تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۲۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر نیرو:
اجراي طرح سدگتوند نمي‌تواند تضمين كند كه شرايط آب رودخانه چگونه خواهد بود
اجراي اين طرح نمي‌تواند تضمين كند كه شرايط آب رودخانه چگونه خواهد بود و به اين دليل از تجارب ديگر سدهاي در جهان استفاده كرديم. همچنين هيچ سدي چنين شرايطي را نداشته است و به اين دليل زمان زيادي براي پاسخگويي‌هاي بيهوده تلف شد / در اين باره مطالعات نيز انجام شده ولي اختلاف نظرها بر ميزان انحلال نمك در آب رودخانه كارون است
اجراي طرح سدگتوند نمي‌تواند تضمين كند كه شرايط آب رودخانه چگونه خواهد بود - خوزنیوز - khouznews.irمعاون وزير نيرو با رد تاثيرات شديد رگه‌هاي نمك در سازند گچساران مديريت آبگيري را تنها راه مقابله با شور شدن سد گتوند اعلام كرد و گفت: در اين باره نظارت كامل وجود دارد.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، محمدرضا عطارزاده پنج‌شنبه شب در بازديد از سازند گچساران موجود در درياچه سد گتوند اظهار داشت: تدابير انديشيده شده براي سازند گچساران در درياچه سدگتوند تاثيرگذاري آن را نزديك به صفر مي‌كند.
وي درباره اينكه اين سازند در شرايط جديدي ظاهر نشده است، افزود: در طرح مطالعاتي سد گتوند اين توده و يا رگه‌هاي نمكي ديده شده است و در اين باره مطالعات نيز انجام شده ولي اختلاف نظرها بر ميزان انحلال نمك در آب رودخانه كارون است.
عطارزاده با اشاره به اينكه تدابيري نيز براي رفع مشكل اين رگه نمك انديشيده شده بود، گفت: آب پس از انحلال نمك غلظتي زياد پيدا مي‌كند و سنگين مي‌شود و به پايين مي‌رود و تلاش‌ها بر آن بود كه روزنه‌هايي براي تخليه آب براي اين سد در نظر گرفته شود كه آب تنها از سطح بالا تخليه شود و آب شور پايين رودخانه دست‌نخورده باقي بماند.
وي با اشاره به اينكه اين طرح بسيار خطرناك بود، گفت: اجراي اين طرح نمي‌تواند تضمين كند كه شرايط آب رودخانه چگونه خواهد بود و به اين دليل از تجارب ديگر سدهاي در جهان استفاده كرديم. همچنين هيچ سدي چنين شرايطي را نداشته است و به اين دليل زمان زيادي براي پاسخگويي‌هاي بيهوده تلف شد.
عطارزاده تاكيد كرد: احداث اين سد كار بزرگي است كه در حوزه آب كشور در حال اتمام است و اميدواريم با آبگيري به سرانجام برسد؛ اگر چه در حال حاضر خبر آبگيري سد را مي‌دهيم اما حدود يك سال و نيم است كه براي تعيين زمان آبگيري برنامه‌ريزي مي‌كنيم و اميدواريم تكميل اين پروژه موجب رفع مشكلات آبي مردم و كشاورزي منطقه پايين‌دست گتوند شود.
عطارزاده بيان كرد:‌ سد گتوند عليا آخرين سد بزرگ بر روي رودخانه كارون است كه بعد از آن به دليل وجود دشت‌ها، امكان احداث سد وجود ندارد و بايد به‌گونه‌اي عمل كنيم كه زمان آبگيري به حداقل زمان ممكن برسد؛ البته زماني كه هم‌اكنون انتخاب شده است در نهايت دقت بوده است و اميدواريم با برنامه‌ريزي انجام شده، بدون وجود هيچ تنش آبي اين كار انجام شود.
وي ادامه داد: سد گتوند پروژه بزرگ و پيچيده‌اي است كه بيش از 400 مهندس درگير آن هستند و در ابعاد مختلفي كار مي‌كنند؛ در اين پروژه مشكلات فراواني وجود داشت، اما با استفاده از كارشناسان داخلي و خارجي توانستيم آخرين روش‌هاي معمول در دنيا را براي حل مشكلات سد به كار بگيريم؛ البته تا لحظات پاياني اجراي سد مشكلات تمام نمي‌شود و حتي تا سال‌هاي بعد از بهره‌برداري بايد مشكلات احتمالي را مورد بررسي و كنترل قرار داد.
عطارزاده اظهار كرد: سد گتوند و كارون3توسط متخصصان داخلي طراحي شد و امسال هم با آبگيري سد گتوند، بزرگ‌ترين سد خاكي كه عمليات اجرايي آن توسط متخصصان ايراني انجام شده، اجرا مي‌شود. اين هنرمندي نشان مي‌دهد كه ما مي‌توانيم آبي را كه هر ساله رها مي‌شود توسط سد گتوند نگهداري كنيم.

آماده باش همه دستگاه‌هاي وزارت نيرو براي آبگيري سدگتوند

معاون وزير نيرو در بخش آب و آبفا گفت: همه دستگاه‌هاي زير مجموعه وزارت نيرو براي آبگيري سد گتوند آماده باش خواهند بود تا در صورت امكان و نياز وارد عمل شوند.

محمدرضا عطار زاده اظهار داشت: سدگتوند عليا پروژه‌اي بسيار بزرگ است و به اين دليل آبگيري آن بايد تحت شرايط بسيار دقيق و عاري از اشتباه انجام شود.
وي با اشاره به اينكه براي آبگيري سد گتوند عليا برنامه ريزي‌هاي زيادي ارائه شده است، خاطر نشان كرد: برنامه‌ريزي‌هاي بسيار زيادي براي آبگيري سد گتوند عليا ارائه شده است و زمان‌هاي خاصي نيز پيشنهاد شده است ولي آنچه مسلم است اين است كه براي آبگيري اين سد عظيم همه دستگاه‌هاي زير مجموعه وزارت نيرو براي آبگيري اين سد بزرگ آماده باش هستند.
عطارزاده تاكيد كرد: ممكن است در شرايط آبگيري اين سد هر مشكل به وجود آيد كه آب مردم خوزستان بايد توسط روش‌هاي جديدي تامين شود كه آب مردم اهواز از كرخه و روستاهاي استان از آب حيات تامين خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه در شرايط كنوني اوضاع براي آبگيري اين سد بسيار فراهم است، گفت: در سدهايي كه بالا دستشان سدهاي برق آبي ديگري وجود دارد بهترين زمان براي آبگيري فصل تابستان است زيرا سدهاي بالاتر با رها سازي آب انرژي برق توليد مي‌كنند و بر اين اساس آب رها شده نيز براي آبگيري سد پايين دستشان استفاده مي‌شود كه سد گتوند عليا اين چنين است ولي سد كارون4 به دليل نبود سدي در بالا دستش مجبور بود در زمستان و با استفاده از سيلاب‌هاي فصلي آبگيري شود و اين امر بسيار دشوار است.
عطارزاده با اشاره به اينكه هنوز زمان دقيق آبگيري سد گتوند مشخص نشده است، گفت: تا آخرين زمان تلاش مي‌كنيم تا زماني دقيق را براي آبگيري انتخاب كنيم و در اين باره نيز متخصصان زيادي در حال بررسي موضوع هستند.
معاون وزير نيرو خاطر نشان كرد: برخي در روزها و هفته‌هاي گذشته براي اين سد جوسازي‌هاي زيادي كرده‌اند ولي بايد توجه داشت كه تا كنون در اين سد بيش از يك‌هزار و600 ميليارد تومان هزينه شده است و تخريب چنين پروژه عظيمي به صلاح استان است و نه به صلاح مردم خوزستان.
وي با اشاره به برخي پيچيدگي‌هاي اين طرح بزرگ گفت: توپوگراقي خاص زمين، شرايط منطقه، سازنده‌اي ناشناخته و... از اهم مشكلات اين سد بوده است كه با دست توانمند جوانان ايراني ساخته شده است.
عطارزاده با اشاره به اينكه ايران در شرايط كنوني در جهان حرف‌هاي زيادي براي گفتن در صنعت سدسازي دارد، گفت: بايد به نيروي مردم و جوانان ايران اسلامي افتخار كنيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اهوازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۳
0
1
ایشان بالاخره نفرمودند که با این سازند نمکی چه می کنند آیا این سازند به مرور تحلیل میرود و به اصطلاح نمکزدائی می شود یا نه ؟
:
:
:
آخرین اخبار