تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۰۰۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرحي براي فيلم نامه؛
سمفونی تهراني ها و مرثيه ی خوزستانی ها در تالار وحدت!!
حبیب اله بهرامی
 شب – تالار وحدت– داخلی

تالار وحدت غرق در نور و جمعيت و هلهله است كه كيپ تا كيپ هم نشسته و منتظر اجراي سمفوني كارون اند.
مجري بر روي صحنه مي آيد و مي گويد:" به مناسبت سال روز خودکفایی کشورمان در صنعت سدسازی، سمفونی کارون برای نخستین بار با هنرمندی استاد "مجید انتظامی" و با صدای "سالار عقیلی" اجرا مي شود."
"مجید نامجو" وزیر نیرو، "پرویز فتاح" وزیر پیشین نیرو، "سیدمحمدرضا رضازاده" مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به همراه شماری از میهمانان داخلی و سفیران خارجی و ... حضور دارند.

شب- دریاچه ی سد گتوند- شهرستان لالی- روستاي آب ماهیک- داخلي

در زير نور چراغ نفتی جمعي از مردان روستايي دور هم نشسته اند و دارند درباره ي قطع سيم هاي برق منازل شان در قرن بيست و يكم صحبت مي كنند و اين كه بايد زمين هاي آبا و اجدادي شان را ترك بگويند و آوارگي پيشه كنند!
در جمع آن ها هيچ مسوولي وجود ندارد. چرا كه مسوولان جايي كه نه برق داشته باشد و نه به نور و سمفوني و هلهله و شور و شوق مزين باشد، نمي روند.

شب – تالار وحدت– داخلی

استاد مجید انتظامی پشت تريبون مي آيد و مي گويد: سمفونی کارون در چهار قسمت با ترکیبی از موسیقی کلاسیک و بومی و آواز سنتی و پاپ ساخته شده است.
وی می افزاید: قسمت نخست در گام دو مینور هارمونیک است که با نوای ملایم چند ساز زهی آغاز می شود که نشانه ای برای عشق و رحمت است و در بخش های پایانی این قسمت، ارکستر تداعی گر بهار و شادمانی می شود.
* شب- دریاچه ی سد گتوند- شهرستان لالی- روستاي آب ماهیک- داخلي
كدخداي روستا مي گويد: زنان براي اين كه غم بي برقي و بي آبي آن هم در كنار دریاچه ی سد گتوند، دل شان رو به درد نياره، گاگريوه بخونن... زنان هم شروع مي كنند به خواندن و سوز دل شان را در فضای روستا مي پراكنند. سوزي كه جگر انسان را كباب مي كند: " گاگريو خـونين هـمه سي بختياري/ دي كـري زس نـيكنه طلايه داري/ برف غـم به زردكه که انشـينه/ او كارونـم ايـگـو دلـس ز خـينه/ اُو رو تـو مـَگـريـو غـمُم زياده/ مو دارم کوچ ایکنم ز من جاده/ مو دارم کوچ ایکنم ز من جاده"

 شب – تالار وحدت– داخلی

آهنگساز این اثر یادآور شد: قسمت دوم نیز در گام سل ماژور و تکنوازی هارپ آغاز می شود که تداعی کننده فضایی مه آلود، بارانی و آرام بخشی در ذهن شنونده است.
* شب- دریاچه ی سد گتوند- شهرستان لالی- روستاي آب ماهیک- داخلي
كدخداي روستا مي گويد: زنان درباره ي آوارگي هم بخوانند و نيز گرد و غباري كه فضاي روستا را در برگرفته است...

شب – تالار وحدت– داخلی

انتظامی اضافه می کند: در قسمت چهارم نیز تلاش شده است عظمت کارون با استفاده از نوای پرقدرت سازهای زهی به گوش شنونده برسد و نیز از سوی دیگر نوای آرام و لطیف سلوی ساز زهی روح لطیف این رود را بیان کند.

شب- دریاچه ی سد گتوند- شهرستان لالی- روستاي آب ماهیک- داخلي

كدخداي روستا مي گويد: در گاگريوه از توشمال و ني هم استفاده مي كنيم. امروزه ديوار عظمت روستايي فرو ريخته شده و چراغ خاموش و آب شرب اش كه قطع شده از سر منشا نيز راهش را كج كرده اند و او حالا بايد آواره ي مناطق حاشيه اي شهرها شود. زنان صداي گاگريوشونه بلندتر كنن تا به تالار وحدت برسه و سد سازان دست اندركار اين سخن تاريخي رو دريابند كه هيچ كجا كاخي برپا نمي شود، مگر اينكه در كنارش، كوخي قرار داشته باشه. كوخي كه از داشتن برق و آب و عزت و احترام هم محروم شده است!

شب – تالار وحدت– داخلی

صداي تشويق و جيغ و سوت بلبلي و دولا و راست شدن ها از تالار وحدت به گوش مي رسد. رسانه ها سمفوني كارون را به تمام عالم و آدم مخابره و منعكس مي كنند...

شب- دریاچه ی سد گتوند- شهرستان لالی- روستاي آب ماهیک- داخلي

صداي گاگريو زنان و گريه هاي بچه هايي كه در تاريكي و در زير نور چراغ نفتی روزگار مي گذرانند؛ به گوش كسي نمي رسد اما كارون را به گريه مي اندازد. كاروني كه وحدت سمفوني استاد "مجید انتظامی"، "سالار عقیلی" و مرثيه ي خوزستاني ها و آوارگي روستاييان را به تماشا نشسته است...
راستي آن شيخ را كه با چراغ همي گشت گرد شهر و از ديو و دد ملول بود، به تالار وحدت راهنمايي كنيد...
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
کامرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
2
2
درود بر تو مرد آزاده تصویر سازی بسیار زیبایی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
2
1
احسنت بر تو ای استاد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
0
3
دفن فرهنگسرای علائ الدین به بهانه محیط زیست کارون در اهواز مرثیه می خواهد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
0
0
فوق العاده بود حبيب خان
:
:
:
آخرین اخبار