تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۸۵۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشریح برنامه‌های باشگاه استقلال‌اهواز از زبان ارسطو جهانداری

مدیرعامل جدید باشگاه استقلال اهواز که نزدیک به یک ماه است این پست را پذیرفته، معتقد است در ایران تنها کسی است که از فوتبال نان نمی‌خورد و برای تیم فوتبال استقلال اهواز نیز بودجه معقولی را در نظر گرفته است. او موافق پرداخت پول های کلان به بازیکنان نیست.

ارسطو جهانداری در ابتدا در خصوص پذیرفتن این سمت، اظهار کرد: نزدیک به یک ماه است که این سمت را پذیرفته ام. من 8، 9 سال پیش نیز در این باشگاه قائم مقام بودم و اختیارات مدیرعامل را هم داشتم. آن زمان تیم استقلال اهواز در لیگ برتر کشور بود و البته پس از آن دیگر از این باشگاه جدا شدم. به هر حال سال گذشته زمانی که از مدیرعاملی شهرداری بندرعباس استعفاء دادم، از سوی مالکان باشگاه استقلال اهواز با من صحبت شد تا مدیرعاملی این باشگاه را قبول کنم و من هم شرایطم را به آن ها گفتم و آن ها نیز پذیرفتند و تمام اختیارات تیم را برای دو سال به عنوان مدیرعامل در اختیار من گذاشتند.

امسال آکادمی باشگاه استقلال را تشکیل می دهیم

وی درباره برنامه هایش در این باشگاه، عنوان کرد: ما یکسری برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت داریم. بستن تیم و توجه به تیم های پایه از برنامه های کوتاه مدت ما هستند. در حال حاضر تیم جوانان ما در لیگ برتر کشور است و می خواهیم روی تیم های نوجوانان و امیدمان نیز کار کنیم. کادرفنی این تیم ها مشخص شده اند و پس از این که تیم بزرگسالان مان وارد اردو شد، برنامه سایر تیم های مان را نیز ساماندهی خواهیم کرد تا تمرینات شان آغاز شود.

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز افزود: برنامه های بلندمدت باشگاه نیز شامل ایجاد امکانات برای باشگاه است. در نظر داریم تا برای تیم استقلال اهواز زمینی بگیریم تا بتوانیم در آن جا تاسیسات ورزشی ایجاد کنیم و تیمی که بیش از 70 سال سابقه دارد، صاحب یک جا و مکان شود. در این زمینه رایزنی هایی نیز صورت گرفته است.

وی بیان کرد: البته امسال برنامه مان کار روی رده های سنی نوجوانان، جوانان و امید است. به هر حال تشکیل شدن تیم ها در هر یک از این رده های سنی، به یکسری امکانات و هزینه نیاز دارد و با توجه به هزینه و بودجه محدودی که داریم، امسال تیم های بزرگسالان، نوجوانان، جوانان و امید را حمایت می کنیم. البته امسال آکادمی مان را نیز تشکیل می دهیم که کار آن استعدادیابی در رده های سنی نوجوانان و جوانان است. پس از ایجاد امکانات مناسب نیز مدارس فوتبال مان را هم گسترده تر خواهیم کرد.

درصدد سرمایه گذاری در فوتبال یا فوتسال بانوان هستیم

جهانداری در پاسخ به این پرسش که چه رشته هایی زیر مجموعه این باشگاه هستند؟ گفت: در حال حاضر در بخش فوتبال آقایان کار کنیم ولی در نظر داریم که در فوتبال یا فوتسال بانوان نیز سرمایه گذاری کنیم. به هر حال به تازگی کارمان را آغاز کرده ایم و تیم استقلال اهواز یک تیم شخصی است و بودجه آن را هم شخص می دهد و مانند تیم های دیگر نیست که وابسته به دولت یا کارخانه ای باشد. در هر صورت با توجه به امکاناتی که داریم، در حال حاضر فقط در بخش فوتبال آقایان کار می کنیم.

تلاش می کنیم جزو مدعیان صعود به لیگ برتر باشیم

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مالکان باشگاه شرطی را مبنی بر رساندن تیم به لیگ برتر برای شما گذاشته اند؟ عنوان کرد: آن ها به من گفتند که شما برای انجام کار به چقدر بودجه نیاز داری. من کسی هستم که همیشه می خواهم با اختیارات تام کار کنم و مستقل هستم و آن ها نیز این موضوع را پذیرفتند. من یک بودجه معقول برای آن ها که دو و نیم میلیارد تومان است تعریف کردم تا یک تیم مدعی قهرمانی ببندیم. البته هیچ کس نمی تواند بگوید که یک تیم صد درصد لیگ برتری می شود و اصلا در فوتبال چیز صد درصدی ای وجود ندارد؛ چه کسی فکر می کرد در جام جهانی، تیم ملی اسپانیا در همان مرحله اول حذف شود؟ به هر حال ما تمام تمهیداتی که لازم است را در نظر می گیریم تا تیم مان نسبت به سال گذشته بهتر نتیجه بگیرد و لیگ برتری شود. سعی مان را می کنیم تا تیم مان جزو مدعی های رسیدن به لیگ برتر باشد.

در مجموعه باشگاه، تفکر "لیگ برتری نشدن" وجود ندارد

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز در پاسخ به این پرسش که پس از سقوط استقلال اهواز به نظر می رسد تمایل چندانی نسبت به حضور مجدد در لیگ برتر در مجموعه استقلال اهواز وجود ندارد و تلاش فقط برای حفظ سهمیه در لیگ دسته یک کشور است؟ گفت: من با مالکان باشگاه در ارتباط هستم. علی شفیع زاده رییس هیات مدیره، شهرام شفیع زاده نایب رییس هیات مدیره و ناصر شفیع زاده عضو هیات مدیره هستند و من فکر نمی کنم که کسی در مجموعه استقلال اهواز چنین تفکری داشته باشد، بلکه تمام تلاش همه این است که تیم به لیگ برتر برسد. اگر من هم بودجه ای کمتر از آن چه عرف است، تقاضا کرده ام به این دلیل است که روش من به این صورت است. من سال 83 نیز که به این تیم آمدم، به این صورت کار کردم و در کل علاقه ای ندارم که به بازیکن زیاد پول بدهم یا این که هزینه های بسیاری بتراشم.

وی ادامه داد: در کشور ما با توجه به این که بیشتر مدیرعاملان حقوق بگیر هستند، برای شان چنین موضوعی مهم نیست ولی در ایران من تنها کسی هستم که از فوتبال نان نمی خورم و کار من چیز دیگری است ولی با توجه به این که به فوتبال علاقه دارم، کار می کنم. من 30 تا 40 است که در فوتبال کار می کنم. 10 سال رییس هیات فوتبال استان هرمزگان و چهار سال نیز مسوول کمیته انضباطی فدراسیون بودم. نایب رییس هیات فوتبال تهران هم بوده ام و دو سال و نیم هم با تیم شهرداری بندرعباس کار کردم. به هر حال اگر من این تیم را با دو میلیارد بسته ام، دلیل بر این نیست که تیمم ضعیف باشد، بلکه برنامه های مان، هزینه کردن طبق اصول خاص است.

جهانداری بیان کرد: به هر حال آقایان شفیع زاده بسیار به لیگ برتری شدن تمایل دارند. زمانی که می خواهیم کاری انجام دهیم باید ابزار کار هم فراهم باشد و این تیم شخصی است. اگر آقایان شفیع زاده برای آن هزینه نمی کردند، اکنون استقلال اهواز کجا بود؟ خدا را شکر که آن ها برای این تیم هزینه می کنند و من هم با توجه به این که با آن ها دوست هستم، آمده ام که به آن ها کمک کنم.

شرط اول اخلاق، سپس مسایل فنی

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پس از گذشت پنج سال تیم ریشه دار و مردمی استقلال اهواز موفق به حضور مجدد در لیگ برتر نشده است؟ گفت: این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تیم سال گذشته مان غیربومی بود در حالی که امسال از کادر فنی بومی استفاده کرده ایم و در حال حاضر بیش از 50 درصد بازیکنان تیم نیز بومی هستند. به هر حال یک مجموعه فوتبال تنها بازیکنان آن نیستند، بلکه هواداران و مسوولان آن هم هستند و باید همه دست به دست هم دهند تا آن مجموعه موفق شود. امسال سعی کرده ایم که دیگر تجربه نکنیم و از تجربه های قبلی استفاده کنیم. کادری که برای تیم انتخاب کرده ایم، بومی است و کارنامه داریوش یزدی، سرمربی تیم مان نیز خوب است. شرط اول ما اخلاق و بعد مسایل فنی است.

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلاتی که باشگاه استقلال اهواز داشته است، تغییرات مکرر در مدیریت آن بوده است، شما تا چه اندازه این موضوع را در عدم موفقیت تیم تاثیرگذار می دانید؟ خاطر نشان کرد: استقلال اهواز تاکنون تغییری در مدیرعاملی باشگاه نداشته است و همیشه شهرام شفیع زاده، مدیرعامل باشگاه بوده است و برای اولین بار است که در مدیرعاملی باشگاه تغییر ایجاد شده است. البته افراد دیگری به این باشگاه می آمدند که اختیار کار به آن ها داده می شد اما اسما مدیرعامل نبودند. در حال حاضر نیز سیاست گذار باشگاه، علی شفیع زاده رییس هیات مدیره است و اکنون هم اختیارات باشگاه را برای دو سال به من داده اند و تمام کارهای باشگاه با من است و آقایان شفیع زاده هم مالکان و اعضای هیات مدیره باشگاه هستند. من هم با اعضا صحبت کرده ام و مشخص شده است که باید چه کارهایی انجام دهیم.

آقایان شفیع‌زاده بدون این که بخواهند به آن ها گزارش می‌دهم

وی درباره این که آیا شما برنامه های اصلی کاری تان را از آقایان شفیع زاده دریافت می کنید؟ گفت: آن ها تمام اختیارات را به من داده اند و زمانی که من می خواهم کادر فنی را مشخص کنم، آقایان شفیع زاده به من می گویند شما مدیرعامل هستی و نیازی نیست این موضوع را به ما بگویی ولی من با این وجود با توجه به این که باشگاه هیات مدیره دارد، گزارشی به آن ها ارائه می دهم تا بدانند چه خبر است. چرا که آن ها صاحبان این باشگاه هستند و هزینه کرده اند. من خودم بدون این که آن ها بخواهند به آن ها گزارش می دهم. اما درکل سیاست کار و این که چند تیم داشته باشم و کادر فنی آن ها چه کسانی باشند، با خود من است. در کل آن ها هیچ نظری نسبت به نظر من در خصوص اداره کردن تیم ندارند و خواست آن ها این است که تیم شان خوب و مدعی باشد و سقوط نکند.

نسبت به سایر تیم های لیگ یکی تمرینات‌مان را زودتر آغاز کرده ایم

جهانداری در ادامه درباره آمادگی تیم بزرگسالان این باشگاه برای حضور در لیگ دسته یک کشور، عنوان کرد: چند مرحله اردو برای تیم در نظر گرفته شده است. یک اردوی بدنسازی 10 روزه داریم که از روز گذشته در بروجن آغاز شده و تلاش شده است که تیم با ترکیب اصلی خود در این اردو شرکت کند. ان شاالله اگر بشود یک اردو نیز در تهران جهت برگزاری بازی های تدارکاتی برپا خواهیم کرد. مسابقات لیگ یک نیز 12 مهرماه آغاز می شود و قرعه کشی هم پنجم شهریورماه برگزار می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد تیم بومی است و اعضای کادر فنی آن نیز همگی بومی هستند و خدا را شکر شرایط تیم نسبت به گذشته بهتر است و نسبت به سایر تیم ها تمرینات مان را زودتر آغاز کرده ایم و زودتر هم به اردو می رویم.

توانایی رساندن استقلال اهواز به لیگ برتر را دارم

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه این توانایی را در خودتان می بینید که بتوانید این تیم را پس از چند سال غیبت، باز هم لیگ برتری کنید؟ گفت: من این توانایی را در خودم می بینم. به هر حال یک فرد اگر در یک شرایط خاص بتواند کاری را به نتیجه برساند، مهم است و اگر قرار باشد من 20 میلیارد تومان پول و یک استادیوم اختصاصی داشته باشم و همه چیز بر وفق مراد باشد هنر نیست؛ اگر من کاری کنم که تیمم با دو میلیارد یا دو و نیم میلیارد تومان به لیگ برتر برسد، ارزش دارد.

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز ادامه داد: سال گذشته تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان با دو میلیارد تومان به لیگ برتر رسید، پس پول حرف اول را نمی زند. بعضی از آقایان و مربیان که طالب پول بیشتری برای ادامه کار هستند، می خواهند پول را خرج یکسری موارد دیگر کنند نه این که آن را به درستی خرج کنند و به نظر من این کار درست نیست. من به تیمم و کارم اعتقاد دارم و معتقد هستم که تیمم از گذشته بهتر می شود.

خودمان کارت پایان خدمت بازیکنان‌مان را بررسی کردیم

وی در ادامه درباره این که قرار بود چند روز پیش اردویی داشته باشند ولی این اردو به دلیل موضوع کارت پایان خدمت که شامل حال تعدادی از بازیکنان این تیم نیز می شود، لغو شد هم گفت: ما خودمان با توجه به این که نمی خواستیم کاری کنیم که در آینده پشیمان شویم، این موضوع را بررسی کردیم و دیدیم که شش بازیکن ما مشکوک هستند و به همین دلیل سعی کردیم با تعدادی از این بازیکنان قطع همکاری کنیم و برای ادامه همکاری با سایر بازیکنان مان نیز به فدراسیون استعلام کرده ایم. به هر حال این موضوع و این که تیم مان هم کاملا بسته نشده بود در به تاخیر افتادن اردوی‌مان تاثیرگذار بود. ما چند روز پیش نیز چند بازیکن جدید جذب کردیم و به اردو رفتن تیم زمانی که تیم کامل نیست، هیچ فایده ای ندارد. به هر حال اگر مشکل آن بازیکنانی که به کارت معافیت آن ها مشکوک هستیم، برطرف شود با آن ها ادامه همکاری خواهیم داد.

وی ادامه داد: علی دایی در برنامه دوشنبه شب نود گفت که آقایان ماهینی و حمودی زمانی که در استقلال اهواز بودند با کارت معافیت بازی می کردند در حالی که این دو بازیکن آن زمان با ارائه گواهی تحصیلی بازی می کردند. اگر هم بعدا معافیتی گرفتند که مشکل دار بوده است، باشگاه خبر نداشته است. من با آقایان شفیع زاده نیز در این خصوص صحبت کردم که به این موضوع اشاره کردند. به هر حال درست این است که آقای دایی ابتدا بررسی و بعد در خصوص این مسایل صحبت کند و درست نیست به دلیل این‌که تلویزیون در اختیار او است، هر چه دوست دارد، بگوید.

جهانداری در ادامه درباره تفاوت های تیم های لیگ یک و برتر، گفت: تیم های لیگ یکی با لیگ برتر از جنبه های مختلف، بسیار متفاوت هستند‎‎؛ پس باید از بازیکن شناخت داشته باشیم تا بدانیم باید به چه صورت از آن ها استفاده کنیم. در کل اصول کار در لیگ یک متفاوت است و ممکن است یک تیم لیگ برتری که به لیگ یک سقوط کرده است، دیگر به لیگ برتر صعود نکند. در لیگ یک باید بازیکنان قدرتی و بازیکنانی داشته باشیم که خیلی خوب بدوند و بجنگند در حالی که در لیگ برتر باید بازیکنانی داشته باشیم که تکنیکی و فانتزی بازی کنند. در نتیجه در لیگ یک، باید یکسری استانداردها را رعایت کرد و ما هم به همین دلیل به دنبال جذب بازیکن اسمی نیستیم بلکه به دنبال بازیکنانی هستیم که در لیگ یک مثمرثمر باشند.

نظارت خیلی خوبی بر لیگ یک نمی‌شود

وی درباره نظارت بر مسابقات لیگ یک خاطر نشان کرد: قبول دارم که نظارت خیلی خوبی بر لیگ یک نمی شود. دو سال پیش جریان تبانی در لیگ یک را خودم به فدراسیون گزارش دادم. من آن موقع این گزارش را ارائه دادم و آن را پیگیری کردم تا به نتیجه هم رسیدم. به هر حال اگر قرار است فوتبال درست و پاک شود باید تمام مدیران و مربیان همکاری کنند و اگر خلافی می‌بینند آن را گزارش دهند. در کل تعداد تیم ها در لیگ یک بیشتر از لیگ برتر است و امکانات آن هم کمتر می باشد و با توجه به این که مسابقات آن هم پخش مستقیم نمی شود، نظارت روی آن کمتر است. البته در حال حاضر فدراسیون فوتبال در حال انجام اقداماتی است و برای مسابقات ناظرانی اعزام می کند ولی اگر بازی های این لیگ نیز مانند مسابقات لیگ برتر، پخش مستقیم شوند، تخلفات هم کمتر خواهد شد.

برای کانوان هواداران باشگاه برنامه داریم

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز با اشاره به این که برای کانون هواداران باشگاه برنامه داریم، گفت: استقلال اهواز 70 سال سابقه دارد و بیشتر هواداران از قبل که در این جا کار کرده ام، من را می شناسند و من دست آن ها را می بوسم. تمام دغدغه هواداران داشتن یک تیم قوی است و تمام تلاش ما نیز این است که تیم قوی و خوبی ببندیم.

وی افزود: ما برنامه داریم و می خواهیم با اعضای باشگاه به هواداران قدیمی تیم سر بزنیم و از آن ها دعوت می کنیم که به ورزشگاه برگردند. کانون هواداران هم داریم ولی باید روی آن کار و تغییراتی ایجاد کنیم. متاسفانه در سطح فوتبال ایران یکسری افراد هستند که هوادار واقعی نیستند. هوادار واقعی آن هایی هستند که باشگاه را از جان و دل دوست دارند و به خاطر تیم شان به ورزشگاه می آیند. من در جام جهانی به برزیل رفته بودم و می دیدم که هواداران به صورت خودجوش و بدون داشتن لیدر به ورزشگاه می آیند. می خواستم برای تماشای بازی ایران – بوسنی به ورزشگاه بروم که یک هوادار برزیلی را دیدم که در حال رفتن به ورزشگاه بود، به او گفتم بازی ایران و بوسنی است چرا شما به ورزشگاه می آیید؟ که او گفت ما برای فوتبال به ورزشگاه می‌آییم و این برای من خیلی جالب بود. به هر حال فوتبال در حال حاضر بخشی از زندگی مردم شده است و به صورت یک شغل و اقتصاد درآمده است و در دنیا ارزش زیادی برای آن قائل هستند.

امکانات سخت‌افزاری فوتبال خوزستان متناسب با علاقه‌مندان آن نیست

جهانداری درباره فوتبال خوزستان نیز گفت: فوتبال خوزستان اخیرا خوب شده است و تعداد تیم های استان در لیگ های مختلف موید این موضوع است. مهمترین مورد هم در خوزستان، علاقه‌مندی مردم آن به فوتبال است. در خیلی از شهرها مردم آن دوست ندارند فرزندانشان فوتبال بازی کنند، در حالی که در خوزستان به این صورت نیست، چرا که فوتبال در این جا قدرت بیشتری دارد و خوشبختانه فوتبال آن نسبت به استان های دیگر در حد بهتری است ولی متاسفانه امکانات سخت‌افزاری آن متناسب با علاقه‌مندان آن نیست.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار