تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۸۳۰۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نان دلالی در خوزستان با جذب فوتبالیست‌های باکیفیت آکادمی‌ها آجر می‌شود
یک کارشناس فوتبال معتقد است نان دلالی در خوزستان با جذب بازیکنان باکیفیت آکادمی ها و جوانان مستعد این استان، آجر می شود.


امین یزدانی  اظهارکرد: یکی از معضلات و مشکلات اساسی سه تیم فوتبال خوزستان در لیگ برتر را باید در استفاده نکردن از بازیکنان بومی و البته جوان خوزستانی دانست، زیرا داشتن ابزار مناسب که همان بازیکنان جوان و با انگیزه و باکیفیت است، راز و رمز موفقیت هر مربی در فوتبال و به شکل کلان در ورزش است.

در باشگاه‌های خوزستانی حق بومی‌ها تضییع می‌شود

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران و به ویژه مربیان تیم های خوزستانی در گفتار ها و مصاحبه های شان در مقاطع مختلف، از بازیکنان جوان و بومی، فقط برای فرار رو به جلو و ساکت کردن جو و فضای ملتهب فضای مجازی و رسانه ای به نیکی یاد می کنند و در عمل نیز فقط برای پر کردن لیست تیم هایشان از جوانان بومی استفاده ابزاری می کنند و حتی دیده شده که برخی از آن ها، سهمیه بازیکنان جوان خود را از بیرون استان جذب می کنند و حق بازیکن بومی را به نوعی تضییع می کنند.

نقش پررنگ مدیریت باشگاه‌ها در مهاجرت اجباری بازیکنان جوان و بومی خوزستان

این کارشناس فوتبال گفت: علت این کار، گرفتن پورسانت از بازیکنان خارج از استان است و بدین ترتیب بازیکنان جوان آکادمی ها و سرمایه های استانی را ناچار به ترک دیار خود می کنند. نقش مدیریت در مهاجرت اجباری بازیکنان جوان و بومی خوزستانی پررنگ است زیرا برای آکادمی های خود هیچ برنامه ای ندارند و فقط نام آکادمی و نتایج زودگذر آن ها ملاک تاسیس آکادمی است.

وی افزود: برای اینکه تیم های فوتبال خوزستان بتوانند از محصولات آکادمی خود و همچنین سایر بازیکنان جوان و مستعد خوزستانی استفاده کنند باید نقش استراتژیک مدیریت آکادمی و مدیریت کلان باشگاه جهت مسیر جذب بازیکنان به تیم اصلی هموار شده و رابطه مناسبی بین مربیان تیم اصلی و مربیان آکادمی بوجود بیاید. هدف آکادمی ها باید ساختن و پرداختن بازیکنان در جهت رسیدن به پیراهن تیم اصلی و همچنین ترانسفر کردن آن ها باشد و نه نتایج زودگذر.

مدیران باشگاه‌های لیگ برتری خوزستانی چه فلسفه‌ خاصی برای آکادمی‌ها دارند؟

یزدانی با بیان این که مدیریت باشگاه‌ها هدف از تشکیل آکادمی و مدارس فوتبال باشگاه های خود را نمی دانند، گفت: از تاسیس آکادمی فولاد حدودا نزدیک به سه دهه گذشته و از ایجاد آکادمی صنعت نفت نیز سال های سال و از آکادمی استقلال خوزستان نیز مدتی می گذرد؛ سوال این است آیا مدیران این سه باشگاه بزرگ خوزستانی فلسفه خاصی برای آکادمی های خود دارند؟ آیا این سه باشگاه برای آینده آکادمی خود، هدف گذاری کرده اند و اصلا دلیل تشکیل آکادمی را می دانند؟ آیا بین مدیریت و مربیان آکادمی رابطه ای برقرار است و آیا بین مربیان آکادمی و مربیان تیم های اصلی ارتباط متقابل وجود دارد؟

تا کی جذب بازیکن بی‌کیفیت غیربومی ادامه دارد؟

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که برای جذب بازیکنان، نه از مدیر ورزشی خبری باشد و نه از گروه پنج نفره فنی استفاده شود، جذب بازیکن بی کیفیت خارج از استان و رها کردن محصولات آکادمی کماکان ادامه و استمرار خواهد داشت زیرا اگر غیر از این بود، دلالیسم وجود خارجی نداشت. بنابراین پدیده شوم و نامبارک دلالی و پورسانت گیری، سبب شده است که فعلا دنیا به کام آن ها باشد و محصولات ناب آکادمی های تیم های خوزستانی که دسترنج و حاصل سال ها خون جگر خوردن مربیان فداکار پایه سراسر استان مستعد خوزستان است، حالا حالاها ناچار به خروج از استان خواهند بود.

نان دلالی با جذب بازیکنان باکیفیت آکادمی‌ها آجر می‌شود

این کارشناس فوتبال بیان کرد: نان دلالی با جذب بازیکنان باکیفیت آکادمی ها و سایر جوانان مستعد شهرستان های استان، آجر می شود ولی متاسفانه هنوز برای ریشه کن کردن آن ها اراده ای دیده نمی شود. جذب بازیکنان جوان بومی که سرشار از استعداد، انگیزه و انرژی بوده و جذب آن ها نیز با کمترین هزینه ممکن است، دست دلالان را در پوست گردو می‌گذارد و باید این مهم در دستور کار باشگاه های خوزستانی قرار بگیرد.

گویا مدیران باشگاه‌ها تصمیم‌گیرنده نیستند

وی ادامه داد: مدیران باشگاه های ما برای یارگیری در ابتدای فصل، زمان‌ را به راحتی از دست می دهند و همه امور را به مربیان و مدیر برنامه های آن ها می دهند و از طرفی، گویی خود تصمیم گیرنده نیستند و در جای دیگر برای آن ها تصمیم گیری می شود و آن ها فقط مجری هستند. به هر حال در تیم های حرفه ای که فوتبال ما فقط نام آن را یدک می کشد، هیچ‌ برنامه و هدفی دنبال نمی شود و مدیران باشگاه ها نقش افکار عمومی را به هیچ‌عنوان در تصمیمات خود لحاظ نمی کنند. هرچند استخدام مدیر ورزشی به کلی در باشگاه های فوتبال کشورمان محلی از اعراب ندارد اما در باشگاه های خوزستانی می توان کمیته فنی پنچ نفره دلسوز، پاک، امتحان پس داده و خاک خورده، از بهترین های فوتبال استان در بطن و متن باشگاه ها ایجاد کرد تا از این طریق بتوان تا حدود زیادی از جذب بازیکنان بی کیفیت غیربومی خودداری و از بازیکنان جوان و باکیفیت بومی در باشگاه ها استفاده کرد.

یزدانی گفت: بکارگیری پیشکسوتان بزرگ و خوشنام استان به عنوان مشاور فنی مدیرعامل هم می تواند، نقش کلیدی و مهمی در باشگاه های فوتبال استان ایفا کند. مشاوران فنی مخلص و کاربلد تا حدود زیادی قادرند که به مدیریت باشگاه جهت استفاده از مربیان و بازیکنان بومی و غیر بومی مشاوره های فنی کاربردی و تعیین کننده بدهند.

امیدوارم خوزستان روزی مثل فوتبال برزیل و آرژانتین شود

وی بیان کرد:  به هر حال تا زمانی که مدیران ما به جوانان بومی چه در قامت مربی و به ویژه بازیکن باور و اعتماد نداشته باشند، فوتبال خوزستان این مثال را همواره به همراه خواهد داشت که سال به سال،دریغ از پارسال. امیدوارم روزی فرا رسد که فوتبال خوزستان نه تنها تامین کننده تمام نیازهای فنی تیم های استان باشند، بلکه همانند کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین به صادر کننده ای فعال در زمینه ترانسفر بازیکن و مربی به سایر مناطق کشورمان و حتی چون امین حزباوی مستعد به خارج از کشور نیز باشد تا امین حزباوی را به صدها حزباوی دیگر بدل کنیم. ما در خوزستان بزرگ چنین پتانسیلی را داریم و اگر مدیریت کارآمدی داشته باشیم، می توان از نیروی انسانی خود به خوبی استفاده کنیم.

قهرمانی تیم‌های خوزستانی با بهره بردن از جوانان و باتجربه‌های بومی در کنار هم

این کارشناس فوتبال عنوان کرد: هرگاه تیم های خوزستانی از بازیکنان جوان و حتی باتجربه بومی استفاده کرده اند، با قهرمانی آن ها در لیگ همراه بوده است؛ فولاد دو بار قهرمان لیگ برتر شد و هر دو بار رد پای بازیکنان آکادمی و بومی خوزستانی را به خوبی می توان  در آن پیدا کرد. استقلال خوزستان هم زمانیکه  قهرمان لیگ برتر شد، بیش از ۹۰  درصد بازیکنانش را بومی ها تشکیل داده بودند. صنعت نفت دوران سرجیو و اسکوچیچ نیز در چند فصل گذشته  که حتی تا رده چهارم جدول رسید، از بازیکنان بومی و آکادمی اش مانند سلمانی، مجدمی، جبیره، غبیشاوی، حامدی فر، فاخر تهامی، شریعت و بغلانی در ترکیبش بهره می برد. پس از آن دوران صنعت نفت رو به نزول و افول  رفت چون برای اداره آکادمی اش هزینه نکرد و به نوعی رها شد و فقط در سطح استان فعالیت کرد. البته با انتخاب سجاد مهدی پور در راس آکادمی فولاد و بهداروندان به عنوان مدیر جدید آکادمی نفت و بها دادن باشگاه های استان به محصولات آکادمی خود و اعتماد کردن به آن ها، می توان به آینده فوتبال خوزستان امیدوار بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار