تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۱۹۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون محيط انساني محيط زيست خوزستان :
بر اثر آبگيری سد گتوند معادن نمكي آب كارون را بيش از اندازه شور مي‌كند
بر اثر آبگيري سد گتوند معادن نمكي آب كارون را بيش از اندازه شور مي‌كند - خوزنیوزمسئولان اين سد تاكنون در مورد اقدامات خود به محيط زيست خوزستان توضيحي نداده‌اند و با وجودي كه ارسال نقشه‌هاي طرح درخواست شده تاكنون هيچ چيزي به ما اعلام نشده است / مسئولان سدگتوند بايد اقدامات خود را اعم از نقشه‌هاي مهار، نحوه مهار و تمهيداتي كه براي جلوگيري از شوري آب انجام مي‌شود به اداره كل محيط زيست خوزستان ارائه دهند

به دنبال عدم تحقق تعهدات شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران در اجراي سد گتوند، نمايندگان اين شركت امروز در جلسه بررسي مشكلات اين پروژه آماج حملات و انتقادات شديد مسئولان خوزستاني قرار گرفتند.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، معاون عمراني استاندار خوزستان ظهر امروز در جلسه بررسي مشكلات پروژه سد گتوند بر بررسي مجدد اقدامات مجري سد گتوند عليا از نظر زيست محيطي تاكيد كرد.
خيرالله خادمي با اشاره به گزارش معاون محيط زيست خوزستان در مورد شوري آب كارون به دليل وجود گنبدهاي نمكي در درياچه سد گتوند، تاكيد كرد: مسئولان سدگتوند بايد اقدامات خود را اعم از نقشه‌هاي مهار، نحوه مهار و تمهيداتي كه براي جلوگيري از شوري آب انجام مي‌شود به اداره كل محيط زيست خوزستان ارائه دهند.
وي با بيان اينكه نمايندگان محيط زيست مي‌توانند به عنوان ضابط قضايي اعمال نظر كنند، اظهار داشت: در صورت امتناع آب و نيرو از ارائه مدارك لازم، محيط زيست خوزستان با توجه به وظايف قانوني خود بايد اين مسئله را از طريق حقوقي پيگيري كند.
خادمي با اشاره به محقق نشدن تعهدات شركت آب و نيرو در مورد تعيين تكليف روستائيان تصريح كرد: تا زمان حل شدن اين مشكلات آبگيري اين سد انجام نمي‌شود و نبايد شرايطي مانند تبعات سد كارون 3 به وجود آيد.
وي مسئوليت عملكرد شركت توسعه منابع آب و نيرو را در اجراي اين سد متوجه اين شركت دانست و افزود: استان مسئول عملكرد آب و نيرو نيست و قطعا اگر اتفاقي بيفتد نخستين كساني كه بايد پاسخگو باشند مجريان اين سد هستند.
خادمي اظهار داشت: با توجه به اينكه طرح‌ها پيش از اجرا تاييديه معاونت راهبردي رياست‌جمهوري را دريافت مي‌كنند، طرح سدگتوند نيز قطعا در زمان آغاز عمليات اجرايي تمام اين روند را طي كرده است.
معاون عمراني استاندار خوزستان افزود: گرچه ممكن است به بعضي بخش‌ها خسارت‌ها وارد شود اما قطعا براي خوزستان منافعي در پي دارد.
وي با اشاره به اينكه افرادي كه در نتيجه اين طرح آسيب مي‌بينند عموما از اقشار ضعيف جامعه هستند، اظهار داشت: كارشناساني كه مسئوليت ارزيابي منازل و اراضي اين روستائيان را به عهده مي‌گيرند بايد توجيه شوند تا انصاف در مورد آنها رعايت شود.
اين مقام مسئول از مسئولان شركت آب و نيرو خواست كه حداكثر دقت را در اجراي اين طرح و جلوگيري از آسيب انجام دهند.
خادمي در مورد ارزيابي منازل روستايي اظهار داشت: نمايندگان روستائيان و شركت آب و نيرو با فرمانداري هر شهرستان تشكيل جلسه مي‌دهند و با تاييد فرمانداري قيمت اين منازل بايد محاسبه شود.

*بالاخره صداي محيط زيست هم درآمد
محيط زيست خوزستان براي نخستين بار نسبت به معادن نمك موجود در درياچه سد گتوند واكنش نشان داد و شوري آب كارون در نتيجه آبگيري را تاييد كرد.
معاون محيط انساني محيط زيست خوزستان نسبت به شور شدن آب رودخانه كارون بر اثر آبگيري سد گتوند هشدار داد.
جمال شاكري تصريح كرد: بر اثر آبگيري سد گتوند معادن نمكي آب كارون را بيش از اندازه شور مي‌كند.
وي افزود: مسئولان اين سد تاكنون در مورد اقدامات خود به محيط زيست خوزستان توضيحي نداده‌اند و با وجودي كه ارسال نقشه‌هاي طرح درخواست شده تاكنون هيچ چيزي به ما اعلام نشده است.

بر اثر آبگيري سد گتوند معادن نمكي آب كارون را بيش از اندازه شور مي‌كند - خوزنیوز

*تعهدات آب و نيرو عملي نشد
فرماندار لالي گفت: بر اساس وعده‌هاي آب و نيرو قرار است جاده‌ها و پل تا خرداد ماه به اتمام برسد، اما با توجه به اينكه تاكنون هيچ اقدامي صورت نگرفته همچنين با توجه به شدت تخريب‌ها اين امر غيرممكن به نظر مي‌رسد.
حسين لاميزاده از عدم حضور متوليان اصلي سد در جلسه به شدت انتقاد كرد و گفت: متوليان و تصميم‌گيرندگان اصلي سد در جلسات حاضر نمي‌شوند و بدون حضور اين افراد اين جلسات همانند گذشته نتيجه‌اي در برنخواهد نداشت.
وي با بيان اينكه اين نشست‌ها پاسخگوي مسئولان محلي و روستائيان نيست، تاكيد كرد: مسئولان اصلي سد بايد در نشست‌هاي مربوط به اين سد شركت كنند تا اين تعهدات را بپذيرند و مشكلات حل شوند.
لامي‌زاده شفاف‌سازي و بيان واقعيت‌ها را از سوي مسئولان سد خواستار شد و تصريح كرد: هيچكدام از مشكلات سد گتوند در اين شهرستان حل نشده و نگراني درباره راه و جاده در مقابل آن ناچيز است.
وي با اشاره به تخريب كامل جاده‌هاي روستايي محل تردد سدگتوند، اظهار داشت: اين مسئله در منطقه تنش‌هايي را بوجود آورده از جمله معلمان روستاهاي اطراف در اعتراض به جاده‌هاي غيرقابل تردد يك هفته در محل تدريس خود حاضر نشدند.
اين مقام مسئول تصريح كرد: بر اثر آبگيري سد گتوند علاوه بر منازل روستائيان، مراتع، زمين‌هاي كشاورزي و تمام تعلقات خاطر روستائيان يا به عبارتي تمام زندگي آنها به زير آب ميرود، اين در حالي‌است كه جلسات گذشته عايدي براي روستائيان منطقه نداشته و مشكلي را از آنها حل نكرده است.
وي با انتقاد دوباره از عملكرد مسئولان آب و نيرو در اين شهرستان بر تعيين تكليف روستاهاي آب‌ماهيك، چم‌لوند و شمس كه زير آب ميرود تاكيد كرد و افزود: مراتع و زمين‌هاي كشاورزي 9 نفر از ساكنان روستاي كبودگرد خريداري شده اما اين حاضر به خريدن منازل اين روستائيان نيست به اين بهانه كه اين خانه‌ها به زير آب نمي‌رود كه مشكلاتي را در اين روستاها بوجود آورده است.
وي ادامه داد: روستاهاي آب ماهيك شامل هفت روستا را نيز كه قبلا قرار بود پل ارتباطي احداث شود به دليل هزينه زياد قرار به جابه‌جايي بود كه اين مسئله نيز هنوز انجام نشده است.
لاميزاده اظهار داشت: مسئولان آب و نيرو اواخر سال گذشته خبر آبگيري سد را اعلام كردند كه واقعيت نداشت.
وي همچنين اظهار داشت: علاوه بر مشكلات روستائيان، اين شركت مشكلات كارگري بسياري در ماه‌هاي اخير ايجاد كرده و تعداد زيادي از كارگران اين شركت به دليل عدم پرداخت مطالبات اعتصاباتي داشتند.
لاميزاده تاكيد كرد: پولي كه اين شركت به روستائيان داده، فقط شامل قيمت كارشناسي املاك است و شركت آب و نيرو تاكنون هيچ خسارتي به اهالي پرداخت نكرده است.

*سدسازي‌ها مشكلات آب و برق مناطق را حل نكرد
فرماندار مسجدسليمان با اشاره به برداشت‌هاي غيرمجاز شركت آب و نيرو از معادن سنگ لاشه و رس، گفت: اين مسئله به يكي از معضلات اين شهرستان تبديل شده و به دستور دادستان در صورت ادامه اين روند دستور توقف پروژه صادر مي‌شود.
محمد خانچي افزود: زد و بندهاي اين شركت با تعدادي از سودجويان، خريد و فروش اراضي ملي و تحت تملك منابع طبيعي را نيز به دنبال داشته كه بايد در اين مورد تصميم‌گيري شود.
وي با اشاره به سدسازي‌هاي گذشته در منطقه گفت: اين سدسازي‌ها هيچكدام از مشكلات آب و برق شهرستان را تاكنون حل نكرده است.
خانچي با بيان اينكه شركت آب و نيرو تاكنون هيچكدام از تخريب‌هاي خود را ترميم نكرده است، افزود: به طور مثال وزارت نيرو تاكنون حاضر به عمل به تعهد خود مبني بر جاده مسجدسليمان ـ انديكا، پس از آبگيري سد كارون 3 نشده است.

*مشكلات راه ايذه در گتوند تكرار نشود
معاون راه و ترابري خوزستان با اشاره به تخريب راه‌ها و به زيرآب رفتن تعدادي از جاده‌ها در زمان آبگيري سد، تحقق تعهدات شركت آب و نيرو را خواستار شد.
جهانبخش اماني با بيان اينكه در سدسازي‌هاي منطقه زاگرس و كارون هيچ تشكيلاتي به اندازه راه و ترابري آسيب نديد، تاكيد كرد: تمام بخش‌هاي استان استان با اين پروژه‌ها ملي همكاري كرد، اما اين همكاري كاملا يكطرفه بود و شركت آب و نيرو(مجري پروژه‌هاي سدسازي خوزستان) به تعهدات خود عمل نكرد.
وي تبعات منفي احداث سد كارون 3 را در ايذه يادآور شد و اظهار داشت: در حال حاضر با گذشت بيش از سه سال از آبگيري اين سد، هنوز مشكل را‌ه‌هاي تخريب شده منطقه حل نشده است.
اماني نسبت به عدم ترميم راه‌هاي تخريب شده، در زمان احداث سد گتوند، اظهار نگراني كرد و افزود: با وجودي كه در جلساتي مديران سد براي ترميم جاده‌ها يا احداث جاده جايگزين وعده‌هاي دادند اما اين تعهدات تاكنون عملي نشده است.
وي اظهار داشت: اين جاده‌ها به دليل تردد كاميون‌ها و عبور بارهاي با تناژ بالا به شدت تخريب شده و وضعيت اسفناكي دارند.
اماني تعيين زمان آغاز عمليات بهسازي راه‌ها و احداث جاده‌هاي تخريب شده را از سوي شركت آب و نيرو خواستار شد و گفت: اداره كل راه و ترابري در صورت تامين اعتبار پروژه از سوي آب و نيرو ميتواند بهسازي جاده‌هاي تخريب شده را به عهده بگيرد.
از سه راهي عنبل به سمت لالي و پل بزرگ لالي همچنين جاده روستاي آب ماهيك و جاده روستاهاي عنبل، كبودگل و چم‌لوند به طور كلي به زير آب مي‌رود.
وي افزود: جاده مسجدسليمان لالي به طول 16 كيلومتر بايد به عنوان جاده جايگزين احداث و جاده‌هاي ترازهتي و عنبل نيز بهسازي شود.

*روستائيان چه مي‌گويند؟
روستاي شمس نخستين روستايي است كه پس از آبگيري سدگتوند به زير آب ميرود. از 112 خانوار ساكن در اين روستا 43 نفر داراي تحصيلات عالي هستند كه باعث شده با جديت زياد مسئله انتقال روستائيان را پيگيري كنند. اما شركت آب و نيرو مدعي شده 70 درصد منازل اين روستا پس از فروردين 88 احداث شده و به عبارتي تازه‌ساز هستند و حاضر به پرداخت قيمت كارشناسي به اين افراد نيست.
يكي از ساكنان روستاي شمس با بيان اينكه در مقابل اتهامات شركت آب و نيرو از خود حمايت مي‌كنيم، افزود: ما به عنوان مسلمان، شيعه و ايراني ميگوئيم كه اين شركت در دو سال گذشته ما را سرگردان كرده است.
فريبرز شمس افزود: مردم در روستاها صادقانه و خاشعانه زندگي مي‌كنند و منازل اين روستا چند سال پيش از تاريخ اعلام شده توسط شركت آب و نيرو ساخته شده است.
وي در پاسخ به اينكه آيا منازل مسكوني اين روستا داراي پروانه ساخت هستند، گفت: خانه‌هاي روستايي پروانه ندارند و بر اساس ماده 6 اصلاحات ارضي روستائيان در عرصه دهقاني خود و در جوار زمين‌هاي كشاورزي خود اجازه ساخت دارند.
گفت: در آخرين جلسه كه سه ماه پيش برگزار شد، موافقت خود را با مصوبات اعلام كرديم اما نمايندگان شركت هر بار با يك ترفند حاضر مي‌شوند و برخي از آنها ديد مثبتي براي حل مشكلات مردم ندارند.
وي با اشاره به اينكه اراضي كشاورزي اين روستائيان هنوز كارشناسي نشده، افزود: اگر حدود و اختيارات نمايندگان آب و نيرو كه در جلسه شركت مي‌كنند مشخص نباشد اين مشكل حل نمي‌شود.
يكي ديگر از ساكنان روستاي شمس و وكيل اين روستائيان نيز در اين نشست درباره نوساز بودن خانه‌هاي روستا گفت: با توجه به اينكه شركت آب و نيرو مدعي نوساز بودن اين منازل است اين شركت بايد مدارك و اسناد خود را ارائه دهد و نه ساكنان.
منصور شمس تصريح كرد: شركت آب و نيرو فقط منازل و اراضي مردم را به قيمت كارشناسي خريداري مي‌كند و هيچگونه خسارتي به ساكنان نمي‌دهد و اين مسئله بايد در حوزه خسارت‌ها موردبررسي قرار گيرد.
يكي از ساكنان روستاي آب ماهيك نيز اظهار داشت: ساكنان اين روستا 50 خانوار و كشاورز و دامدار هستند.
علي يوسفي افزود: پس از آبگيري سد اين روستا در وسط درياچه سد قرار ميگيرد اما متوليان سد تاكنون نسبت به تعيين تكليف منازل اين روستا اقدامي نكرده‌اند.

*تاسيسات آبرساني 26 روستا زير آب ميرود
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي نيز اظهار داشت: تاسيسات آبرساني 26 روستا در آبگيري سد گتوند به زير آب ميروند يا متاثر از آبگيري مي‌شوند.
غلامعلي خليف‌پور خسارتي كه به تاسيسات آبي وارد مي‌شود را 3.5 ميليارد تومان اعلا كرد.

* خرداد آغاز آبگيري سد گتوند
مدير اداري و تملك اراضي شركت توسعه منابع آب و نيرو گفت: نخستين مرحله آبگيري سد گتوند به صورت آزمايشي از اواخر خرداد ماه يا اوايل تير ماه آغاز مي‌شود.
غلامرضا مجيدي افزود: در صورت حل مشكلات آبگيري مرحله نخست با تراز 135 متر انجام خواهد گرفت.
كوتاهي در ترميم راه‌هاي تخريب شده را متوجه اين شركت دانست و افزود: ترميم اين جاده‌ها و احداث جاده جايگزين به دليل مشكلات مالي اين شركت بوده است.
وي تاكيد كرد: ترميم راه‌هاي تخريب شده در زمان احداث سد از تعهدات اين شركت است كه قطعا به آن عمل مي‌كند.
مجيدي تاكيد كرد: تا دوماه آينده حمل مصالح از طريق جاده‌ها تمام مي‌شود و پس از آن ترميم اين جاده‌ها آغاز مي شود.
:
:
:
آخرین اخبار