کد خبر: ۱۵۶۶۴۷
تاریخ انتشار:۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
وقتی مرمت «حمام بکان» را از پا می‌اندازد!
حمام بکان بنایی تاریخی یادگار از دوران ساسانی است که در 10 کیلومتری شهرستان بهبهان نزدیک به شهر قدیمی ارجان یا ارگان قرار دارد
وقتی مرمت «حمام بکان» را از پا می‌اندازد!حمام بکان بنایی تاریخی یادگار از دوران ساسانی است که در 10 کیلومتری شهرستان بهبهان نزدیک به شهر قدیمی ارجان یا ارگان قرار دارد. نکته درخور تامل در خصوص این اثر آن است که این حمام از دوران قبل از اسلام وجود داشته و توجه مردم ساکن در این منطقه به پاکیزگی را نشانگر است.

این حمام که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا (ع) واقع شده است دارای حوض، خزینه و رختکن قدیمی ایت که تاکنون باقی مانده است. معماری این بنا به صورت مربع است که چهار ایوان در چهار جهت آن قرار دارد و در فضایی سرسبز و زیبا در کنار رودخانه قرار گرفته است.

دولتی مختاران، دوستدار میراث فرهنگی بهبهان، در خصوص حمام بکان و وضعیت آن اظهار داشت: واژه بکان به معنی بزرگان است و این معنی نشان‌دهنده اهمیت نظافت در دوران ساخت حمام است. حمام بکان که از دوره ساسانی باقی مانده است از لحاظ فرهنگی و اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: این حمام تاریخی تا حدود پنج سال قبل سرپا بود تا آن که به بهانه مرمت این بنا را نوسازی کردند. منظور از نوسازی آن است که مرمت باید به گونه‌ای انجام شود که بافت اجتماعی و فرهنگی و تاریخی بنا حفظ شود. در حالی که پس از مرمت کردن در  این بنا تغییراتی غیر ضروری در آن مشاهده شد.

مختاران افزود: برای مثال آب‌راه‌های سنگی را از بین بردند، ستون‌های چوبی را عوض کردند و حتی در ورودی آن که چوبی بود را عوض کردند و به طور کل تغییر بنیادی و فرهنگی و تاریخی زیادی در آن ایجاد شد.

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: این بنا پس از مرمت آن شکلی به حال خود رها شد و به صورت خودسرانه یا شاید صلاح‌دید میراث فرهنگی بهبهان افرادی برای سودجویی از این حمام به صورت قهوه‌خانه استفاده کردند.

مختاران اظهار داشت: بعد از اعتراضات پی در پی از فعالیت آنان جلوگیری شد ولی آنان در حمام را از جا کندند و به رودخانه انداختند. حمام بکان در حال حاضر رها شده و مکانی برای تجمع زباله است و زیبایی آن به طور کامل از بین رفته است.

وی گفت: اداره میراث بهبهان بناهای تاریخی را مورد عنایت خود قرار نمی‌دهد. در حالی که باید در نظر داشت که میراث فرهنگی از لحاظ مالی فقیر است و نمی‌توان انتظار زیادی از آن سازمان داشت. اما به دلیل آن که حمام بکان در منطقه قدمگاه امام رضا (ع) قرار گرفته سالانه بسیار پر بازدید است و از این رو انتظار می‌رود به بهترین نحو به آن رسیدگی شود.

مختاران ادامه داد: در شهرستان بهبهان فقط حمام بکان نیست که مورد بی‌توجهی قرار گرفته بلکه در همان منطقه پل بکان یا کسری یا کتیبه‌های موجود در خود قدمگاه که مربوط به مرمت قدمگاه و حضور امام رضا (ع) در قرن  21 هجری در آن منطقه است آسیب دیده‌اند.