تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۷۴۶۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیروانی : مارادونا هم بی انضباطی کند باید بیرون بماند
ما امروز در فوتبال ایران بازیکنان سطح بالا زیادی نداریم و اگر به قول معروف یک سوپر استار بی انضباطی کند به سختی می شود جایگزین برایش پیدا کرد ، به همین دلیل است که با بازیکنان مراعات می کنند و این مشکلات پیش می آید.البته من این وضعیت را تایید نمی کنم ، اعتقاد دارم که بازیکن اگر مارادونا هم باشد و بی انضباطی کند باید کنار گذاشته شود.من چه در دورانی مربیگری ام وچه زمانی که دانشگاه درس می دادم ، به شاگردانم می گفتم که اول به خودشان احترام بگذارند. بی انضباطی اولین مشکلی که دارد بی احترامی افراد به خودشان است.

افشین پیروانی یکی از بازیکنانی است که به حسن خلق در دوره بازیگری اش شهرت دارد .او دوره ای کوتاه در پرسپولیس به عنوان سرمربی فعالیت کرده و همین امسال هم به عنوان مربی کنار تیم پرسپولیس بوده. او اعتقاد دارد بازیکن سالاری در فوتبال ایران دلایلی فراتراز ماجراهای اخلاقی دارد. او از پول بی حساب در فوتبال حرف می زند،مربیانی که دست و بالشان بسته است و باشگاه هایی که آیین نامه های انضباطی درست و درمان ندارند.گفت و گوی او با عصر ایران در مورد بازیکن سالاری را بخوانید.

نظرشما در مورد رواج بازیکن سالاری در فوتبال ایران چیست؟

به نظر من بزرگترین مشکل امروز فوتبال ایران ، پول های بی رویه ای است که به بازیکنان بدون حساب و کتاب داده می شود.این پول ها نظم و انضباط را از فوتبال گرفته اند و به رشته های دیگر هم کم کم سرایت می کنند. کمی قدیم تر،بازیکنان به خاطر عشق به پیراهن فوتبال بازی می کرد و وقتی لباس یک تیم را به دست می آورد دنبال این بود که سال ها در آن تیم بازی کند. هیچ وقت برای تیمش ناز نمی کرد ، هیچ وقت از بی احترامی خبری نبود.

فکر نمی کنیدپول به تنهایی نمی تواند چنین کاری بکند؟ به هرحال در باشگاه های بزرگ دنیا هم درآمد فوتبالیست ها بسیار خوب است.

یک تفاوت عمده وجود دارد، ما امروز در فوتبال ایران بازیکنان سطح بالا زیادی نداریم و اگر به قول معروف یک سوپر استار بی انضباطی کند به سختی می شود جایگزین برایش پیدا کرد ، به همین دلیل است که با بازیکنان مراعات می کنند و این مشکلات پیش می آید.البته من این وضعیت را تایید نمی کنم ، اعتقاد دارم که بازیکن اگر مارادونا هم باشد و بی انضباطی کند باید کنار گذاشته شود.من چه در دورانی مربیگری ام وچه زمانی که دانشگاه درس می دادم ، به شاگردانم می گفتم که اول به خودشان احترام بگذارند. بی انضباطی اولین مشکلی که دارد بی احترامی افراد به خودشان است.

به هرحال نمی شود اثرمربیان را نادیده گرفت قبول دارید؟

نقش مربیان به دلایل زیادی کمرنگ است و ماجرا بیشتر به مدیریت مربوط می شود. من در اولین تجربه مربیگری ای در پرسپولیس به خاطر دخالت در کارهای فنی با مدیرعامل بحث کردم و پستم را از دست دادم . مربیان اگر حمایت مدیران را نداشته باشند کاری از پیش نمی برند. البته هرکسی باید شرایط کارخودش را بداند. مربی اگر در تیم نظم و دیسیپلین را جانیدازد با 11 بازیکن تاپ هم نمی تواند نتیجه بگیرد.اما مدیریت به هرحال بیشترین نقش را دارد.

منظور قراردادها و حمایت ها و...

بله وقتی قراردادها حرفه ای می شود باید بندها و تبصره های بازدارنده داشته باشد.من برای دوره مربیگری ام به پاری سینت ژرمن رفتم.انگار که پادگان بود . هیچ کس اجازه نداشت با لباسی به غیر از لباس فرم بیرون بیاید . اگر با لباس دیگر می آمد جریمه می شد، دیر می آمد جریمه می شد اخطار الکی می گرفت جریمه می شد.بازیکنان طبق قوانین باشگاه در همه مسائل تابع سرمربی بودند و کوچکترین نافرمانی با جریمه سنگین پاسخ داده می شد. اگر مربی می گفت روزی 8 ساعت تمرین کسی حق اعتراض نداشت. اما متاسفانه اینجا می ترسند که آیین نامه و مقررات انضباطی را جلوی بازیکنان بگذارند و آنها قهر کنند وبه باشگاه دیگر بروند. البته اگر قرارداد حرفه ای باشد بایدپرداخت ها هم حرفه ای باشد. الان نزدیک به 90 درصد بازیکنان از باشگاه پول طلبکارند.چون باشگاه به قراردادش متعهد نیست. من از سال 82 و زمان بازیگری ام پول از پرسپولیس طلب کارم از 87 و مربیگری ام هم طلبکارم .این قرارداد حرفه ای نیست .

البته بازیکنانی که شما می گویید بدون جایگزین بازیکنان خیلی خوبی هم نیستند .الان ستاره ویژه ای در لیگ نداریم

کیفیت که مشکل فوتبال ماهست.ما همیشه دنبال نتیجه گیری بوده ایم مثل یک سری کشور دیگر که این کار را کرده اند و الان از فوتبال شان چیزی باقی نمانده. مثل عربستان ،مثل کویت مثل چین شما فکر کنید. 10 سال قبل عربستان 8 بازیکن در تیم منتخب آسیا داشت اما الان تیم خوبی ندارد،کویت قطب فوتبال بود و الان نیست . ما هم با سرعت به همین سمت می رویم.شما تیم الان را با تیم 98 و تیم 78 مقایسه کنید.کارزیربنایی در فوتبال ما انجام نمی شود. به نظرمن تیم ها باید موظف شوند به جای هزینه کردن سالی یک میلیارد برای اردوهای اروپایی در تیم های پایه شان هزینه کنند.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار