تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۹
کد خبر: ۲۱۷۳۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی تدبیری رئیس دانشگاه؛ تضییع حق خوزستانی ها
این بی تدبیری دکتر آجیلی در به کار بردن واژگان باعث شدکه سازمان سنجش کشور در اطلاعیه ای مخالفت خودرا با بومی پذیری صددرصدی دانشجویان خوزستانی اعلام کند و قطعا این اقدام سازمان سنجش برای کاهش حاشیه های اخیر باعث از بین رفتن حق خوزستانی ها شد. این در حالی است که بومی پذیری در دانشگاه های کشور امری عادی است که می توان آنرا بگونه ای منطقی تر مطرح کرد، مثلاً پیش تر شاهد این بودیم که دانشگاه علمی کاربردی قم و تهران اقدام به پذیرش صد در صدی دانشجویان قمی وتهرانی کرده بودند
خوزنیوز/ مریم شمسایی: متاسفانه در چند روز اخیر شاهد بروز حاشیه هایی توام با شیطنت هستیم که  یک مسئله ساده را به مسئله قومیتی تبدیل کرده است و باعث شده که سوژه خوبی به دست شبکه های خبری بیگانه نظیر بی بی سی فارسی بیافتد. مدت زمانی است که مسئله بومی سازی یا بومی گزینی صددرصدی پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ها مطرح شده و منتقدان از فواید و مضرات آن سخن گفته اند،این طرح در حال حاضر در دست بررسی است.

متاسفانه در چند روز اخیر شاهد ایجاد جنجال در زمینه بومی سازی پذیرش دانشجو در دانشگاه رامین خوزستان بودیم که با شیطنت یکی رسانه های داخلی شروع شد و حکایت از بی تدبیری یک مدیر دانشگاهی در خوزستان دارد.

شرح مسئله به زبان ساده ؛

دکتر عبد العظیم آجیلی رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، در نامه ای خطاب به دکتر سرورالدین معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، خواستاربومی سازی پذیرش این دانشگاه برای دانشجویان خوزستانی شد ولی متاسفانه در این امر بی تدبیرهایی به خرج داده شد و باعث ایجاد واکنش های بسیاری شد. در این نامه نام سه استان ذکر شده است که دکتر آجیلی به دلیل مسائل قومی و نا امنی خواستار شده که پذیرش دانشجو از این سه استان تعدیل یابد.

بی تدبیری مسئولین؛ عامل سوء استفاده رسانه های بیگانه

با انتشار این نامه در رسانه های داخلی موجی از نارضایتی در بین یکی اقوام  و سه استان نام برده ایجاد شد و این موضوع بسیار ساده، باشیطنت برخی رسانه های وبی تدبیری برخی نمایندگان مجلس رنگ و بویی سیاسی و قومیتی یافت.

زمانی بی تدبیری به اوج خود رسید که نمایندگان این سه استان در مجلس در نامه ای خطاب به وزیر علوم خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند و حتی کار را به جای رسانندکه وزیرعلوم را تهدیدکردندکه اگر اقدامات لازم انجام نپذیرد وزیر علوم را در صحن مجلس استیضاح می کنند.
رسانه های بیگانه نیز که همیشه منتظر این چنین حواشی هستند تا فضای داخلی کشور را به چالش بکشنند سریع وارد عمل شده و بسیار ذوق زده و مشتاق به دامن زدن به این مسئله پرداختند، بطوری که بی بی سی فارسی که متعلق به استعمار پیر یعنی انگلستان است وارد عمل شد.

بی بی سی که همواره منتظر چنین موضوعاتی است با آوردن کارشناسانی به برنامه های خبری خود به تحلیل این موضوع ساده پرداخت وبه آن رنگ و لعاب سیاسی و قومی داد و در این امر آنقدر شتاب زده عمل کرد که دچار گاف بزرگی  شد، تلویزیون بی بی سی فارسی مصاحبه ای را با شخصی که ادعا می کرد آجیلی است پخش کرد و این درحالی بود که آجیلی در نامه ای به تاریخ 21/6/91 انجام مصاحبه با بی بی سی را تکذیب کرد.

همچنین دکتر آجیلی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره نامه ای که به گفته نمایندگان مجلس اهانت آمیز است، می گوید: این نامه‌ خردادماه به سازمان سنجش آموزش ارسال شده و مسئله داخلی دانشگاه با سازمان سنجش بوده است، وی ادامه داد: اصلا بحثی مانند قومیت در این نامه مطرح نشده است.

همچنین رئیس دانشگاه رامین در این مصاحبه گفته است: در جلسات آمایش آموزش عالی که به صورت مستمر در استان برگزار می شود یکی از مواردی که همیشه توسط مدیرکل آموزش پرورش استان خوزستان مطرح می شد این بود که دانش آموزان خوزستان شانس قبولی در دانشگاه های خودشان را ندارند و پذیرش دانشجویان استان های دیگر بیشتر از آنان است! وی ادامه داد: بنابراین نامه‌ای به سازمان سنجش نوشته و خواستار افزایش پذیرش دانشجوی بومی شدیم.

بی تدبیری رئیس دانشگاه رامین؛ تضییع حق دانش آموزان خوزستانی

این بی تدبیری دکتر آجیلی در به کار بردن واژگان باعث شدکه سازمان سنجش کشور در اطلاعیه ای مخالفت خودرا با بومی پذیری صددرصدی دانشجویان خوزستانی اعلام کند و قطعا این اقدام سازمان سنجش برای کاهش حاشیه های اخیر باعث از بین رفتن حق خوزستانی ها شد. این در حالی است که بومی پذیری در دانشگاه های کشور امری عادی است که می توان آنرا بگونه ای منطقی تر مطرح کرد، مثلاً پیش تر شاهد این بودیم که دانشگاه علمی کاربردی قم و تهران اقدام به پذیرش صد در صدی دانشجویان قمی وتهرانی کرده بودند.

شایان ذکر است در ایجاد این جریان، شیطنت ها و بی تدبیری های بسیار شده است از جمله باید از رسانه منتشر کننده پرسید چه لزومی دارد نامه تاریخ نامه تاریخ 7/3/91 را پس از چند ماه منتشر کرد؟ و مسئله دیگر بر می گردد به نمایندگان این سه استان در مجلس، زیرا که بسیار نکوهیده تر بود که این مسئله را از طریق مجاری اداری حل می کردند تا اینکه آنرا در بوق کرده و سوژه بدست رسانه های بیگانه بدهند.

در آخر خواستار این هستیم که با توجه به شرایط خاصی که کشور دارد(تحت فشارها و تحریم های خارجی برای ایستادگی بر حق مسلم خود در دارا بودن انرژی هسته ای و فشار اقتصادی بر مردم)، مسئولان و نمایندگان مردم  با هوشیاری بیشتری رفتار کنند و از دادن خوراک خبری به رسانه های بیگانه خودداری کنند.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
6
8
گیرم یک نفری چه عمد و چه سهو یک خطایی کرد. دامن زدن به مسائل قومی و مطرح کردن این مسائل و دامن زدن به این مسائل از جانب هرکس باشد، حتی نماینده مجلس اشتباه و خلاف نظر رهبر معظم انقلاب است.
اگر هدف مان جلب رضای خدا و حل مشکل باشد این همه سر صدا و جنجال نمی کردیم. آن کسی که می بایست سود می برد سودش برد متاسفانه.
rezaahmadi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
6
3
متاسفانه این حق جوانان خوزستانی را چندین سال دیگر به عقب انداخت در حال حاضر استان های یاد شده خود به صورت دانشگاه جامع در آمده وظرفیت پذیرش بالایی دارند وطرح پذیرش داوطلبان آن استانها در دانشگاه های خوزستان مربوط به زمانی بود که دانشگاه های استان های یاد شده ظرفیت پذیرش اندکی داشتند ودر حال حاضر که دانشگاه های استان های یاد شده توسعه یافته ودر تمامی رشته ها ظر فیت بالایی دارند این تضییع حق جوانان خوزستانی است که با این بی تدبیری آقای آجیلی به محاق رفت
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
6
3
وقتي دانشگاه علمی کاربردی قم و تهران اقدام به پذیرش صد در صدی دانشجویان قمی وتهرانی کردند اين نمايندگان كه در ساختن كوه از كاه تبحر و مهارت دارند كجا بودند و چرا سكوت كرده بودند؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
6
3
نمایندگان مجلس چون در امور دیگر مربوط به بر آوردن حقوق مردم دستشان بسته است؛ در این گونه موارد کوشش می کنند تا آن کاستی و کوتاهی را جبران کنند و در این کار تند روی و مظلوم کشی می کنند تا از خجالت مردم حوزه انتخابی خود در آیند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
6
5
چه بی تدبیری ؟؟
ما دوست دارسم با کلمات بازی کنیم و باهم تعارف کنیم
ما خوزستانی ها با لرستانی ها تفاوت فرهنگی داریم یا خیر ؟
خوب داریم
فارغ از خوبی یا بدی قومی خاص
ایشون هم همینو گفته
کجاش غلطه؟؟
اگه خوزستان نخواهد بار استان محروم دیگری را بدوش بکشد تکلیف چیست ؟؟
رحیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
3
3
تحلیل جالبی بود. به نظر من اگر آقای دکتر باید توبیخ شود بیشتر باید به علت عواقب این اتفاق بود. با این کارش به ما خوزستانی ها هم توهین شده که نماینده یک استان دیگه به خودش جرات می ده و به یک مدیر خوزستانی "نادان" خطاب کند. من که شرمم شد.
آقای دکتر شما با این کارتان باعث شدید که زورمان را به التماس بدهیم. این حق ما بود که دانشجوی بومی داشته باشیم.
به نظر من شما باید به جای عذرخواهی از مسئولین لرستان و خود را سرباز لرستان خواندن از جوانان و مردم خوزستان عذرخواهی کنید.
حالا مایی که باید در موضع حمله باشیم رفتیم در موضع دفاع. حالا تا مدت ها دیگر نمی توانیم برای بومی شدن دانشگاه اقدام کنیم.
چرا همش باید این اتفاقات در خوزستان بیافتد و خوراک برای دشمنان تهیه کنیم. از ماجرای تفکیک جنسیتی دانشگاه چمران هنوز یادمان نرفته با شاهکار همکاران آقای دکتر!
احمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
5
6
نمایندگان محترم لرستان که این روزها در هیات یا فاتح درآمده اند بروند مشکلات خرم آباد را حل کنند که حتی ترمینال هم ندارد. اینها می دانند برای جمع کردن رای باید احساسات هم استان های خود را ارضا کنند و کردند.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
5
6
خانم شمسایی اینگونه که شما نوشته اید احتمالا شما نامه دکتر آجیلی را نخوانده اید و جوابیه سازمان سنجش را هم ندیده اید. به عنوان یک روزنامه نگار بهتر است طبق مستندان صحبت کنید. خوشبختانه هم سایت های خبری زیادند و هم افراد باسواد خواندن و نوشتن و اهل حساب و کتاب.
برادران و خواهران گرامی دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه سراسری تفاوت دارد و اتفاقا اصل در آنجا بومی گزینی است ودر بیشتر دانشگاههای جامع علمی کاربردی خوزستان هم این مساله رعایت می شود. خواهش می کنم کار را به اهلش بسپارید و در مورد همه چیز بدون داشتن اطلاعات کافی صحبت نکنید
پاسخ به حسین
|
UNITED STATES
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
3
4
لطفا اول کامل دفترچه علمی کاربردی رو مطالعه کنید بعد اظهار نظر کنید
مهدیان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
3
4
بالاترین آمار اعتیاد در کشور را چه استانی دارد ؟؟
سرقت مسلحانه چطور ؟؟
پاسخ به این دو سوال کلید فهم موضوع است
ابوعدنان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
6
1
اولا اگر قرار بود بومی سازی بشود اسم دانشگاه منابع طبیعی ملاثانی بود نه رامین چون هم زمین آن در این شهره وهم احداث آن توسط مردم این شهربوده ولی گویازن شاه گفته که نام این شهر رامین ونام دانشگاه رامین باشد
دوما این کار گویا با هماهنگی .... بوده درست وغلطش با ناقلین خبر
اگرخبر صحیح باشد این یک دسیسه برنامه ریزی شده برای عدم بومی سازی است ولاغیر
پاسخ ها
ایرانی خوزستانی
| UNITED STATES |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
بازهم توهم توطئه ولابدفردارژیم گذشته رامقصرمیدانیدودرمورداسم دانشگاه بایدعرض کنم قرانیست حتمااسم دانشگاه به نام منطقه استقرادانشگاه باشدودرموردبومی سازی هم این طرزتفکرفقط درکشورهای جهان سوم رایج وهمین عامل عقب ماندگی است
ایرانی خوزستانی
|
UNITED STATES
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
3
5
سرکارخانم لطفاشمادیگه به این مسئله دامن نزنیدوبه نمایندگان مردم توهین نکنیدوبدانیدخوزستان قطعه ای ازخاک ایران جاویداست که همه ایرانیان درآن سهم دارندوشماکه درقامت کارشناس مباحثی رامطرح کرده ایدبایدتوجه داشته باشیدهمین نظرات شماتوهین آمیزاست ونمایندگان لرستان راکه ازموکلانشان دفاع کرده اندمتهم کرده اید که نشان ازتعصب وتحجرشماداردکه این مسئله راهم برنمیتابید
خوزستانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
4
5
والا حرف حق گفتید

هم دانشجوهای خوزستان حقشون ضایع شد

هم الکی الکی بی بی سی سوژه دار شد!
رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
2
1
مشکلات لرستان را به خوزستان تعمیم ندهید
ما به اندازه کافی مشکل داریم
خوب بروند استان تهران
ما که بخیل نیستیم
پاسخ ها
ایرانی دادگر
| UNITED STATES |
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
ربطی به موضوع نداردوقرارنیست خوزستان مشکلات لرستان راحل کندبلکه موضوع پذیرش دانشجویان دیگرمناطق کشورازجمله لرستان است وبراساس قانون ووظیف موظف به پذیرش هستندهمچنان که دانشجویان خوزستانی زیادی براساس قانون وسهمیه دردانشگاههای لرستان ودیگرمناطق کشورمشغول تحصیل هستندتعصب وتحجرافراطی عامل عقب ماندگی استان است واین نگاه محکوم به شکست است منطقی وقانونمندباشیم تصورکنیدهمین نامه رامسولان لرستانی نوشته بودندچه حالی داشتید ? البته بنده اولین نفرآن رامحکوم میکردم وحتمامحکوم است خوزستان بخشی ازایران وبرای همه ایرانیان است بویژه قوم بزرگ لرکه برایش شهیدان بزرگ مقامی درخاکش به عشق ایران پرپرشدندپس بدانیددکترآجیلی اشتباه کردندونجابت قوم لرهمین بس که ازپیگردقضایی نامبرده بدلیل عذرخواهی رسمی ایشان صرفنظرکرده اند.آب درهاون نکوبید...
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
3
متاسفانه هم مطلبی که این خانم محترم نوشتند و هم نظر برخی هز دوستان تکرار کار نادرست و غیر اصولی آقای آجیلی است. بنده یک خوزستانی هستم و همه ما خوب میدانیم چند درصد از جمعیت استان ما متعلق به قوم لر(لرستانی و بختیاری و بهمئی و..) هستند! اگر به این شکل به قضایا نگاه کنیم آیا از این پس می توان انتظار داشت کسی خارج از زادگاه خود درس بخواند و یا اشتغال پیدا کند؟ خود این آقای آجیلی اهل کدام شهر ستان است که میتواند در ملاثانی رییس یک دانشگاه شود؟ آیا اولویت با یک نفر اهل این شهرستان یا اهواز نباید باشد؟
پس میبینیم که این سخنان بر پایه ای نادرست بنا شده است.
ضمنا هیچکدام از استانهای ذکر شده دارای دانشگاهی با این مختصات و در این زمینه نیستند و واضح است که در برنامه ریزی های بخشی گاهی تقسیمات کشوری ملاک قرار داده نمی شود و بطور مثال بودجه یک منطقه آموزشی(شامل چند استان) برای جلوگیری از پراکندگی در یک نقطه متمرکز می شود و به زبان ساده تر سرانه چند استان از نظر بودجه در یک استان متمرکز می شود به عبارتی آن چند استان حق پیدا می کنند که در محل تخصیص بودجه مذکور از امکانات بهره گیرند. از این نظر داشگاه رامین مختص یک منطقه اموزشی ست و نه فقط استان ما(خوزستان).
لازم است نویسنده این مطلب یک بار دیگر متن نامه را مطالعه کنند تا شاید متوجه توهین مستقیم شخص مذکور به یک قومیت اصیل ایرانی شوند. بکار بردن واژه هایی مانند مسائل قومی- فرهنگی و ..نه تنها به ساکنان استانهای مذکور مرتبط می شود بلکه به همه همتباران آنها در خوزستان،کهگلویه و بویر احمد،بوشهر،جنوب همدان،غرب اصفهان و ... نیز ربط پیدا می کند. من به عنوان یک خوزستانی از این گونه اقدامات ضد اتحاد ملی ،اعلام انزجار میکنم. زنده باد وطنم ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
تند نرو اخوی
این موضوع از اساس ارتباطی با این بنده خدا نداشته و ندارد
مربوط به طرح آمایش ملی دانشگاه ها دارد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که البته شما نمیدانی چیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
0
0
آقای آجیلی!!! واقعا که!!!
حالا ما باید چی کار کنیم کی جواب ما رو میده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
0
0
شخصی که در پاسخ به آقای احسان گفتند که موضوع به طرح آمایش ملی دانشگاه ها ربط دارد و خودشون رو فقط مطلع میدونن و دیگران رو ناآگاه ،لطف کنن بفرمایند که مفاد این طرح چیه تا ما هم مطلع شیم!!! البته اگه قسمت هایی از این نامه رو که به این طرح فرضی ایشان اشاره داره رو هم ذکر کنن که عالی میشه! کجای نامه به یک طرح یا چیزی شبیه به اون اشاره داره!!؟
نگار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
0
0
پیشنهاد من به همه دوستان اینه که اصل نامه رو که توی اینترنت وجود داره مطالعه کنن تا قضیه براشون مشخص بشه. متن نامه بهتر از هر چیزی موضوع رو روشن میکنه. تمام عبارات قوم گرایانه است و هیچ ربطی به موضوعات فنی و قانونی نداره.
:
:
:
آخرین اخبار