تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۴۹۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اسحاقي خبر داد:
دستگيري496خرده‌فروش و كشف1.5تن‌موادمخدر
فرمانده انتظامي خوزستان گفت: مواد مخدر از جمله دست‌آویزهايی است که همیشه در زمينه توليد مورد سوءاستفاده برخی کشورها قرار می گیرد و عوامل این کشورها در همه نقاط دنيا در توسعه این رویه خانمان‌سوز نقش داشته‌اند.

سردار محمدرضا اسحاقی در نشست خبری که امروز (28 خردادماه) برگزار شد، عنوان کرد: امروزه مواد مخدر صنعتی و سنتی پس از فقر، رشد جمعیت، خطرات محیط زیست و سلاح‌هاي هسته‌ای، چهارمین تهدید بزرگ جهانی به شمار می‌رود.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: 250 میلیون نفر از جمعیت جهان مبتلا به اعتیاد هستند و بیش از 10 میلیون نفر در چرخه تولید و توزیع مواد مخدر قاچیان مافیایی و تحت سیاست‌های برخی کشورها فعالیت می‌کنند.

اسحاقی تصریح کرد: همچنین گردش مالي سالانه تولید و توزیع مواد مخدر در جهان، بیش 4 هزار و 500 میلیارد دلار برآورد شده و سود خالص فروش مواد مخدر، 500 تا 600 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به این‌که یکی از عوامل اصلی ورود مواد مخدر به کشور ما همسايگي با افغانستان است، عنوان کرد: بر اساس مستندات موجود، غربی‌ها در سال 2001 به بهانه مبارزه به تروریسم وارد افغانستان شدند تا با توجه به قابلیت این کشور، به کشت مواد مخدر بپردازند. از آن زمان تاکنون، نرخ رشد تولید مواد مخدر در افغانستان از سوی سازمان‌هاي بین‌المللي، بیش از يك هزار و 170 درصد اعلام شده است.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان ادامه داد: این موضوع اقتصادی، در تمام نقاط کشور افغانستان به ویژه مناطق همجوار کشور ما سرایت پیدا کرده است.

اسحاقي با تاکید بر اهمیت نقش خانواده در پیشگیری از ابتلا به اعتیاد اظهار کرد: وقتی یک عضو از خانواده به اعتیاد مبتلا می شود قطعا بر سایر اعضا تاثیر منفی خواهد گذاشت. به ویژه اگر این فرد مبتلا، پدر یا مادر خانواده باشد.

وی یادآور شد: سال گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان خسارت مادی در اثر اعتیاد به کشور وارد شد.

فرمانده انتظامي خوزستان افزود: رویکرد جدیدی كه در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور دنبال می‌شود، مبارزه اجتماعی است؛ به این مفهوم که تمام آحاد جامعه باید در امر مبارزه با مواد مخدر مشارکت کنند.

اسحاقی بیان کرد: نقش مردم در پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است و جامعه باید به این نقش اثرگذار خود واقف شود.

وی بیان کرد: متاسفانه فضای رسانه‌ای ماهواره‌ای و مجازی ایجاد شده در جهان، زمینه را برای ترویج مصرف انواع مواد مخدر برای جوانان فراهم کرده است. بعضا بانوان کشور ما نيز فریب این تبلیغات که تحت عنوان داروهای چاقی و لاغری عرضه می‌شود را می‌خورند كه مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌ها و صرف هزینه‌های فراوان، در بخش درمان اعتياد موفق نبوده‌ایم، زیرا وابستگی فرد معتاد به مواد مخدر تنها در مرحله اول جسمی است و به محض مصرف این مواد، به نیاز روحی و روانی تبدیل می‌شود.

اسحاقی بيان کرد: افرادی که توانایی جدا شدن از نیاز روحی و روانی به اعتیاد را دارند، خیلی کم هستند و بنابراین پیشگیری از ابتلا به اعتیاد از درمان آن مهمتر است و باید در این زمینه تلاش فراوانی شود.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: امسال هفته مبارزه با مواد مخدر به دلیل شرایط اقلیمی در دو بخش ابتدا و انتهای سال برگزار می‌شود. نخست، هفته‌ای است که از 5 تیر ماه مصادف با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به صورت جزئیات اجرا خواهد شد زیرا جامعه هدف ما که همان دانش‌آموزان و دانشجویان است در این زمان در دسترس نیستند و به همین منظور هفته‌ای دیگر از انتهای دی ماه تا ابتدای بهمن ماه در نظر گرفته شده است.

فرمانده انتظامي خوزستان اظهار کرد: سال گذشته خوزستان در ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر به دلیل برگزاری برنامه‌های آموزشی و مانورهای مبارزه با مواد مخدر در رتبه اول قرار گرفت.

اسحاقی با اشاره به عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته گفت: سال گذشته در حوزه مقابله با مواد مخدر 4 درصد افزایش در عملیات پاک‌سازی داشتیم که در این بخش، 85 باند فروش مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند. همچنین 4 تن و 65 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد.

وی افزود: در 3 ماهه نخست امسال نیز 496 خرده‌فروش مواد مخدر دستگیر و يك هزار و 536 کیلوگرم مواد مخدر کشف شد كه 8 نفر از این تعداد خرده‌فروشان مواد مخدر، زن بودند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: خطری که هم اکنون در کشف مواد مخدر ما را تهدید می‌کند، عرضه "مواد مخدر صنعتی بدون بو" است. از جمله این مواد، شیشه است که به آسانی قابل کشف نیست. این مواد به دلیل بی بو بودن و حمل آسان، بیش از سایر مواد مخدر عرضه می‌شوند.

اسحاقی افزود: همه ما در معرض خطر جدی اعتیاد هستیم. اعتیاد دغدغه‌ای است که همه آحاد جامعه باید داشته باشند زیرا ممکن است که فرزندان هر خانواده به این سمت گرایش پیدا کنند.

فرمانده انتظامي خوزستان در خصوص کارگاه‌های تولید مواد مخدر در استان گفت: خوشبختانه به جز 2 کارگاه تولید شیشه، تاکنون مکانی را در بخش تولید مواد مخدر کشف نکرده‌ایم. در اين زمينه، از مردم می‌خواهم تا اگر مورد مشکوکی مشاهده کردند به ما گزارش دهند.

وی عنوان کرد: کشفیات موجود دلالت بر این دارد که ماده مخدر شیشه از خارج از خوزستان وارد می‌شود و عمدتا از استان‌های کردستان، ارومیه و البرز وارد استان ما می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان اظهار کرد: سن اعتیاد در استان بالا است. همچنین به دلیل همبستگی و انسجام اجتماعی موجود در خوزستان، نسبت اعتیاد در زنان خوشبختانه خیلی کم است.

اسحاقی با بيان اين كه نرخ شیوع مواد مخدر در خوزستان 90 هزار نفر است، تصریح کرد: دریچه ورود 80 درصد از معتادان به مواد مخدر، مواد دخانی سیگار و قلیان بوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار