تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۲۸۷۱۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:
سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی در بخش شیلات
 رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ۱۰ درصد صید در اقیانوس هند را ایرانی‌ها انجام می‌دهند، گفت: امسال سرمایه گذاری در بخش شیلات به ۱۵ هزار میلیارد می‌رسد که بیش از ۸۰ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

 سید حسین حسینی امروز (دوشنبه) در حاشیه همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در بخش شیلات جذب شد که بخش عمده سرمایه گذاری در کل زنجیره ارزش یعنی پیش تولید، حین تولید و پس از تولید است.

۱۰ درصد صید در اقیانوس هند را ایرانی‌ها انجام می‌دهند

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد صید کل اقیانوس هند را ایرانی‌ها انجام می‌دهند، افزود: قصد داریم در فاز اول اقدامات را برای تازه خوری تون ماهیان را افزایش دهیم زیرا مهمترین صید ما از دریا تون ماهیان است که بیش از ۴۵ درصد صید کشور را شامل می‌شود.

رییس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: صیادان ایرانی در اقیانوس هند با هزار شناور رتبه اول در غرب اقیانوس هند و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارند.

حسینی ادامه داد: یکی از بحث‌های قدیمی در آبزی مصرفی، موضوع کنسرو است و این زنجیره ارزش می‌بایست تکمیل و به‌روز شود تا بتوانیم علاوه بر کنسرو، قابلیت‌های دیگری فرآوری را در دستور کار داشته باشیم. این اقدام هم به ارزان سازی، فراوانی محصول و افزایش سهم سفره از آبزیان کمک خواهد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: موضوع مذکور دارای دو متولی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است و برای پیشبرد اهداف نیاز است با بهره برداران و بخش خصوصی به صورت چند وجهی تعامل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ایجاد زنجیره ارزش و به‌روزسانی زنجیره ارزش تکلیفی برعهده داریم که در دولت سیزدهم ابلاغ شده است، بیان کرد: باید از صید تا سفره را رصد کنیم و هرجایی که نیاز به تقویت و پشتیبانی دارد، احصا شود. تا علاوه بر به‌روزرسانی مصرف کنسرو، تازه خوری و ساشیمی نیز رخ دهد.

حسینی گفت: در استفاده از فناوری های نوین که برخی از کشورها از جمله ژاپن در آن پیشرو هستند با سازمان یونیدو وارد تعامل شدیم تا تکنولوژی های نوین از صید تا فرآوری را انتقال دهیم.

رییس سازمان شیلات تصریح کرد: کیفی سازی ارائه محصول و تنوع گونه در بازار کمک می‌کند که با راه اندازی زنجیره، محصول سالم و قیمت مناسب در همه نقاط کشور داشته باشیم.

تولید ۲۸۲ هزار ماهی تون در کشور

وی با اشاره به اینکه ۲۸۲ هزار تن، میزان تولید ماهی تون در کشور است، گفت: بیشترین میزان مصرف این ماهی در قالب کنسرو است و قصد داریم در فاز اول اقدامات خود ۱۰ درصد از این محصول را به صورت تازه وارد سفره مردم کنیم تا بتوانیم تا این عدد را به ۵۰ درصد برسانم؛ زیرا ۹۶هزار تن از این ماهیان گیدر بوده و ظرفیت تازه خوری را دارد.

حسینی درباره اقدامات سازمان شیلات در متعادل سازی قیمت‌ها اظهار کرد: با همکاری خوبی که بین وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد امیدواریم با تنظیم بازار بتوانیم قیمت متعادلی برای محصولات شیلاتی داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زنجیره ارزش یک موضوع مغفول مانده‌ای است، افزود: با دستور رئیس جمهوری به وزارت کشور برای ابلاغ به استانداران و ایجاد زنجیره ارزش در کل صنایع، زنجیره ارزش شیلات به عنوان تیپ الگویی به ۱۱ استان کشور ابلاغ شد که نشان دهنده اهمیت غذایی کشور است.

وی اضافه کرد: در این بخش به غیر از تسهیلات ارزان قیمت و آموزش‌های فنی و مجوزها و زمینه‌های مطالعه شده برای تولید در حوزه زیرساخت‌ها از بندر گرفته تا بحث سوخت یارانه‌ای یا تعادلی حمایت‌هایی صورت گرفته است.

هیچ کشور خارجی اجازه صید در سواحل ایران را ندارد

حسینی درباره صید کشورهای دیگر در سواحل ایران، گفت: اکنون هیچ کشور خارجی از دریای ما و از منابع و انفال ما بهره برداری نمی‌کند و اجازه آن را هم نمی‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره سواحل مکران بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این دولت حائز اهمیت بود ایجاد دبیرخانه توسعه سواحل مکران برای برنامه جامع و مدیریت واحد بود که وزارت جهاد کشاورزی ۲۱ پروژه و ۹ طرح در مورد شیلات دارد که در سطح ۱۶۵ هزار هکتار طرح و برنامه ارائه کرده است.

به گفته وی، اکنون بیش از ۱۴ پروژه در حال اجراست که ۷ مورد در سواحل مکران قرار دارد و موضوع مهم برای تغییر ساختار پرورش میگو در سواحل مکران با بخش خصوصی تغییر از پرورش سنتی به پرورش نیمه متراکم و متراکم صنعتی است.

رییس سازمان شیلات ادامه داد: در حال واگذاری زمین هستیم و زیرساخت‌های اولیه برای انتقال انجام شده که از اردیبهشت ماه بستر برای برداشت آماده می شود. اکنون تولید به طور متوسط در هر هکتار ۵.۵ تن است که در آنجا به ۲۰ تن خواهیم رسید.

حسینی درباره قیمت گذاری دستوری گفت: ادبیات اقتصاد در خودش مستتر است، البته حتما با صیانت از حق مصرف‌کننده و تولیدکننده، عرضه و تقاضا می‌تواند آن را تنظیم کند. هیچ جایی قیمت دستوری جوابگو نخواهد بود مگر اینکه در بحث تامین نهاده‌ها بتوانیم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد می‌گوید که عرضه و تقاضا باید بازار را تنظیم کند، اما با تعاملی که با کمیته حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده وجود دارد می توانیم تعادل را به یک نقطه مشترکی برسانیم.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار