تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۳۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پس از صدور مجوز مرحله دوم آبگیری سدگتوند
پل ساسانی پاپیلا به جای مرمت و حفاظت ، غرق می شود؟
با شروع فاز دوم آبگیری سد گتوند علیا بالاخره نوبت غرق شدن اثر ملی پل ساسانی پاپیلا فرا رسید و تا دو روز آینده با توجه به بالا آمدن سطح آب ، باقی مانده پایه های پل باستانی پاپیلا بصورت کامل به زیر آب خواهند رفت...
مجتبی گهستونی: با شروع فاز دوم آبگیری سد گتوند علیا بالاخره نوبت غرق شدن اثر ملی پل ساسانی پاپیلا فرا رسید و تا دو روز آینده با توجه به بالا آمدن سطح آب ، باقی مانده پایه های پل باستانی پاپیلا بصورت کامل به زیر آب خواهند رفت.پیش از این پرونده پل ساسانی "پاپیلا" در حالی رو به بسته شدن می رفت که این پل تاریخی به دلیل حفاری های غیرمجاز و برداشت شن وماسه که توسط بیل مکانیکی صورت گرفته بود، متحمل مشکلات فراوان شده بود. 

پل ساسانی پاپیلا به جای مرمت و حفاظت ، غرق می شود؟

پل ساسانی پاپیلا سال گذشته در نخستین همایش ملی ثبت آثار تاریخی ، معنوی و طبیعی ثبت شده بود. بخش های باقیمانده پل تاریخی پاپیلا متعلق به دوره ساسانی و در محدوده شهرستان لالی استان خوزستان واقع شده است. این پل که بر رودخانه زیورود قراردارد با تخریب های صورت گرفته ازبین رفت.کارشناسان درباره پل ساسانی پاپیلا که در دهه های گذشته گریشمن و شیپمن آن را بررسی کردند اذعان می کنند این پل با قطعه سنگ هایی ساروجی به وزن ۵/۱ تن با ابعاد ۵/۶*۶ متر و ارتفاع ۷ متر ساخته شده است. ازنظر باستان شناسان مطرح اروپایی این پل که طاق های آن از نوع ضربی بوده است عنوان محور تجاری فرهنگی زاگرس میانی، شوش و سایرفرهنگ ها و تمدن های بین النهرین بوده است.

این پل دارای ۶ پایه بوده که یکی از پایه ها به وسیله سنگ های رودخانه پوشیده شده است. هم اکنون مدتی است که این پل درمعرض حفاری های غیرمجاز به شدت تخریب شده است.
این پل به دلیل مرمت نشدن، پیش از صدور مجوز آبگیری به هیچ وجه از وضعیت پایداری برخوردار نبود و جمع شدن آب بردیواره ها و لابه لای سنگها باعث ریزش هایی شده بود. طاق ها و عرشه پل طی سالهای متمادی نابود شده و  از پایه ها ۳ پل باقی مانده است.

پل ساسانی پاپیلا به جای مرمت و حفاظت ، غرق می شود؟

مساحت پل تاریخی "پاپیلا" ۱۹ متر بوده و درمحدوده روستای ططرآباد درشمال شرقی استان خوزستان و غرب شهرستان لالی واقع شده است. و درحال حاضر این پل در تملک اراضی ملی شهرستان لالی است.

خبر تخریب پل تاریخی پاپیلا به کرات به فرمانده یگان حفاظت استان خوزستان گوشزد شده است اما متاسفانه خبر تعرض ها و تخریب ها ازشهرستان به استان و از استان به تهران انتقال داده نمی شود. این درحالی است که آثار تاریخی از یکدیگر فاصله بسیار زیادی دارند و تعداد نیروهای یگان حفاظت بسیار کم است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
4
1
اصلا اجراي طرحهاي آبي مانند سدسازي و انتقال آب كارون از ابتدا براي حذف هويت تاريخي و تغيير جغرافياي استان خوزستان صورت گرفت. شما خيلي دير متوجه شده‌ايد.
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
دوست عزیز جوک نگو. توهم زدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
0
2
ای ول
:
:
:
آخرین اخبار