تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۳۵۹۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادعای نماینده اصفهان عامیانه است/آب اهواز قابل خوردن نیست/اگر این آب اضافی است آن را از انتهای رودخانه منتقل کنید!
کمتر از حد نرمال زیست محیطی آب وارد اروندرود کرده ایم/ورود آب کارون به اروند رود با حاکمیت ملی ما بر این رودخانه گره خورده است/ اگر بخواهیم این بلاها را سر اروند رود بیاوریم مشکلات جدیدی نیز ظهور خواهد کرد/ با انتقال آب، خوزستان لطمه خواهد دید/ با انتقال آب حق مردم خوزستان پای مال خواهد شد/ در پی افزایش شوری آب نخیلات استان خشکیده اند/سرمایه های ملی مورد تهدید قرار گرفته اند/ با کاهش میزان فشار آب شیرین ، آب شور خلیج فارس وارد رودخانه می شود/این استانها در تامین آب شرب خود مشکلی ندارند /خوزستان آب اضافی ندارد
خوزنیوز / مرتضی پورسامانی: هفته گذشته گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رسانه ها عنوان کرد: اگر تونل بهشت‌آباد عملیاتی شود، استان چهارمحال بختیاری بالغ بر ۲۵۰ میلیون متر مکعب، اصفهان ۲۵۰، یزد ۱۸۰ و کرمان ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب دریافت می‌کنند. در صورت اجرای این طرح، در مجموع حدود یک میلیارد مترمکعب آب از بهشت‌آباد به فلات مرکزی منتقل می‌شود و در غیر این صورت این آب به خلیج فارس می‌ریزد.

ادعای نماینده اصفهان عامیانه و نادرست است

ادعای نماینده اصفهان عامیانه است/آب اهواز قابل خوردن نیست/اگر این آب اضافی است آن را از انتهای رودخانه منتقل کنید!دکتر مهدی قمشی استاد رشته سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این ادعای نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خوزنیوز گفت: این ادعای که آب در نظر گرفته شده برای طرح بهشت آباد در صورت عدم انتقال وارد خلیج فارس می شود کاملا عامیانه ، غیر کارشناسانه و نادرست است. با این تفکرات نباید به مشکلات خوزستان و رودخانه های آن دامن زد ؛ بلکه باید به فکر رفع مشکلات باشیم. سرمایه های خوزستان تنها به این استان مربوط نمی شوند چرا که محیط زیست و کشاورزی خوزستان از سرمایه های ملی هستند و به همه کشور تعلق دارد.

کمتر از حد نرمال زیست محیطی آب وارد اروندرود کرده ایم
استاد دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران گفت: واریز آب از مجرای رودخانه کارون به اروندرود سالیان سال است که کمتر از حد زیست محیطی بوده است به طوری که ما هم اکنون در شاخه بهمنشیر و اروند رود بسیاری از نخیلات را به علت شوری آب از دست داده ایم. این اتفاق نشان می دهد که آب کافی از طریق بهمنشیر و رودخانه کارون وارد اروندرود نمی شود. حد نرمالی که ما باید رودخانه اروند رود را تغذیه کنیم بسیار بیشتر از میزانی است که هم اکنون اتفاق می افتد. ما نه تنها بالاتر از این حد نبوده ایم بلکه کمتر از حد نرمال زیست محیطی نیز آب وارد اروندرود کرده ایم.
 
ورود آب کارون به اروند رود با حاکمیت ملی ما بر این رودخانه گره خورده است
مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت منابع آب و صیانت از رودخانه های استان ادامه داد: این تصور که بگوییم نباید آبی از کارون وارد اروند رود شود بسیار عامیانه است. ورود آب کارون به اروند رود با حاکمیت ملی ما بر این رودخانه گره خورده است و در غیر اینصورت ما باید وظیفه زیست محیطی وحاکمیت ملی خود را کنار بگذاریم. از گذشته تا هم اکنون بسیاری از نیازهای آّب شرب، کشاورزی و صنعت ما از طریق اروند رود انجام می شده است. در ده سال گذشته ما حداقل های زیست محیطی اروند رود را رعایت نکرده ایم. در این سال ها نه ازطریق شط العرب و نه از طریق کارون آب کافی به اروند رود نرسیده است و متاسفانه کیفیت آب این رودخانه از وضعیت نرمال زیست محیطی خود خارج شده است. اوضاع اروند رود به گونه است که ما از کشور عراق نیز انتظار داریم تخلیه آب از طریق دجله و فرات را افزایش دهد تا این رودخانه به حالت عادی برگردد.

اگر بخواهیم این بلاها را سر اروند رود بیاوریم مشکلات جدیدی نیز ظهور خواهد کرد
دکتر قمشی یادآور شد: اکثر ماهیانی که در کارون زندگی می کنند بین آبهای شیرین و شور تردد می کنند. این ماهیان برای تخم ریزی به روخانه کارون باز می گردند. اگر ما بخواهیم آب شیرین خروجی از کارون را قطع کنیم درواقع این چرخه زیست محیطی را قطع کرده ایم. هم اکنون نیز بر اساس شنیده های ما به علت زیاد بودن برخی عناصر در بسیاری از ماهیان روخانه کارون و اروند، با مشکلات بهداشتی در این ماهی ها روبرو هستیم. با همین تفکرات و اقدامات بوده است که هورالعظیم خشک شده است و رودخانه کرخه نیز با مشکل مواجه شده است. اگر بخواهیم این بلاها را سر اروند رود بیاوریم مشکلات جدیدی نیز ظهور خواهد کرد. ما وظیفه داریم تا تعادل آب شیرین و شور را نگهداریم و تا از بروز مشکلات زیست محیطی مصب روخانه ها جلوگیری کنیم.

ادعای نماینده اصفهان عامیانه است/آب اهواز قابل خوردن نیست/اگر این آب اضافی است آن را از انتهای رودخانه منتقل کنید!

با انتقال آب، خوزستان لطمه خواهد دید/ با انتقال آب حق مردم خوزستان پای مال خواهد شد
وی افزود: انتقال آب به این معنی نیست که ما از خروجی رودخانه کارون و اروند رود آب برداشت کرده ایم بلکه به معنی این است که آب مصرفی و مورد نیاز خوزستان و محیط زیست آن به استانی دیگر جابجا شده است. هر آبی که منتقل شود از آب مورد نیاز خوزستان است و این نیاز ممکن است در کشاورزی، صنعت، محیط زیست و آب شرب باشد. نباید نام دیگری روی این مساله بگذاریم و به بهانه و توجیه های مختلف آب را منتقل کنیم. این یک میلیارد متر مکعب باید به خوزستان لطمه بخورد تا به استان های دیگر تزریق شود. درواقع با انتقال آب از خوزستان بخشی از این استان لطمه خواهد دید. آنهایی که در حال دامن زدن به این موضوع و تلاش برای انتقال آب کارون هستند با این توجهیات و صحبت ها سر خودشان و دیگران نگذارند . با انتقال آب و سهم استان از رودخانه، حق مردم خوزستان را پای مال خواهند کرد.

آب اهواز بر خلاف گذشته قابل خوردن نیست
وی گفت: سدهای متعدد و تغییرات ایجاد شده در کارون موجب تغیر رژیم این رودخانه و در نتیجه موجب کاهش آورد ، ایجاد جزایر، کاهش عمق آب، کاهش کیفیت آب و کاهش ماهیان شده است. در پی این تغییرات جزایر به وجود آمده رودخانه را بی ریخت کرده است . آب اهواز بر خلاف گذشته قابل خوردن نیست و ای سی آب از 1500 به 2500 افزایش یافته است.

در پی افزایش شوری آب نخیلات استان خشکیده اند/سرمایه های ملی مورد تهدید قرار گرفته اند

ادعای نماینده اصفهان عامیانه است/آب اهواز قابل خوردن نیست/اگر این آب اضافی است آن را از انتهای رودخانه منتقل کنید!

استاد دانشگاه شهید چمران اهوازدر پایان تاکید کرد: تغییرات ایجاد شده وکاهش کیفیت آب در پی کاهش آورد این رودخانه موجب شده است تا مردم متحمل هزینه های مضاعفی شوند و سرمایه های ملی نیز آسیب ببیند. مردم برای تهیه آب شرب با صرف هزینه هایی مجبور به خرید دستگاه های تصفیه آب و یا خرید آب شرب هستند . در بخش کشاورزی نیز کاهش کیفیت و افزایش شوری آب موجب کاهش راندمان تولید محصولات کشاورزی و نیز خشک شدن نخیلات شده است و این سرمایه های ملی را مورد تهدید قرار داده است.


اگر این آب اضافی است آن را ازانتهای رودخانه منتقل کنید!

ادعای نماینده اصفهان عامیانه است/آب اهواز قابل خوردن نیست/اگر این آب اضافی است آن را از انتهای رودخانه منتقل کنید!دکتر هوشنگ حسونی‌زاده معاون سازمان آب و برق خوزستان در پاسخ به ادعای نماینده اصفهان به خوزنیوز گفت: رودخانه ی اروند دارای حقآبه است و هیچ آب شیرینی بیشتر از حقآبه به اروند وارد نمی شود. چرا نماینده اصفهان که ادعا می کند این یک میلیارد متر مکعب آب وارد خلیج فارس می شود آن را می خواهد از سرشاخه منتقل کند؟ اگر این آب اضافی است و به خلیج فارس وارد می شود بیایید و آب را ازانتهای رودخانه منتقل کنید!

با کاهش میزان فشار آب شیرین ، آب شور خلیج فارس وارد رودخانه می شود
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در اشاره به تبعات انتقال آب و تاثیرات کاهش آورد رودخانه کارون بر روی آب این روخانه و کشاورزی منطقه گفت: به طور قطع می توان گفت که با کاهش میزان فشار آب شیرین در انتهای رودخانه، در هنگام جزر و مد آب شور خلیج فارس وارد رودخانه خواهد شد. این اتفاق بر روی کیفیت آب و خاک خوزستان تاثیر بسیاری بدی خواهد داشت و کیفیت آب روخانه کارون را به شدت کاهش می دهد.

این استانها در تامین آب شرب خود مشکلی ندارند
وی در پاسخ به خبرنگار خوزنیوز گفت: به نظر نمی رسد این استانها در تامین آب شرب خود مشکلی داشته باشند هرچند که اگر مشکلی هم باشد به علت بهره برداری از منابعی آبی در این استان ها برای مصارفی غیر از شرب است. مطمینا وقتی چاهی برای مصرف شرب حفر شود و از آن در بخش کشاورزی و صنعت استفاده شود بر منابع آب منطقه تاثیر می گذارد و موجب کاهش این منابع خواهد شد.

خوزستان آب اضافی ندارد
حسونی زاده در خصوص ذخیره آبی خوزستان و ورود بخشی از حجم آب سیلاب اخیر به دریاها اظهار نیز کرد: دریا هم در این زمینه حق و حقوقی دارد و اگر از ورود سیلاب به دریاها جلوگیری کنیم ممکن است کیفیت آب رودخانه کاهش یابد و دچار آلودگی شود. هنوز بیش از 7 میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن استان خالی هستند و باید گفت خوزستان آب اضافی ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
خوزستان دیار فراموش شده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
16
انتقال آب سرشاخه کارون در تونل بیرگان ( کوهرنگ سه) و انتقال آب سمیرم از سرشاخه های کارون علاوه بر آب بهشت آباد در سکوت رسانه ای به مراحل پایانی بهره برداری رسیده اند ؛ مسولین خوزستان در خواب هستند؛ افزایش ریزگردها؛ نابودی اقتصاد خوزستان؛ افزایش غلظت فاضلاب و نابودی کارون با انتقال آب های جدید تونل بیرگان؛ بهشت آباد و سمیرم. ....
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
16
کارون، اخرین امید خوزستان است و بدون اب مردم خوزستان به ورشکستگی و نابودی کامل میرسند
انتقال اب خوزستان ظلمی عظیم است و نشان از ناسپاسی دولت به استانی محسوب میشود که "دین خود را به اسلام ادا کرده است" و بیشترین سهم را در درامدهای ملی دارد
واقعا سکوت مرگ ما را به دنبال دارد پس تا توقف کامل طرحهای غیرقانونی انتقال اب از خوزستان باید فریاد بزنیم تاحق خود را بگیریم
ضیاء الخزرجی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
2
یکی از علل پیشرفت یک منطقه باید مدیریت خود به دست مردم بومی مدیریت شود برای مثل در شهر دوبی امارات شهرداری دوبی در هنگام رفتند به منزل خود یک درخت نخل رصدر میکند که یک برگ خشک مانده روی درخت نخل و پیمانکار آن را قطع نکرده به خاطر اینکه این برگ نخحل از زیبای شهر کاسته سه روز از حقوق پیمانکار کم میکنه حال ما که مسئولین بومی نیستند به همین دلیل دلسوزی و تعصب نسبت به استان و شهر خود ندارد پس شهرواند عزیز خودتان را اذیت نکنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2
1
کی به فکر ماخوزستانیها هست..
دولت که نیست..
بعداز خدا امیدمون به اقا هستش. امیدوارم ایشون ورود کنن و انتقال اب رو متوقف کنن.
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
2
تیتر اول رسانه ها در آیندهای نه چندان دور........

.......رودخانه کارون شاه رگ حیاتی استان خوزستان کاملا خشک و بی اب شده و در استان خوزستان وضعیت اضطراری اعلام شده است......خداحافظ کارون و خوزستان ......و باید رفت زین خاک تفتیده و خشکیده از جور کینه توزان و بی مهری دوستان...... و پس از ادای دین به اسلام اکنون این استان بلاخیز باید دین خود را به گلزارهای اصفهان و باغهای پسته کرمان و جویبارهای با صفای یزد بپردازد......احسنت به این همه درایت و همیت دولتمردان این کشور.....
محسن محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
1
بسيار جالب است كه براي نمايندگان اصفهان منافع ملي كوچكترين اهميتي ندارد . اگر چه فقط اصفهان نيست بدون شك اگر تهران هم اين مشكل را داشت تمام امكانات و اختيارات براي انتقال آب كارون به آنجا فراهم ميشد . در كل مديران كلان كشور به خوزستان به ديد يك باطري نگاه ميكنند كه بايد آنرا مصرف كرد ، چه آب باشد چه نفت چه گاز و ...
حمیدان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
3
مسئولین اصفهانی بدانند مردم اصفهان برای ما قابل احترامند اما تصمیمات شما برای مردم خوزستان زیان بار هست و در مقابل شما ایستادگی می کنیم ما در قبال کمتر شدن آب کارون اعتراض خواهیم کرد
حسن ب
|
-
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
2
سلام.چرا مسولین استان خودشونو به خواب زدن؟چرا هیچ تلاشی نمیکنن؟کارون داره نابود میشه و هیج فکری به حالش نمیکنن.واقعا این حق مردم خوزستان نیست که اینجور بهشون ظلم بشه.اگه این آب مال اصفهان بود میذاشتن حتی یه قطرش به مردم خوزستان برسه؟؟؟؟؟؟
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
1
با کمال احترام به همه ایران ، کارون متعلق به خوزستان است و کسی حق دست درازی به آن را ندارد، همه چیز ازخوزستان گرفته شده لااقل از این یکی چشم پوشی شود ،ای کسانی که دم از دفاع از حق خوزستان میزنید برخیزید .
:
:
:
آخرین اخبار