تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۳۹۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چند روز مانده به آبگيري سد گتوندعليا؛
وعده‌هاي سد گتوند تا پيش از آبگيري عملي مي‌شود
آبگیری سد گتونددرآستانه آبگيري سد گتوند عليا و در حالي كه به گفته مسئولان سد كمتر از يك ماه به مرحله نخست آبگيري اين سد باقيمانده،‌ بخشي از تعهدات مجريان اين سد براي جابه‌جايي روستاها محقق نشده است.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس،‌ در اثر آبگيري سد گتوند عليا 18روستاي شهرستان مسجدسليمان و 14 روستاي شهرستان لالي زير آب مي‌روند و 9 روستاي مسجدسليمان نيز در حريم سد قرار دارند كه بايد تخليه شوند. برنامه‌ريزي براي جابه‌جايي از سال 87 آغاز شد. هدف اين بود كه بي‌برنامه‌گي درجابه‌جايي روستائيان سد كارون 3 (در ايذه) كه منجر به بي‌خانماني و حاشيه‌نشيني تعداد زيادي از روستائيان شد تكرار نشود. به همين دليل قرار شد به جاي خريد زمين‌ها و منازل مسكوني روستائيان، در همان نزديكي و در جاي مناسبي براي روستائيان خانه ساخته شود كه اين مسئله به بهانه عدم تمايل روستائيان براي ساخت منزل مسكوني و اصرار آنها به فروش املاك منتفي و قرار شد با نرخ كارشناسي منازل،‌ زمين‌هاي كشاورزي و مراتع روستائيان خريداري شود.
همچنين قرار بود با تشكيل جلسات در استانداري خوزستان تعهدات سد براي جبران خسارت‌هاي به ويژه در تخريب راه‌هاي ارتباطي عملياتي شود اما با وجودي كه روز به روز به آبگيري سد نزديك مي‌شويم، گفته‌هاي مسئولان سد گتوند كه تاكيد مي‌كنند همه چيز براي آبگيري آماده است،‌ درست به نظر نمي‌آيد.

*مشكل آب روستاها حل شود
فرماندار مسجدسليمان بر حل مشكل آبرساني به روستاها پيش از آبگيري سد گتوند تاكيد كرد.
محمد خانچي با اشاره به اينكه بخشي از تاسيسات آبرساني روستايي مسجدسليمان با آبگيري سد گتوند به زير آب مي‌رود،‌ تاكيد كرد: به اين ترتيب چند روستا از جمله دو روستاي بزرگ عنبل و هفت شهيدان دچار مشكل مي‌شوند و بايد قبل از آبگيري اقدامي صورت گيرد تا با مشكل برخورد نكنيم.
وي افزود: بيش از يك هفته است كه آب روستاي شمس كه تاسيسات آبرساني آن قبلا توسط آب و نيرو خريداري شده جمع‌آوري شده و آب اين روستا قطع است؛ كه آب و فاضلاب روستايي با تانكر به آن آبرساني مي‌كند.
خانچي همچنين گفت: 14 هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي و اراضي ملي با آبگيري سدگتوند زير آب مي‌روند كه در حوزه شهرستان‌هاي لالي،‌ مسجدسليمان و انديكا قرار دارند.
وي با بيان اينكه 15 روستا در مسجد سليمان با آبگيري سد گتوند بايد جابه‌جا شوند، افزود: يكي دو روستا هستند كه با آب و نيرو در مورد ساخت و سازهاي جديد اختلاف دارند كه فرمانداري براي حل اين مشكل به عنوان حكم اعلام نظر كرد و پرداخت‌هاي آب و نيرو به روستائيان بر اساس اين اظهارنظر انجام مي‌شود؛ البته اعتراضاتي هم بوده كه به آنها هم رسيدگي مي‌كنيم.
رئيس شوراي تامين شهرستان مسجدسليمان اظهار داشت: با توجه به اينكه جاده ارتباطي مسجدسليمان ـ لالي در حوزه آبگير سد گتوند قرار دارد، آماده‌سازي راه جايگزين بايد پيش از آبگيري انجام شود.
وي با اشاره به تخريب‌هاي صورت گرفته در اراضي ملي، تاكيد كرد: برآورد اين خسارت‌ها توسط اداره كل منابع طبيعي اعلام مي‌شود و قرار است آب و نيرو با نظر جهاد كشاورزي به جاي آن بند خاكي و يا جنگل‌كاري انجام دهد.
خانچي همچنين اظهار داشت: مسجدسليمان بهترين زمين‌هاي زراعي را دارد كه به دليل نبود آب استفاده‌اي از آنها نمي‌شود. هر چند تاكنون از سدهاي احداث شده بهره‌اي نبرديم، اما با توجه به اينكه حوزه آبگير سد گتوند در مسجدسليمان قرار دارد اميدواريم بتوانيم از اين سد براي كشاورزي مسجدسليمان استفاده كنيم.

* آبگيري سد منوط به تكميل راه‌هاي ارتباطي
فرماندار شهرستان لالي گفت: آبگيري سد گتوند تا زمان اتمام راه‌هاي ارتباطي جايگزين شهرستان لالي و تملك تمام اراضي انجام نمي‌شود.
حسين لامي‌زاده در مورد راه‌هاي ارتباطي لالي كه در حوزه آبگير سد قرار مي‌گيرند،‌ اظهار داشت: جاده ارتباطي شهر لالي و پل آن در اثر آبگيري سد گتوند زير آب مي‌روند كه جايگزين آنها بايد ساخته شود.
وي افزود:‌ پل بزرگ لالي هم‌اكنون ساخته شده و در حال اتمام است اما مشكل اصلي جاده‌ها هستند كه هنوز تكميل نشدند و تا زماني كه جاده‌هاي جايگزين راه‌هاي ارتباطي لالي ساخته نشوند اجازه آبگيري صادر نمي‌شود.
لامي‌زاده تاكيد كرد: تا زماني كه تمام زمين‌ها به تملك سد گتوند درنيايند،‌ آبگيري سد انجام نمي‌شود.
وي با اشاره به اينكه روستاهاي دو منطقه چم‌لوند و آب‌ماهيك در لالي با آبگيري سد گتوند جابه‌جا مي‌شوند،‌ گفت: در حوزه شهرستان لالي 9 روستا در حوزه آبگير سد قرار دارند كه علاوه بر منازل مسكوني، زمين كشاورزي و مراتع دامداري نيز در اين محدوده قرار دارند.
لامي‌زاده افزود: اراضي چم‌لوند توسط سد گتوند خريداري شده‌اند اما قسمتي از منطقه آب ماهيك هنوز به مالكيت سد درنيامده است.
وي توضيح داد: ميان شركت آب و نيرو و روستائيان در مورد اينكه منازل اهالي بعد از تاريخ اعلام شده توسط آب و نيرو ساخته شده اند اختلافاتي وجود دارد كه بر اساس مصوبه استانداري، كارگروهي از سوي فرمانداري اين اراضي را تعيين تكليف كردند. كارشناسي اراضي تا آخر هفته تمام و قيمت‌هاي كارشناسي با نظارت فرمانداري پرداخت مي‌شود.
به گفته وي،‌ روستاهاي منطقه چم‌لوند كه در مرحله نخست آبگيري سد تحت تاثير قرار مي‌گيرند در حال حاضر تخليه شده‌اند اما روستاهاي منطقه آب ماهيك تخليه نشده‌اند.
رئيس شوراي تامين شهرستان لالي تصريح كرد: هر چند كه سد گتوند يك پروژه ملي است، اما نبايد به روستائيان در اين ميان آسيب برسد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر تاسيسات آبي روستا خريداري شده است.

*تاسيسات 26 روستا زير آب مي‌رود
مديرعامل آب و فاضلاب روستايي خوزستان گفت: در اثر آبگيري سد گتوند، آب 26 روستا به دليل زيرآب رفتن تاسيسات آبرساني يا اسكله آبگير، با مشكل مواجه مي‌شود.
غلامعلي خليف‌پور با اشاره به تمهيداتي كه براي حل اين مشكل صورت گرفته اظهار داشت: مقرر شده شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران (مجري سد) اسكله آبگير متحرك براي رفع مشكل آب روستاها احداث كند.
به گفته وي،‌ احداث اين اسكله آبگير حدود دو ماه زمان لازم دارد و تا زمان اتمام اين طرح،‌ شركت آب و فاضلاب روستايي با استفاده از پمپ‌هاي سيار و از منطقه‌اي ديگر مشكل اين روستاها را حل مي‌كند.
خليف‌پور در مورد قطع آب تعدادي از روستاهاي مسجدسليمان به دليل جمع‌آوري تاسيسات آبرساني توسط سدگتوند، اظهار داشت: آب روستاي عنبل، يكي از روستاهاي بزرگ مسجدسليمان، قطع شده است كه با استفاده از تاسيسات موقت فعلا مشكل آب آن حل شده است.
وي افزود:آب روستاي شمس نيز قطع شده كه با توجه به جمعيت كم ساكنان اين روستا با تانكر به اين روستا آبرساني مي‌شود.
مديرعامل آبفا روستايي خاطرنشان كرد: بر اساس مذاكراتي كه با شركت آب و نيرو صورت گرفته،‌ تا زمان آبگيري سد گتوند مشكل آبرساني اين روستاها حل مي‌شود.

* اول حل مشكلات، بعد آبگيري
مدير كل امور روستايي استانداري خوزستان در اين باره گفت: بنا به گفته مسئولان سد گتوند آبگيري سد قرار است اواخر تير ماه آغاز شود،‌ اما اين تاريخ هنوز قطعي نشده و در صورت رفع تمام مشكلات آبگيري شروع مي‌شود.
جاسم مجيدي‌پور با اشاره به ارتباط مستقيم راه‌هاي ارتباطي شهرستان‌هاي لالي و مسجدسليمان با آبگيري سد،‌ افزود: با توجه به اينكه جاده‌هاي ارتباطي و پل لالي با آبگيري به زير آب فرو مي‌روند بايد تا پيش از آبگيري اين پروژه‌ها به اتمام برسد.
وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر كار بر روي جاده و پل بزرگ لالي در حال انجام است كه قرار است تا نيمه تير ماه به اتمام برسد.
به گفته وي، اراضي و منازل مسكوني روستائيان كاملا خريداري و اختلافات حل شده است و بسياري از روستائياني كه پول دريافت كردند منازل خود را تخليه كرده‌اند.
مجيدي‌پور تاكيد كرد: حل مشكلات تاسيسات و آبرساني روستاها نيز در حال پيگيري است و شركت آب و فاضلاب روستايي و شركت آب و نيرو جلساتي با يكديگر برگزار كردند.
وي خسارت به تاسيسات آبرساني روستايي محاسبه شده،‌ اظهار داشت: بر اين اساس شركت آبفاي روستايي بايد مشكل آب روستاها را حل كند.
مديركل امور روستايي خوزستان تصريح كرد: وقتي آبگيري سد گتوند آغاز مي‌شود، تمام اين مشكلات بايد حل شده باشد.
:
:
:
آخرین اخبار