تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۱۳۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرمانده انتظامي خوزستان:
حجم فعالیت‌ها در مبارزه با مواد مخدر كفايت نمي‌كند
فرمانده انتظامي خوزستان گفت: راه نابودي مصرف و توزيع مواد مخدر در كشور، آگاهي‌بخشي به تك تك افراد جامعه است و اين آگاهي، خرد و كلان و غني و فقير نمي‌شناسد.

سردار محمدرضا اسحاقي در نشست خبري كه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر امروز (27 خردادماه) برگزار شد، اظهار كرد: شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر تحت عنوان «جامعه​اي سالم و عاري از اعتياد» انتخاب شده است. اين شعار مفاهيم بلندي دارد؛ اين مفاهيم بايد پردازش شود تا بدانيم اعتياد به مواد مخدر اعم از صنعتي و سنتي در محيط پيرامون ما چه وضعيتي دارد. در حال حاضر مواد مخدر در کنار فقر، مشكلات محيط زيست و مسائل هسته‌اي، یکی از چهار بحران اصلي دنيا است.

وي افزود: اكنون در دنيا حدود 250 ميليون نفر مبتلا به يكي از مواد مخدر هستند و همه كشورهاي دنيا درگير معضل مواد مخدر شده‌اند. حدود 10 ميليون نفر در چرخه قاچاق مواد مخدر مشغول به كارند، 4500 ميليارد دلار پول در اين چرخه وجود دارد كه سود خالص آن 500 تا 600 ميليارد دلار است و قاچاق مواد مخدر در كنار تجارت اسلحه، نفت، و توريسم يكي از تجارت​هاي بزرگ جهان محسوب مي​شود.

اسحاقي تصريح كرد: آمار مقايسه​اي كه از سوي سازمان ملل متحد تهيه شده، بيانگر آن است كه سطح زير كشت خشخاش در افغانستان در سال 2014 به نسبت به سال پیش از آن، 7 درصد افزايش يافته كه اين رقم موجب افزايش بيش از 15 درصدي ميزان توليد مواد مخدر در سال 2014 شده است. در اين سال، 6400 تن ترياك در افغانستان توليد شده است.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان تصريح كرد: توليد سالانه 500 تن هرویين در افغانستان نيازمند پيش‌سازهاي بسياري است. این میزان تولید، به حجم زيادي از انواع مواد شيميايي از جمله انواع اسيدها نياز دارد و با توجه به اينكه افغانستان كشوری صنعتي نيست تا اين مواد را توليد كند، همچنين راه​آهن و بندري در اختيار ندارد، در محاصره هوايي به سر مي​برد و تنها هواپيماهاي معيني بايد در اين كشور بنشينند؛ بايد پرسيد كه اين پيش‌سازها چگونه در افغانستان فراهم مي​شوند.

وي گفت: با توجه به اين‌كه كشور ما بيش از 1200 كيلومتر مرز با افغانستان و پاكستان دارد، ما نيز درگير مسایل و مشكلات مواد مخدر در اين كشورها هستيم.

اسحاقي عنوان كرد: با نگاه به پيامدهاي شوم مصرف مواد مخدر در كشور و در راستاي فرامين مقام معظم رهبري كه تاكيد دارند امر مبارزه با مواد مخدر بايد در همه آحاد جامعه متجلي شود؛ همه بايد در اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر ورود كنند. با توجه به شرایط کنونی، می‌بینیم كه نمي​توان صرفا با بستن مرز يا درگيري و جنگ با كاروان​هاي قاچاق مواد مخدر در اين مبارزه پيروز شد. هر چند نيروي انتظامي در اين راه بيش از 3700 شهيد براي مبارزه با قاچاقچيان و توزيع​كنندگان مواد مخدر در سطح كشور داده است ولي سود سرشار و تمايل نفساني به سمت منافع اقتصادي، انسان​ها را ولو به قيمت نابودي همنوعان خود به اين سو مي​كشاند.

وي ادامه داد: بنابراين صرفا با اقدامات مقابله​اي و سلبي به جايي نخواهيم رسيد؛ حداكثر كاري كه مي​توانيم انجام دهيم اين است كه قاچاق و مصرف مواد مخدر را مهار كنيم ولي نمي​توانيم آن را نابود كنيم.

فرمانده انتظامي خوزستان افزود: راه نابودي مصرف و توزيع مواد مخدر در كشور، آگاهي‌بخشي به تك تك افراد جامعه است و اين آگاهي، خرد و كلان و غني و فقير نمي​شناسد. همه اقشار در همه سطوح در معرض خطر مواد مخدر هستند و بايد اين دغدغه را داشته باشند كه خود يا نزديك​ترين عزيزانشان ممكن است به مواد مخدر گرفتار شوند.

وي گفت: در اين شرايط، اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر مي​تواند به كاهش پيامدهاي آن كمك كند. اگر در آگاهي​بخشي موفق شويم، معضلات سخت و سنگين چرخه مواد مخدر را در اجتماع نخواهيم داشت.

اسحاقي تصريح كرد: در حال حاضر بخش اعظم زندانيان كه رقمي در حدود 70 درصد را شامل مي​شود، به دليل جرايم مرتبط با موضوع مواد مخدر در زندان هستند، اين افراد يا مصرف‌كننده يا عامل توزيع و يا قاچاقچي مواد مخدرند.

وي ادامه داد: همچنين حدود 45 درصد جرايم در كشور مستقيما و مابقي جرايم تا 70 درصد به صورت غيرمستقيم با موضوع مواد مخدر مرتبط است.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: براي كنترل پديده​هاي شوم سرقت، همسرآزاري و طلاق در جامعه يكي از راه​ها اين است كه به بحث مبارزه با مواد مخدر ورود كرده، آن را كنترل كنيم و با ایجاد خودآگاهي و خودكنترلي در ميان افراد، مصرف مواد مخدر را در جامعه به حداقل برسانيم.

وي بيان كرد: هر چند در سال‌هاي اخير با كيفيت‌بخشي به مراكز درماني و تغيير شرايط، 3 درصد از ميزان فوتي‌هاي مرتبط با مواد مخدر در كشور كاهش يافته ولي همچنان روزانه به طور ميانگين 8 نفر در كشور بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست مي​دهند كه اين رقم سالانه عددي بيش از 2400 نفر خواهد بود.

اسحاقي افزود: اگر تنها يك فرد معتاد در خانواده وجود داشته باشد، همه خانواده درگير مسائل روحي، اقتصادي و حيثيتي آن خواهند شد. طبق آخرين آمار، اكنون يك ميليون و 325 هزار معتاد در كشور وجود دارد كه با احتساب خانواده​هاي درگير با مشكلات معتادان، اكنون به صورت ميانگين بيش از 5 ميليون و 500 هزار نفر در كشور درگير مشكلات مواد مخدر هستند.

وي اظهار كرد: تخمين زده مي​شود كه در خوزستان حدود 110 تا 120 هزار نفر مبتلا به مصرف مواد مخدر وجود داشته باشد.

فرمانده انتظامي خوزستان گفت: حدود 55 درصد از معتادان كشور، متاهل‌ا‌ند و اين بدان معني است كه نزديك به 700 هزار همسر درگير مشكل مواد مخدر هستند و با عوارض آن دست و پنجه نرم مي​كنند. بايد توجه داشت كه بيش از 80 درصد مبتلايان به مصرف مواد مخدر مردان هستند ولي از سوي ديگر اعتياد زنان به عنوان ستون خانواده، خطر بسيار زيادي داشته و با اين‌كه از نظر كمي و عددي تعداد آن پايين است ولي نگران‌كننده است.

اسحاقي ادامه داد: شايد در مبارزه با مواد مخدر كارهاي بسياري از سوي دستگاه​ها، مردم، نظام و دولت انجام شده باشد ولي واقعيت موجود در جامعه نشان مي​دهد كه اين كارها اصلا كفايت نمي​كند. با اين حال نكته اميدواركننده اين است كه 63 درصد از معتادان در كشور داراي شغل بوده​اند و در صورت بهبودي، امكان بازگشت به كار دارند ولي يكي از مشكلات اين افراد اين است كه پس از درمان و بهبودي، ديگر اعتماد جامعه و خانواده را از دست داده​اند و بدون آن اعتماد هيچ كاري نمي​توانند انجام دهند كه اين موجب برگشت آنان به سمت مواد مخدر مي​شود.

وي افزود: بدين ترتيب كار بزرگي كه بايد انجام شود اين است كه سطح اعتماد جامعه نسبت به بهبوديافتگان از مواد مخدر بايد افزايش يابد.

فرمانده انتظامي خوزستان عنوان كرد: 80 درصد از مصرف‌كنندگان مواد مخدر خرده​فروشي مي​كنند و با مجازات نيز ترك جرم نمي​كنند زيرا فرد مبتلا براي تامين خرج مواد و پس از آن تامين خرج زندگي خود خواه ناخواه به خرده​فروشي مواد مخدر نيز روي مي‌آورد.

وي تصريح كرد: براي مبارزه با چنين مساله پيچيده با ارزش افزوده و درآمدزايي بسيار بالا، جامعه بايد اراده كند؛ اگر تك تك افراد به سطحي از دانش اجتماعي برسند تا در میان آنان، خودآگاهي منجر به خودكنترلي شود يقينا مي​توان انتظار داشت كه مساله بغرنج مواد مخدر به عنوان مهم​ترين مشكل جهان، قابل كنترل باشد. كما اين‌كه در افغانستان كه خود توليدكننده مواد مخدر هستند، سطح اعتياد به هيچ وجه به اين اندازه بالا نيست. مسلما آنها مضرات آن بيش از ما توجه و دقت كرده​اند وگرنه ترياك در افغانستان ارزان‌تر از كشور ما خواهد بود.

اسحاقي گفت: همچنين در جوامع سنتي كوچك كه نظام خانواده​ها، وابستگي و پيوستگي خوبي دارند، عناصر معتاد كمتري به چشم مي​خورد زيرا سرخوردگي و مشكلات كمتري دارند. هر چند اين مشكلات و سرخوردگي‌ها تنها بهانه​اي در دست معتادان است، ولي واقعيت اين است كه کارکرد خانواده در پيشگيري از اعتياد به مواد مخدر بسيار مهم است؛ به عنوان مثال اعضاي خانواده‌ای با مباني ديني، كمتر به مواد مخدر مبتلا مي​شوند.

وي بيان كرد: سطح كنترل فرزندان در خانواده​ها بايد افزايش يابد كما اين‌كه اكنون حتي 12، 13 ساله​ها را بايد بيشتر كنترل كرد ولي اين كنترل نبايد منجر به بي​اعتمادي در خانواده​ها شود. با اين حال بايد دانست كه سن اعتياد به صورت نگران​كننده​اي و به سرعت دارد پايين مي​آيد. اين اتفاق در محافل دوستانه نوجوانان رخ مي​دهد و خانواده​ها يا به آن توجه ندارند يا از آن خبر ندارند.

دبير شوراي مبارزه با مواد مخدر خوزستان اظهار كرد: اين شرايط بار مسئوليت مسئولان و رسانه​ها را به عنوان سنسورهاي جامعه سنگين​تر مي​كند. نبايد حس شود كه افراد قابل هدايت نيستند بلكه بايد خطر ابتلا به مواد مخدر را برملا كرده و به خانواده​ها آن‌قدر در اين زمينه هشدار داد تا بترسند.

وي ادامه داد: تجربه موفق مشابه كه در كشور داشته​ايم، كاهش حوادث و تلفات رانندگي بوده است كه اگر خود مردم در اين زمينه وارد نمي​شدند، نمي​توانستيم آمار تلفات را كاهش دهيم. در سطح كشور ما نه در كيفيت خودروهاي توليدي اتفاق فوق​العاده​اي افتاده و نه در جاده​ها اقدامات ويژه​اي شده است بلكه تنها بخشی كه اثرگذار بوده، خود افراد بوده​اند كه در خودرو نگران جان خود بوده و حواس​شان را جمع كردند. در كاهش تلافات رانندگي مهمترين عنصر و عامل خود مردم بوده​اند و از اين عنصر بايد در كاهش معضلات مواد مخدر نيز استفاده كرد.

اسحاقي تصريح كرد: رسانه​ها بايد با تهيه گزارش و مصاحبه، نفرت از مواد مخدر را در افكار عمومي ايجاد كنند. اگر واقعيت​ها و پيامدهاي منفي مصرف مواد مخدر به جامعه منتقل و براي آنان قابل لمس و حس شود، در مهار آن موفق مي​شويم.

وي گفت: براي مبارزه با اعتياد راهي غير از اين نداريم كه همه آحاد جامعه در همه سطوح وارد شوند. براي كاهش رقم يك ميليون و 300 نفري معتادان كشور و رساندن آن به حداقل، عزم ملي و رويكرد اجتماعي نياز است و براي موفقيت در این مبارزه از متوليان امر، مردم و تك تك آحاد جامعه انتظار همكاري مي​رود.

فرمانده انتظامي خوزستان، افزود: مساله مواد مخدر آن‌قدر بغرنج و وسيع و گسترده است كه حجم كارهاي انجام شده در مبارزه با آن، كفايت نمي‌كند و اقدامات جهادي و حركت​هاي گسترده​اي در سطح جامعه نياز است تا بر مواد مخدر فائق آييم.

وي ادامه داد: در اين زمينه سرمايه​گذاري بيشتر براي آگاهي​بخشي در حوزه سوءمصرف مواد مخدر از سوي دستگاه​ها و بخش​هاي آموزشي و فرهنگي الزامي است و بايد مشاركت حداكثري آحاد جامعه در اين بخش دنبال شود.

اسحاقي اظهار كرد: همچنين لازم است از ظرفيت فوق​العاده خيران و معتمدان در مبارزه با مواد مخدر بيشتر استفاده شود. آنچنان كه در هنگام بروز بحران​هاي مختلف در كشور خيران به عنوان محور در محلات، كمك​هاي مردمي را سازمان‌دهي مي​كنند، در اين زمينه نيز بايد وارد شوند. بايد براي افراد خير جا بيافتد كه مبارزه با مواد مخدر، يكي از اقدامات خداپسندانه است.

وي گفت: بايد خيران در عرصه فرهنگ​سازي و ترويج فرهنگ پيشگيري در جامعه وارد شوند و در مرحله درمان و همچنين پس از آن نیز حضور داشته باشند.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان بيان كرد: ورود همه مراكز علمي، دانشگاه​ها، حوزه​های علمیه و بخش​هاي مختلف در استان به منظور شناسايي ابعاد پديده مواد مخدر براي ارائه راهكارهاي متناسب با شرايط اقليمي و بومي و سنتي الزامي است.

وي افزود: در آگاه​سازي، بايد نتيجه​گرا باشيم و بررسي شود كه آيا پس از آگاهي، تغيير رفتار رخ داده يا خير. در ارزيابي​ها به دست آمده كه حجم زيادي از كارهاي انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر و آگاهی‌بخشی منجر به تغيير رفتار نشده است كه بايد بررسي شود علت آن چيست.

اسحاقي ادامه داد: تاكيد بر اين است كه از تمام ظرفيت​هاي اجتماعي در محلات شامل بسيج و شوراهاي مردم​نهاد و مساجد بهره​گيري شود. بايد باورهای اجتماعي و ديني در جامعه تقويت و دانش جامعه در نوع سبك زندگي و فرزندپروري افزايش يابد. سبك زندگي به دليل بي​توجهي جامعه، دستخوش تغيير شده كه در پي آن همه گرفتار مشكلات شده‌اند. در اين زمينه مسئوليت اجتماعي بر عهده تك تك افراد جامعه و همه گروه​هاي سني است تا اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر محقق شود.

وي با اشاره به برنامه​هاي هفته مبارزه با مواد مخدر در استان خوزستان كه از 29 خرداد تا 5 تيرماه برگزار مي​شود، گفت: حدود 130 عنوان برنامه برای این هفته در نظر گرفته شده که شامل همایش‌ها و برنامه‌های آموزشی، امحا و تشدید برخورد با خرده‌فروشان و کنترل مبادی ورودی استان است.

فرمانده انتظامي خوزستان با بیان این که 50 درصد از كشفيات مواد مخدر در استان خوزستان در سال گذشته از نوع مواد صنعتي بوده كه آمار بسيار خطرناكي است، عنوان كرد: در اين هفته حدود 500 كيلوگرم انواع مواد مخدر كه در سال جاري در استان كشف شده است، در انديمشك امحا خواهد شد. در استان خوزستان 5 ورودي مواد مخدر وجود دارد كه انديمشك يكي از اين مبادي است. در حوزه مقابله نيز تشديد برخورد با خرده​فروشان مواد مخدر در حال اجراست.

اسحاقي گفت: به دليل گرمي هوا در خوزستان و از آنجا كه جمعيت هدف اصلي شامل دانش​آموزان و دانشجويان در تيرماه در دسترس نيستند، هفته مبارزه با مواد مخدر در استان در دو نوبت اجرا مي​شود. در تيرماه عمدتا با محوريت اقشار مختلف جامعه برنامه​ها در نظر گرفته شده و در دي​ماه با محوريت جامعه دانش‌آموزي و دانشجويي برنامه​ريزي مي​شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار