تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۹۰۸۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیشکر در مسیر تحقق شعار سال؛
رسم همسایگی، کلید جهش تولید و آبادانی خوزستان با مشارکت مردم
سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزیّن شده است. این شعار، نقشه راهی برای آبادانی کشور و تحقق توسعه پایدار ترسیم می‌کند. در مسیر تحقق این توسعه پایدار و جامه عمل پوشاندن به شعار سال، صنعت نیشکر به‌عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی با پایگاه گسترده مردمی، خانواده‌ای ۱۰۰ هزار نفره و بیش از ۱۷۰ روستای همجوار، نقشی تأثیرگذار دارد.
 
InShot_20240328_131857049

سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزیّن شده است. این شعار، نقشه راهی برای آبادانی کشور و تحقق توسعه پایدار ترسیم می‌کند. در مسیر تحقق این توسعه پایدار و جامه عمل پوشاندن به شعار سال، صنعت نیشکر به‌عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی با پایگاه گسترده مردمی، خانواده‌ای ۱۰۰ هزار نفره و بیش از ۱۷۰ روستای همجوار، نقشی تأثیرگذار دارد.

«رسم همسایگی»، یکی از عرصه‌هایی است که در آن شعار سال با مشارکت مردم محقق می‌شود. این رسم، مفهومی دیرینه و ارزشمند در فرهنگ ایرانی و اسلامی است که بر تعاون، همدلی و مشارکت تأکید می‌کند. رسم همسایگی در عرصه‌های مختلف، از جمله در حوزه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، نقشی کلیدی در شکوفایی و آبادانی کشور دارد.

توجه به جوامع همجوار به‌عنوان همسایگان صنایع و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، فواید بسیاری به دنبال دارد. این مشارکت، با ایجاد همدلی و هم‌افزایی، زمینه را برای توسعه پایدار خواهد کرد. در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توجه به رسم همسایگی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی همواره در اولویت بوده و این شرکت در تلاش بوده است با مشارکت مردم، تحوّل‌آفرین باشد.

مشارکت فعالانه خانواده بزرگ نیشکر برای جهش تولید

شرکت تدسعه نیشکر با اتکا به سرمایه اجتماعی ارزشمند و بی‌بدیل خود، متشکل از خانواده‌ای ۱۰۰ هزار نفره در گستره شمال تا جنوب خوزستان، در مسیر توسعه گام برداشته است. در سال گذشته مشارکت فعالانه این خانواده پرجمعیت، به افزایش ۵۰ درصدی تولید شکر و رکوردشکنی در تولید محصولات جانبی همچون الکل طبی، خمیرمایه، خوراک دام و سایر محصولات نیشکری منجر شد. در سال جدید نیز، تداوم همدلی و مشارکت نیشکری‌ها، نقشی کلیدی در تحقق جهش تولید دارد.

توسعه اقتصادی با مشارکت همسایگان نیشکر

درعین‌حال، شرکت توسعه نیشکر با ادای دین به همسایگان، نگاهی فراتر از تولید شکر دارد و در مشارکت با مردمان مناطق همجوار، گام‌های مؤثری را در راستای رونق گردشگری، توسعه اقتصادی و حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی برداشته است.

توسعه کشت نخیلات در واحدهای هشت‌گانه و بررسی طرح راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فراوری خرما یکی از ابتکارات شرکت توسعه نیشکر است. باتوجه‌به وجود نخلستان‌های پُربار در مناطق پیرامونی نیشکر، این اقدام می‌تواند با مشارکت مردم محلی به توسعه و رونق بخش کشاورزی و افزایش سطح تولید این محصول کمک شایانی کند.

اهمیت این طرح زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بر اساس آمار جهاد کشاورزی خوزستان، سالانه بیش از ۷۵ نوع خرمای باکیفیت در استان تولید می‌شود؛ اما به دلیل نبود صنایع بسته‌بندی و فراوری مناسب، ارزش‌افزوده این محصول در جیب کشورهای مجهّز به این صنایع، سرازیر شده و مردمان خوزستان بهره‌ای از این سود نمی‌برند.

رونق گردشگری خوزستان با مشارکت جوامع پیرامونی

تلاش برای رونق گردشگری، اقدام دیگری است که در سال‌های اخیر با مشارکت همسایگان نیشکر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی رقم خورده و زمینه را برای جذب گردشگران، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه فراهم کرده است. در این راستا، برگزاری جشنواره شکرستان به عنوان یک ابتکار عمل، فرصتی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی منطقه به گردشگران و ایجاد اشتغال ایجاد کرده است. مشارکت جوامع محلی و استقبال گسترده مردم سراسر خوزستان از این جشنواره، حکایت از موفقیت این رویکرد دارد.

در سال جدید، استمرار این جشنواره با مشارکت فعالانه مردم، به عنوان گامی مهم در جهت تحقق شعار سال خواهد بود. عرضه صنایع‌دستی و تولیدات روستایی در این جشنواره، به شکوفایی اقتصاد روستایی و رونق بیش‌ازپیش صنعت گردشگری منطقه کمک شایانی می‌کند.

چنین اقداماتی، نمونه‌ای از تلاش شرکت توسعه نیشکر برای تحقق شعار سال با مشارکت مردم است. این شرکت با درک صحیح از مفهوم رسم همسایگی در مسیر جهش تولید گام برداشته و با مشارکت مردم در طرح‌های مختلف، به توسعه پایدار منطقه و ارتقای سطح زندگی ساکنین کمک می‌کند.

همجنین، اخیرا شرکت توسعه نیشکر با قرار گرفتن در فهرست عرضه سهام بازار سرمایه، زمینه مشارکت مردم در جهش تولید و شکوفایی اقتصاد منطقه را فراهم کرده است. این اقدام، فرصتی برای مردم است تا با سرمایه‌گذاری در این شرکت، در توسعه و آبادانی کشور سهیم باشند.

:
:
:
آخرین اخبار