تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۳۹۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اجرايي سد گتوند:
پايان احداث عميق‌ترين ديواره آب‌بند جهان
معاون اجرايي سد گتوند از اجرايي عميق‌ترين ديواره آب‌بند جهان در سد گتوند خبر داد و گفت: كار اجراي اين ديواره آب‌بند به پايان رسيده است.

به گزارش خوزنیوز، محمدحسين معنوي‌فر در گفت‌وگو با  فارس در گتوند اظهار داشت: عميق‌ترين دواره آب بند جهان در سدگتوند با طولي بيش از400 متر اجرايي شده است.
وي با اشاره به ديگر مشخصات اين دوراه آب بند خاطر نشان كرد: اين ديواره آب بند با عرض1.2 متر عمق120 متر در زير ديواره سد گتوند اجرا شده است.
وي با اشاره به مشكلاتي كه براي احداث اين ديواره وجود داشت، گفت: نوع سنگ موجود در سد گتوند اجازه استفاده از سيمان موجود در كشور را نمي‌داد و به اين دليل سيمان استفاده شده در اين ديواره به دليل افزايش نفوذ پذيري بيش از2.5 برابر داراي دانه‌هاي ريزتر شده است.
عالي‌ترين مقام اجرايي سد گتوند تاكيد كرد: اين ديواره آب بند در دنيا بي‌نظير است و عمقش منحصر به فرد دارد و برخي از امور به كار گرفته در اين پروژه مختص اين سد است.
وي با اشاره به اينكه در شرايط كنوني سد گتوند آب بند شده است، خاطر نشان كرد: سد گتوند عليا در شرايط كنوني آب بند شده است ولي اصلي‌ترين زماني كه مي‌توان ادعا كرد سد آب بند شده است زماني است كه مدتي از آب گيري كامل گذشته باشد و مشكلي از اين نظر به وجود نيامده باشد كه با اجراي اين ديواره احتمال مشكل‌هاي آتي تقريبا صفر است.
ديواره آب بند پرده‌اي سيماني است كه دقيقا زير ديواره و بدنه سد ايجاد مي‌شود تا از عبور آب نفوذي از زير ديواره سد به پشت سد جلوگيري كند كه عرض اين ديواره در سد گتوند1.2 متر است.
اين ديواره در همه جهان با دستگاه‌هاي ويژه براي تزريق بتون اجرا مي‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار