافي است، پيش رفت. اين جريان اكنون كشور را به سمت جمعيت پير پيش برده است و نرخ رشد جمعيت روز به روز در حال كاهش است.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان در خصوص مساله افراط در اين زمينه گفت: برادران اصل سنت بنا را بر عبور از اين محدوديت‌ها قرار دادند و قانون 4 بر 40 را مطرح كردند كه هر مردي مي‌تواند 4 زن به همسري بگيرد و 40 فرزند داشته باشد. با اين شرايط نرخ رشد جمعيت اهل سنت در كشور در حال افزايش است.

آيت‌الله حيدري تصريح كرد: تغيير بافت جمعيت خطر بزرگي است كه در آينده ايران اسلامي را تهديد مي‌كند. لذا سياست‌ها در خصوص جمعيت و فرزندآوري بايد تغيير كند و تغيير سياست‌ها بدون تغيير فرهنگ امكانپذير نيست.

وي در پايان به عملياتي شدن طرح مقام معظم رهبري در خصوص به زير كشت رفتن 550 هزار هكتار از زمين‌هاي زراعي خوزستان اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرح در مدت زمان 3 سال بر اساس قولي كه رئيس جمهور در سفر اخير خود به خوزستان داده بود، در زمينه فراهم كردن زمينه اشتغال جوانان بسيار تاثيرگذار خواهد بود. با اشتغال جوانان ازدواج آنها تسهيل شده و به دنيال آن نيز بحث فرزندآوري را خواهيم داشت.

فرج‌اله خبير معاون سياسي اجتماعي استانداري خوزستان در اين همايش، به اهميت نامگذاري در زندگي بشر اشاره كرد و گفت: فرايند نامگذاري يكي از مسائل مهمي بود كه در روند تحولات و تكامل بشر تأثير بسزايي داشته است و بدون ترديد اين فرايند در تاريخ زندگي بشر يك اثر ماندگار داشته است.

وي اظهار كرد: جوامع هر چه به پيش مي رفتند با توجه به تغييرات و تحولات اجتماعي ضرورت تشكيل سازماني تحت عنوان ثبت احوال و همچنين ثبت وقايع حياتي بسيار احساس مي‌شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار