تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۲۹۰۹۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازدید مدیر عامل ملی مناطق نفت خیز جنوب از واحد نمكزدائی مارون 3


مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب جهت بازدید میدانی از پیشرفت کار تعمیرات اساسی مخازن ائتلاف کننده واحد نمک زدایی مارون 3، در محل تاسیسات حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب؛ روز چهارشنبه مورخ 8 فروردین ماه 1403 مهندس دانشی از واحد نمکزدائی مارون 3 بازدید نمود و در جریان پیشرفت کار تعمیرات اساسی مخازن قرار گرفت.

 

  تعمیرات اساسی مخازن یاد شده از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و پیش بینی می شود تا پایان بهار 1403 در مدار عملیاتی قرار گیرد.

 

به جهت تأثیر زیاد این مخازن در فرآیند تولید نفت پالایشگاهی و نیز حجم سنگین کار تعمیراتی آن ، شخصاً در محل

 

 

مخزن ائتلاف کننده واحد نمکزدائی مارون 3 که فرآورش نفت نمکی به میزان 30 ه ب ر جهت تأمین خوراک پالایشگاه اصفهان را به عهده دارد در سال 1356 احداث و در سال 1365 در مدار عملیاتی قرار گرفت.  این مخزن دارای قطر 45 متر و ارتفاع 17 متر بوده و آخرین تعمیر اساسی آن در تاریخ 19/10/1395 توسط شرکت توربین سابق انجام شده بود.

این مخزن که مطابق گواهینامه بهره برداری می بایست در تاریخ 19/10/1399 تحت تعمیر اساسی مجدد قرار می گرفت به دلیل عدم امکان کاهش تولید نفت پالایشگاهی تا مهر 1402 در مدار عملیاتی قرار داشت و در نهایت با صدور مجوز ترخیص از سوی شرکت ملی نفت ایران ، تعمیر اساسی آن از تاریخ 01/07/1402 آغاز گردیده است.  

بطور کلی مخازن ائتلاف کننده و استراتژیک ذخیره نفت خام همواره در بردارنده حجم سنگین تعمیراتی
می باشند زیرا از یک سو بدلیل عدم انجام تعمیرات اساسی در زمان مقرر، آسیب های ناشی از خوردگی در آنها شدت می یابد و دیگر اینکه ضرورت بازدید بازرسی فنی از سقف و دیواره آنها، داربست بندی به میزان حدود 12 هزار متر مکعب را ایجاب می نماید. در این مخازن عمدتاً منشور که  یک اسکلت فلزی پیچیده ودارای چارچوب های فلزی بوده و با ورق های موجدار پوشانده می شوند دچار آسیب می گردد.  تعداد 19 پایه 12 اینچ شمارنده اسکلت منشور نیز دچار آسیب می شوند.  لوله 42 اینچ نفت ورودی بیش از 30 شاخه لوله 6 اینچ جهت تزریق آب شیرین دچار خوردگی و آسیب می شوند و علاوه بر همه اینها، دیواره و کف مخزن نیز در تماس با آب شور(با درجه شوری 180 هزار گرم در مترمکعب) دچار آسیب های جدی می شوند که همه این موانع
می بایست در زمان تعمیرات اساسی تحت بازرسی دقیق قرار گرفته و سپس تحت جوشکاری های سنگین و نهایتاً سندبلاست و اعمال پوشش وسیع قرار گردند. 

:
:
:
آخرین اخبار