تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۳۲۰۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا مسئولین به فکر کیفیت آب شرب مردم اهواز هستند؟
آیا مسؤلان خود حاضر هستند یک لیوان از آب شرب اهواز بخورند؟ مسئولین چه تدابیری برای مقابله با این مشکلات اندیشیده اند؟ این تدابیر چقدر عملی شده است؟! / عواملی که این روزها باعث نارضایتی از آب شرب اهواز شده است، شوری بیش از اندازه و همچنین بوی بسیار نامطبوعی که ازآب به مشام می رسد / خیلی وقت است که خانواده های اهوازی، به علت کیفیت پایین آب لوله کشی یا همان آب شرب مجبور هستند آب مورد نیاز خود را بصورت بشکه های چند لیتری...

خوزنیوز/ مریم شمسایی:
مدت زمان زیادی است که مردم کلان شهر اهواز با مشکلات عدیده ای برای آب آشامیدنی خود مواجه هستند، آب شرب اهواز بسیار نامطلوب است. خیلی وقت است که خانواده های اهوازی، به علت کیفیت پایین آب لوله کشی یا همان آب شرب مجبور هستند آب مورد نیاز خود را بصورت بشکه های چند لیتری از فروشندگان تهیه کنند و یا مجبور به تهیه و نصب دستگاه های تصفیه آب خانگی شده اند.
 
به گزارش خوزنیوز، رود خانه کارون تنها منبع تهیه آب شرب اهواز است، اما متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل عوامل طبیعی مثل گرد و غبار، خشکسالی و نیز عوامل غیر طبیعی مثل ورود فاضلاب های شهری، صنعتی، کشاورزی به کارون، باعث افزایش آلودگی آب کارون و به تبع آن کاهش کیفیت آب شرب شهر شده است.
 
عواملی که این روزها باعث نارضایتی از آب شرب اهواز شده است، شوری بیش از اندازه و همچنین بوی بسیار نامطبوعی که ازآب به مشام می رسد، این بوی مشمئز کننده زمانی به اوج خود می رسد که بدون اطلاع رسانی قبلی آب برخی مناطق اهواز برای چند ساعت قطع می شود! و زمانی که آب در لوله ها جریان پیدا می کند تا چندین ساعت وبوی آزار دهنده آب بیشتر از مواقع دیگر است.

 
ورود فاضلاب به رودخانه کارون

 استاندارد‌ اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت این گونه است که میزان هدایت الکتریکی آب شرب باید 800میکر ماوس بر سانتی‌متر باشد، اگر این عدد بالاتر از 2000 باشد شوری آب حس می‌شود، ولی متاسفانه این رقم در آب کارون و در حقیقت آب شرب اهواز معادل (2500 تا 3000) است.
شوری و بوی نا مطبوع آب شرب اهواز میتواند عوامل داشته باشد، از جمله: خشکسالی وکاهش دبی آب کارون، ورود فاضلاب بدون تصفیه مناسب به رود خانه، کلر زنی به آب شهری که هرچند باعث از بین بردن میکروب ها می شود ولی به شوری آب نیز کمک می کند و نهایتا نبود سرمایه‌گذاری مناسب برای مجهز کردن تصفیه‌خانه های شهر به سیستم‌های جدید.
 
با این اوصاف رئیس شبکه بهداشت غرب اهواز در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است: به مردم این اطمینان را می دهیم که علیرغم بو وشوری، آب اهواز از نظر میکروبی سالم است و مراکز بهداشت شهری و روستایی غرب اهواز به دقت سلامت آب شرب را بررسی می کنند و در صورت پیش آمدن هر گونه مشکلی در اسرع وقت به مسؤلان گزارش می دهند. همچنین وی کلر زنی آب از سوی آبفا را قابل قبول دانسته و گفته است: که سلامت آب شرب اهواز از وظایف این سازمان است.

 
این در حالی است که با وجود نارضایتی در بین مردم  بخاطر کیفیت بسیار پایین آب آشامیدنی، مسئولان استان و نیز نمایندگان شهر اهواز سکوت اختیار کرده اند و در مورد علل این بوی مشمئزه کننده و نیز شوری آب اهواز توضیحی نمی دهند.
 
شایان ذکر است که طرح عظیم آب رسانی غدیر که قرار است مشکل بی کیفیتی آب شهرهای خوزستان را حل کند در حال اجراست. هر چند که با وجود افتتاح این طرح در شهرهای آبادان و خرمشهر باز کیفیت آب در این شهرها مطلوب نیست و مردم مجبور به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی هستند.

گفتنی است اهوازی ها در چند سال اخیر با مشکلات زیست محیطی فراوانی مواجه شده اند که بی شک زندگی در این کلان شهر را با مشکلات فراوانی مواجه کرده به گونه ای که در چند سال اخیر تقاضا برای مهاجرت از اهواز به سطح قابل توجهی رسیده است.
 
سخن گفتن از سایر مشکلات زیست محیطی اهواز خالی از لطف نیست، مدت زمانی است که هوای شهراهواز بوی مشمئزه کننده ای می دهد و مردم را وادار می کند درروزهای معدودی که هوای شهر پاک از ذرات گرد و خاک است نیز از ماسک استفاده کنند! به گفته برخی از کارشناسان منشا این بو الکل است که از ساقه های نیشکر متصاعد می شود، ولی شرکت توسعه نیشکر خوزستان هر گونه ارتباطی بین این شرکت و بوی هوا را رد می کند.

علاوه بر گرمای شدید اهواز و نبودن فضاهای تفریحی و فرهنگی در این شهر، پدیده گرد و غبار و بیماری های ناشی از آن یکی ازمهمترین عوامل برای مهاجرت مردم از این کلان شهر شده است. هرچند که مسولان وعده هایی برای حل این مشکل داده اند ولی به نظر نمی رسد که این پدیده تا چند سال آینده به طور کامل رفع شود.

ودر آخر در ذهن هر شهروند اهوازی این سوالات نقش می بیند که با وجود این که اهواز یکی از کلان شهرهای کشور است و در واقع یک استان درآمد زا برای کشورمحسوب می شود، چرا باید زندگی در این شهر آنقدر با مشکل همراه باشد؟ آیا مسؤلان خود حاضر هستند یک لیوان از آب شرب اهواز بخورند؟  مسئولین چه تدابیری برای مقابله با این مشکلات اندیشیده اند؟ این تدابیر چقدر عملی شده است؟!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
کارشناس آب و فاضلاب
|
UNITED STATES
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
0
1
نتایج برخی آزمایشهایی که از سوی ادارات مسئول در اهواز اعلام میشود و همه پارامترهای کیفی آب اهواز را در محدوده استاندارد میداند ... ضروری است آزمایشگاهها و موسسات بی طرف آنالیز کیفیت آب اهواز و ارائه راهکار برای حل مشکلات را برعهده گیرند.
ابوعدنان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
0
1
نویسنده مقاله فوق نفرمودند کدام مسول را مد نظر دارند؟
لطفا شفاف سازی شود چون در خود خوزستان کسی مسولیت قبول نمی کند وما مسول نداریم آنهایی که بیرون خوزستان هستند هم مسول یک جای دیگرند پس واقعا مخاطب کیست؟!!!
خنده بازار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
0
0
واقعا مسئله اب خوزستان با منابع ابی قوی که در استان است
به یک جوک شبیه است با این شرایط اب و هوایی و.... مشکلات عدیده این استان حداقل میشود بخشی از این منابع ابی خوب مثل اب پشت بعضی از سدها که استانهای دیگر استفاده می کنند را به خوزستان اختصاص داد به نظرم مسئولین استان کفایت و برنامه خاصی در این زمینه ندارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
0
1
آب ایذه هم گچ و اهک و ... دارد
لطفا بررسی کنید
امید
|
UNITED STATES
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
1
...
تمام ایران، از این استان درامد کسب میکنه اما چقدرش خرج خودش میشه؟
شده مثل یه گاو شیرده که فقط میدوشنش! نه آبی، نه علفی... .
آب شرب،نبود مراکز تفریحی، در خور شخصیت،آلودگی هوا،گرمای بیش از حد،نا امنی و بی قانونی،بی کاری و ... تمام این مسائل باعث میشه که افراد از اونجا مهاجرت کنن به شهرهای بالا.
...
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
0
مردم منطقه عین دو اهواز از وضعیت آب شرب و کیفیت و افت فشار ناراضیند لطفا مسئولین به فکر مردم باشند
:
:
:
آخرین اخبار