تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۷۱۶۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازنشستگان در برنامه های پیشگیری وزارت رفاه همکاری می کنند
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: ‌وزارتخانه رفاه با استفاده از شبكه گسترده خود از جمله صندوق‌هاي بازنشستگي، سازمان تامين اجتماعي، ‌تشكلهاي كارگروهي و كارفرمايي، سازمان بهزيستي و همچنین ارتباط با كميته امداد،‌ مي تواند در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي موثر باشد.

احمد ميدري در نشست شوراي هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان كه روز دوشنبه 14 مهرماه در محل استانداري خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: از آنجا كه وازرتخانه ما وزارتخانه اي اجتماعي است بحث استفاده از نيروي انتظامي و مبارزه را در زمينه مقابله اعتياد مدنظر ندارد و مبارزه این وزارت، از نوع پيشگيري اجتماعي است. در این راستا، وزارت رفاه درصدد است با استفاده از نيروهاي مردمي از جمله بازنشستگان آموزش و پرورش كشور و سازمان بهزيستي برنامه هايي را در سطح استانها اجرا کند.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي عنوان كرد: بسیاری از نيروهاي مردمي در سازمانهاي غيردولتي عضو هستند و در حال فعاليت در زمينه كاهش آسيب اعتيادند. اينها نيروهاي عمده ای هستند که ما از آنها در دستگاه‌هاي دولتي استفاده نمي‌كنيم. مثلا این سازمانها اجازه ورود به كارخانجات و مدارس را ندارند ولی ما درصدد هستيم که زمينه ارتباط نهادهاي مردمي با مساجد و مدارس و كارخانجات و نظام اداري را فراهم كنيم.

ميدري گفت: ‌تاكيد بر اين است كه اجازه دهيم از انجمن‌هاي مردمي در زمينه كاهش آسيب اعتياد استفاده بيشتري مي شود و درصد هستيم حضور اين نيروها را در دستگاه هاي دولتي و نهادهاي شهري تسهيل كنيم.

وي اظهار كرد:‌ تلاش بر اين است که با همكاري نيروهاي مردمي و همكاري بين دستگاهها، اقدامات موثري برای كاهش اعتياد و ساير مسايل اجتماعي انجام شود. معمولا تصور بر اين است كه ابتدا بايد مساله بيكاري حل شود و سپس به ساير مسايل اجتماعي پرداخت؛ در صورتي كه اعتياد و ساير مسايل اجتماعي هم معلول و هم علت هستند.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: زماني كه در جامعه اي اعتياد و دیگر مسايل اجتماعي گسترش مي يابد، احتمال اين كه بتوان سرمايه گذاري کرد يا شغلي در آن جامعه ايجاد شود نيز كاهش مي يابد، يعني جامعه اي كه دچار آسيب‌هاي اجتماعي است، نمي تواند جامعه اي مناسب براي سرمايه گذاري باشد.

ميدري اظهار كرد: وزارت رفاه معتقد است كه بايد مسايل و آسيب‌هاي اجتماعي جامعه را به رسميت بشناسيم وگرنه اين مسايل همچنان زير پوست شهر مي مانند و وقتي متوجه اين مسايل خواهيم شد كه ديگر اقدامات مناسبي را نمي توان برای رفع این مشکلات انجام داد.

وي افزود:‌پس از اين كه اين مسايل به رسميت شناختيم، همكاري و هم سویی میان دستگاههاي اجرايي نياز است. يكپارچه سازي و شفاف سازي بودجه ها امري بوده كه در وزاتخانه بر روی آن كار شده است. متاسفانه يك بودجه بين دستگاه هاي مختلف تقسيم می شود اما اينكه چگونه تقسيم بندي شود و چه اثربخشي داشته است، مشخص نمي شود.

فرج‌الله خبير، معاون سیاسی اجتماعي استانداري خوزستان نیز در این نشست اظهار كرد:‌ پيشنهاد شده كه در سطح شهرستان اهواز 10 مركز درمان اعتياد ايجاد شود. همچنین در زمينه آموزش تخصصي براي خبرنگاران در راستاي مبارزه با‌ آسيب‌هاي اجتماعي و اعتياد، كارگاه‌هايي برگزار خواهد شد.

وي افزود: آمارها در زمينه معتادان استان خوزستان غيررسمي است اما گفته اند كه ممكن است بيش از 100 هزار معتاد در استان داشته باشيم. اين رقم جايي و به صورت علمي اثبات نشده است و طبيعتا بايد توسط مركز تخصصي يك بررسي مجدد انجام شود.

خبير تصريح كرد:‌ بايد هم در حوزه مقابله و هم در حوزه كاهش اعتياد، قدم‌هاي اساسي در خوزستان برداشته شود. در حوزه مقابله بايد موضوع تجهيز حوزه انتظامي به وسايل روز مورد توجه قرار گیرد تا امكانات براي برخورد با شبكه توزيع مواد مخدر وجود داشته باشد كه اين مساله به صورت جدي در حال پيگيري است.

وي عنوان كرد:‌ در حوزه كاهش اعتياد هم بايد مراكز درماني گسترش یابند و معتادانی كه شناسايي مي شوند نیز به مراكز درماني هدایت شوند.

معاون سیاسی اجتماعي استانداري خوزستان گفت: براساس برآوردها، كمتر از 20 درصد تعداد معتادان خوزستان به مراكز درماني مراجعه می کنند. پس با 80 درصد باقی مانده معتادان بايد چه كار كرد؟ اگر خود این افراد همكاري نكنند و داوطلب نشوند و يا خانواده‌هاي آنها در اين جهت وارد نشوند، نمي‌توانيم توفيق چنداني در زمينه كاهش اعتياد داشته باشيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار