تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۹۱۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی در مجلس:
وزیر نیرو پاسخگوی جابه‌جایی نامناسب روستاهای سد باشد
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی،‌ اندیکا و هفتکل در مجلس گفت: وزیر نیرو درباره عملکرد نامناسب این وزارتخانه در جابه‌جایی روستاهای سد گتوند پاسخگو باشد.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به محقق نشدن تعهدات وزارت نیرو در جابه‌جایی روستاهای پشت سد گتوند پس از آبگیری این سد، اظهار داشت: این وزارتخانه موظف است در مناطقی که پروژه اجرا می‌کند با تفاهم با ساکنان، هزینه جابه‌جایی آنها را با خرید مناسب املاک و ساخت و سازها یا با ساخت محل سکونت جدید تأمین کند، اما این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه مسئولان سد گتوند رضایتمندی مردم را در زمان جابه‌جایی کسب نکرده‌ و به فشار متوسل شده‌اند، تصریح کرد: وزارت نیرو سه ماه است که آب و برق مردم روستای آب ماهیک را، که از روستاهای بزرگ منطقه است، در گرمای طاقت فرسای تابستان قطع کرده‌اند تا آنها را مجبور به کوچ کنند.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی،‌ اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی این رفتار را غیراخلاقی و غیرمردمی و مغایر با اهداف وزارت نیرو دانست و تأکید کرد: فردا در صحن علنی مجلس به وزیر نیرو به دلیل عملکرد نامناسب در جابه‌جایی روستاهای پشت سد گتوند و فشاری که به مردم وارد کرده تذکر می‌دهم.

جلیلی اظهار کرد: وزارت نیرو باید رضایت مردم را جلب و به گونه‌ای این افراد را تأمین می‌کرد تا حداقل بتوانند با فروش املاک خود سرپناهی برای خانواده تهیه کنند نه اینکه با قطع آب و برق آنها را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: وزیر نیرو باید پاسخگوی رنجی که روستائیان در مدت سه ماه گرمای منطقه با قطع آب و برق متحمل شده‌اند، باشد.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: به سادگی از این مسئله نمی‌گذریم و با عواملی که باعث این مشکل برای مردم شده‌اند به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی همچنین مشکل روستاییان را در جریان ساخت سد گتوند متوجه مسئولان خوزستان دانست و افزود: این مسئله نشانه بی‌کفایتی مسئولان استان است چرا که به منطقه دسترسی داشتند و از مشکل روستاییان باخبر بودند. اگر مسئولان محلی به درستی به وظایف خود عمل می‌کردند و اطلاعات درست می‌دادند این موضوع تا این حد بزرگ و مشکل‌ساز نمی‌شد.

جلیلی مشکلات سد گتوند علیا برای مردم خوزستان را یادآور شد و تصریح کرد: این پروژه از زمان آغاز به جز مشکلات زیست محیطی و دردسر برای مردم منطقه چیزی به همراه نداشته است. شور شدن آب رودخانه کارون از زمان آبگیری این سد و مشکلات روستائیان نشان از مشکلات این سد است.

در اثر آبگیری سد گتوند علیا 18 روستای شهرستان مسجدسلیمان و 14 روستای شهرستان لالی زیر آب رفتند و 9 روستای مسجدسلیمان نیز در حریم سد قرار دارند که باید تخلیه شوند. با وجودی که برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی روستاییان از سال 87 آغاز شد و قرار بود که بی‌برنامگی در جابه‌جایی روستائیان سد کارون 3 (در ایذه) که منجر به بی‌خانمانی و حاشیه‌نشینی تعداد زیادی از روستائیان شد تکرار نشود و وزارت نیرو به تعهداتش عمل کند، اما این امر محقق نشد.

:
:
:
آخرین اخبار