تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۴۱۳۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نقدی بر عملکرد و ضعف حاکم بر قطارهای مسافربری رجا
ضعف و ایرادات قطارهای مسافری رجا فقط به این موارد محدود نمی شود و موارد دیگری نظیر تأخیر بیش از حد قطار در رسیدن به مقصد،عدم نظافت مطلوب کوپه ها،عدم نصب اتیکت یا گردن آویزی که هویت پرسنلی کارکنان قطار را مشخص کند،و موارد دیگر را نیز شامل می شود
حسن باوی از کاربران خوزنیوز گزارشی را برای ما ارسال کرده است که در متن آن در زیر می آید:

این گزارش انتقادی قصد ندارد زحمات پرسنل قطارهای مسافربری رجا را نادیده بگیرد ولی متأسفانه وجود عده ایی اندک و سودجو که همانند لکه ایی بر یک لباس سفید خود را نشان می دهد ، موجی از بی اعتمادی به این بخش را در میان مسافران ایجاد کرده است.عده ایی که همیشه دم از قانون می زنند ولی در حقیقت به دنبال منافع مادی و اقتصادی خود هستند. در این گزارش سفر که از ابتدا تا انتهای آن به طورمفصل بیان شده ،برای هرخواننده ایی و مخصوصا" برای آنهایی که قطار را برای مسافرت های برون شهری انتخاب می کنند،جالب و خواندنی خواهد بود .

در اواخر بهمن ماه پارسال و بعد از اتمام امتحانات پایان ترم دانشگاه، تصمیم گرفتم به زادگاهم شهر اهواز سفر کنم و از آنجا که مسیر تهران تا اهواز مسیری طولانی و حادثه خیز است همیشه برای رفتنم به آنجا از قطار استفاده میکنم. از اخبار رادیو و تلویزیون شنیده بودم که سیستم فروش اینترنتی قطارهای مسافربری راه اندازی شده و مسافران می توانند بدون مراجعه به آژانس های مسافرتی نسبت به تهیه بلیط اقدام نمایند. من هم نیز چند روز قبل از حرکتم به سیستم فروش بلیط اینترنتی شرکت قطارهای مسافری رجا( www.raja.ir) مراجعه کردم و بلیط مسیر تهران به اهواز را خریداری و از آن پرینت گرفتم ولی به محض رسیدن به ایستگاه راه آهن تهران و سوار شدن به قطار با اتفاقات جالبی روبرو شدم که آن را در اختیار خوانندگان عزیز قرار می دهم.
در ایستگاه راه آهن تهران و قبل از سوار شدن به قطار مسئول باجه کنترل بلیط گفت که« بلیط شما معتبر نمی باشد ولی می توانید سوار شوید و داخل قطار دوباره قیمت بلیط را پرداخت کنید» وقتی علت اینکار را از ایشان پرسیدم گفت که« من هم نمی دانم وقتی سوار شدید، بروید و با رییس قطار صحبت کنید» وقتی سوار شدم و بعد از پیدا کردن کوپه و شماره صندلی مندرج در بلیط متوجه شدم که دو تا صندلی و جای خالی در کوپه وجود دارد که با خود گفتم که آن مسافران یا از حرکت قطار جا مانده اند و یا در بین راه اضافه می شوند ولی بعد از گذشتن از ایستگاه قم ومحمدیه به جای دونفر چهار نفر وارد کوپه شدند و وقتی که من و سه مسافر دیگر به این امر معترض شدیم واین امر را با مسئول مربوطه در میان گذاشتیم ایشان گفت که«اینها برادران عراقی ما هستند که برای زیارت به ایران آمده اند یک ساعتی تحمل کنید تا جای آنها را مشخص کنیم». به این موضوع شک کردم و وقتی که به کوپه برگشتم از مسافران عراقی خواستم بلیط های شان رابه من نشان دهند.با پیگیری این موضوع متوجه شدم که دونفر از آنها بلیط داشتند و دو نفر دیگر بدون بلیط سوار شده بودند. گفتم در فاصله این یک ساعتی که قرار است جاهای این دونفر مشخص گردد بهتر است به رستوران بروم و نهار بخورم ولی وقتی به رستوران وارد شدم حدود 15 الی 20نفر مسافرعراقی که هر کدام از آنها مقدار زیادی اسباب و وسایل به همراه داشت و تردد به رستوران را با مشکل مواجه کرده بود،جمع شده بودند. از آنجا که من به زبان عربی تسلط کامل دارم از حرف های آنها متوجه شدم که همگی آنها بدون بلیط سوار شده بودند. بعد از گذشت حدود یک ساعت به کوپه بازگشتم ولی باز آن دونفراضافه آنجا بودند و در همان زمانیکه علت نرفتن شان را داشتم می پرسیدم، رئیس قطار و همکارانش برای کنترل بلیط به کوپه ما آمدند.وقتی که بلیتم را به ایشان دادم،رئیس قطار گفت:« کارت شناسایی خودتان را هم بدهید». من هم کارت ملی خودم را به ایشان دادم.سپس ایشان به همکارش که مسئول مالی قطار بود گفت:«بیست وهفت هزار تومان ازش پول بگیر».به سخن رئیس قطار معترض شدم وگفتم که من بلیط را اینترنتی خریداری کرده ام و رسید چاپی هم تهیه کردم، پس برای چه باید دوباره پول پرداخت کنم ؟ رئیس قطار با بی اعتنایی کامل جواب داد که «این برای ما کاغذی بیش نیست وهر کسی می تواند از این کاغذ ها در دست داشته باشد».به ایشان گفتم الان چه کسی کاغذ به دست اینجا آمده؟ اگر کسی کاغذی در دست داشته باشد که شماره کوپه و صندلی من روی آن باشد من جایم را به آن می دهم. رئیس قطار وقتی دیدند که من روی حق قانونی خودم اصرار می کنم گفتند:« الان شما مبلغ را پرداخت کنید ولی موقعی که به ایستگاه اهواز رسیدی، این رسید پرداخت و بلیتی که تهیه کردی را به مسئولین آنجا نشان بده و پولتان را همانجا دریافت کنید». گفتم باشد ولی الان من پولی برای پرداخت ندارم چون پولم در کارت اعتباریم می باشد و پول نقد ندارم. رئیس قطار به مسئول مالی گفتند که « پس کارت ملی آن را نگه دار و هر وقت پول را پرداخت کردند،کارت ملی ایشان را پس بده ». هنگام رسیدن به ایستگاه اندیمشک که ایستگاه نماز صبح هم بود، بعد از انجام فریضه نماز مسئول مالی دوباره نزد من آمدند و گفتند که در این ایستگاه ، دستگاه خودپرداز وجود دارد که می توانید از آن پول تهیه کنید.به ایشان گفتم همان ایستگاه اهواز مبلغ را به شما پرداخت می کنم. وقتی بالأخره به ایستگاه اهواز رسیدم و از قطار پیاده شدم، مسئول مالی را پایین دیدم و از ایشان کارت ملی خودم را طلب کردم. او گفتند اول باید مبلغ را پرداخت کنم تا کارت را به من پس دهد.به او گفتم مگر اینجا ایستگاه اهواز نیست؟ خوب بیا به اتفاق هم به مسئولین مربوطه اینجا مراجعه کنیم تا صحت بلیت من تأیید گردد و اگر مبلغی باید پرداخت کنم در حضور آنها پرداخت کنم تا اگر به قول شما این مبلغ به من برگردانده شود، این عمل همزمان صورت گیرد. مسئول مالی که رئیس قطار نیز در کنار آن ایستاده بود به اتفاق هم گفتند که « خودت را خسته نکن ، برو پول تهیه کن تا کارت خود را بگیری». وقتی دیدم که صحبتهای من با آنها نتیجه ایی نخواهد داد برای آنها پول تهیه کردم و مبلغ 27000 هزار تومان به مسئول مالی پرداخت کردم و از آن رسید دریافت کردم. وقتی که آنها را ترک کردم و وارد ساختمان اداری ایستگاه اهواز شدم و موضوع را با آنها مطرح کردم، مسئولین آنجا فرمی به من دادند و از من خواستند که شرح ماوقع را برایشان بنویسم و شماره حسابم را نیز قید کنم تا اگر به قول آنها این موضوع در شوری مورد بررسی قرار گیرد و صحت ادعاهایم ثابت شود،با من تماس گرفته شود یا مبلغ به حسابم واریز گردد.ولی متأسفانه اکنون بیش از چهار ماه از این موضوع می گذرد که نه تماسی با من گرفته شد و نه مبلغی به حسابم واریز شده است.
نکته جالب آنکه چند وقت پیش،ناصر بختیاری مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری رجا در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرده بود که « در سال 90 تعداد مسافر جابجا شده 20 میلیون نفر مسافر بود که این رقم در سال 91 به 19 میلیون نفر رسید که البته پیش بینی ما 23 میلیون نفر جابجایی بود اما به دلایلی از همه ظرفیت ها استفاده نشد.» ولی مطمئنم اگر آقای مدیر عامل با این قطار مسافرت می کرد به خیلی از سؤالاتی که احتمالا در ذهنش وجود داشت،پاسخی می یافت.وقتی می دیدند که تعداد زیادی از مسافران بدون آنکه بلیت تهیه کنند و بدون آنکه آمار و اطلاعات آنها در سامانه ثبت شود،با قطار مسافرت می کنند.
ضعف و ایرادات قطارهای مسافری رجا فقط به این موارد محدود نمی شود و موارد دیگری نظیر تأخیر بیش از حد قطار در رسیدن به مقصد،عدم نظافت مطلوب کوپه ها،عدم نصب اتیکت یا گردن آویزی که هویت پرسنلی کارکنان قطار را مشخص کند،و موارد دیگر را نیز شامل می شود.
اینجانب نه در مقام یک گزارشگر بلکه در مقام یک مسافر که چندین سال،قطار را برای مسافرت انتخاب می کنم و خواهان بهبود کیفیت و خدمات قطار مسافری هستم،پیشنهادهایی دارم و بر این باور هستم که در صورت به کاربندی آنها در بهبود کیفیت و خدمات قطارهای مسافری،می تواند مؤثر واقع شود.
1-ایجاد باجه کنترل بلیت اینترنتی در ایستگاههای مبداء
 2-ایجاد اتاقک یا کوپه فروش بلیت در داخل قطار برای مسافرانی که به هر دلیل بلیت به همراه ندارند و بلیتی که صادر می شود باید دارای مهر معتبر،شماره سریال و غیر قابل جعل باشد.
3-مکانی که در آن بلیت صادر می شود باید مجهز به دوربین مدار بسته باشد و فروش بلیت فقط در این مکان صورت گیرد.همچنین نصب دوربین مدار بسته در راهروی سالنها برای افزایش ضریب امنیت قطار ضروری به نظر می رسد.
4-برای مسافران اتباع غیر ایرانی کوپه های مجزا در نظر گرفته شود و مهماندار آنجا توانایی تکلم و ایجاد ارتباط با مسافران خارجی را داشته باشد.
نکته ی دیگری که با موضوع سلامتی مسافران و شهروندان در ارتباط است و دخالت و پیگیری وزارت بهداشت را می طلبد،عرضه محصولات فاقد شماره ثبت و بهره برداری و تاریخ مصرف گذشته در ایستگاه های راه آهن می باشد.محصولاتی مانند گز و سوهان که بخاطر ترکیبات خاص آنها،در صورت فاسد شدن باعث ایجاد مسمومیت های شدید را می شوند.
امید است روزی فرا رسد که کلیه مشکلات سامانه های مسافربری برون شهری مرتفع گردد تا مسافران باخاطری آسوده به سفر ادامه دهند و همیشه شعار پیشگیری بهتر و ارزان تر از درمان است مد نظر مسئولین قرار گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
0
8
سلام
واقعا داغ دل ما رو گفتید برادر خداقوت بده
تو این استان چی سر جاشه که این دومیش باشه؟
این موضوعات واقعا مشمئز کننده است:
وضعیت بهداشت کوبه ها
عدم برخورد مناسب خدمه
غذای گران و بسیار بی کیفیت قطار
عدم سرویس مناسب مهمانداران کوپه
وضعیت وخیم سال قطار
تاخیر در حرکت و رسیدن به مقصد
عدم زمانبندی مناسشب جهت توقف وِیژه نماز
و ....
هادی دورقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
1
4
با سلام
عمده ترین مشکل بنده در طی سنوات عدیده مسافرت با قطار که انصافا جای ناراحتی دارد عدم تخصیص وقت کافی جهت ادای فریضه نماز دارد بارها اتفاق افتاده که حضور قلب مسافر فدای سرعت بیجای حرکت قطار(که آنهم در توقفهای طولانی در ایستگاههای بعد به بطالت میگذرد) میشود.بنده ضمن تشکر از مسئولین امر مصرا خواهان رسیدگی به این موضوع هستم
reza ramshir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
1
4
آخ...داغ ما رو تازه نکن
بنده خودم معمولا سفرهای مختلفی از اهواز به تهران ،مشهد، قم و برعکسش با این رجا جون داشتم و همیشه با این معضلات و بلکه بدتر مواجه شدم....و از همه بدتر عدم مهمان نوازی و بی لطفی به برادران عراقیمان که برای سفرهای زیارتی به ایران مشرف میشوند و قدم بر سرمان میگذارند از جهات مختلف بدخلقی مسئولان کوپه ها، عدم انضباط در سرویس دهی بطوریکه دو صندلی برای سه نفر رزرو شده و بسی از این مسائلی که دوست عزیزمان باوی مطرح کرد....به امید اصلاح....فقط امید داریم...دستمان بجایی بند نیست و الا یقه بانیان مربوطه را میگرفتیم
پاسخ ها
کرامت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
عراقی‌ها برادران ما نیستند یادتان نرود. در ضمن این عراقی‌ها بخاطر اینکه ارزش پول ما بسیار پایین آمده و ارزش پول خودشان خیلی بالاتر از پول ماست به همین خاطر خرید‌های زیادی از باصطلاح مهمانداران واگن‌ها می‌کنند و طبیعی است که اینها نیز خدمات مطلوبتری به این .... ارائه می‌دهند و این عراقی‌ها هم با چشم حقارت و پستی به ما نگاه می‌کنند. از سروصدا این عراقی‌ها در کوپه‌ها و رفتارهای غیرمتعارف و بی‌ادبانه با مسافرین ایرانی که در حقیقت صاحب خانه هستند فعلا می‌گذریم.
خوزستان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
0
1
باید خجالت بکشن، برید قطار تبریز رو نگاه کنید اون وقت متوجه میشید که چه مسئولین ... داریم.این مسئولینی که بود نبودشان فرقی نمی کنند حاضر نیستند با توجه به افزایش حجم مسافراتها حاضر به افزایش قطارها نیستند؟
بنده خدا
|
FINLAND
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
0
1
با سلام
گذشته از كثيفي كلي در قطارهاي خوزستان، و بعضاً برخورد ناشايست پرسنل با مسافران، استعمال دخانيات در قطار كه يه وسليه عمومي مي‌باشد، خرابي سيستمهاي برودتي و نداشتن تهيه مناسب، گراني بيش از حد غذاي قطار كه در برخي از موارد از رستورانهاي سنتي نيز گرانتر هستند، جابجايي بي‌مورد مسافران توسط مسئولين، خدمت دوست عزيزمان عرض كنم كه مطابق اطلاعيه سايت رجا در خصوص خريد اينترنتي بليت، ايشان پس از خريد بليت بايستي به يكي از آژانسهاي مسافري مراجعه مي‌نمودند و بليت اصلي خود را به صورت رايگان تحويل مي‌گرفتند.
احمد
|
-
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
1
با سلام من خودم تجربه سفر با قطار مسیراهواز به تهران را با رجا وبا قطار بااصطلاح پلور سبز همین تابستان با خانواده ام داشته ام که شاید برای اخرین بار باشد که بخواهم از قطار استفاده کنم تاخیر های بیجا ،جابجایی کوپه مسافران ،عصرانه گرم که سامل اب میوه گرم وکیک بوده ،ما ساعت 6عصر از اهواز حرکت کردیم ساعت 12 ظهر روزبعد رسیدیم تهران برگشت هم توسالن انتضار ایستاگاه تهران که بودیم بازهم باحدود 30دقیقه تاخیر حرکت کرده جادارد مسئولین محترم از قطارهای با کیفیت تری توی این مسیر طولانی استفاده کنند
عسل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
3
نگو شرکت رجا بگو آجر بهتره .............
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
1
از ماست که برماست !
عزیزان سخن بس که مصادیق تضعیف حق و حقوق زیادن در خوزستان - از آب بگویم یا از ریز گرد یا از قطار و مسئولین و...باور کنید که ما خودمان نمی خواهیم خدمات مطلوب را و با گذشتهای بی مورد و بی توجهی هامان این طناب را بگردن خود انداخته ایم . شک نکنیم که اگر همه مثل این دوست عزیز به حق حقوق خود آشنا و دقیق باشیم کسی بخود همچین جرات هایی در هیچ جاه نمی دهد و هیچگاه حق وحقوقی تضعیف نخواهد شد.
پس بیایید همه طالب حق باشیم ...
ضمنا سازمان بازرسی کشور به نشانی http://shekayat.bazresi.ir/Portal/Home/
آماده پذیرش و در یافت و پیگیری هرگونه شکایت می باشد که به همه دوستان خصوصا همشهریان عزیز توصیه می کنم .
مسافر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
1
سرویس های بهداشتی قطار بعضا یا آب جهت شستشو ندارند و یا کثیف هستند.
مسافر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
4
سرویس های بهداشتی قطار بعضا یا آب جهت شستشو ندارند و یا کثیف هستند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
3
قطار های درجه 2 و یا اتوبوسی هم قابل سفر نیستن

و توصیه می کنم به هیچ وجه سفر نکنید، شده پیاده برید ولی با درجه دو نرید

توی قطار های درجه هیچ نظم و قانونی ندارند

ظرفیت این قطار ها تا حدیه که یک نفر بتونه رویه پاهاش به ایسته
ایستگاه های بعد از اندیمشک بدون هیچ قاعده ای مسافر سوار میشه حتی بین دو صندلی، حتی سرپا توی راه رو و کنار دستشویی...

بله اون دوستمون درست میگه روی هر صندلی دو نفر میشینه

سیستم تهویه هم اصلا کار نمیکنه...

بعضی از مسافرین توی راهرو خیلی راحت سیگار میکشن

دستشویی ها هم توی اکثر قطار ها چه درجه 1 چه درجه 2 اکثرا مشکل دارن...

برخورد بعضی مامورین و مهمانداران قطار هم با مسافرین به حالت طلبکارانه و زشت می باشد
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
0
1
مثل اين اتفاق هم چند سال پيش براي ما افتاد كه قطار تهران مشهد يا 9 ساعت تاخير به مقصددرسيد و قرار براين بود كه به دليل تاخير بيش از حد پول بليط راتايك ماه بعد به دفاتر رجوعشود و پول بليطها استرداد نمايندكه حقير به يكي از دفاتر رجوع نمودوم واعلام كردند كه پول نداريم وچون بعد از آن سه روز تعطيلي رسمي بود و به شركت رجا مراجعه كردم گفتند كه به ماربطي ندارد ازدفتر شكايت داريد بنويسيد كه بازرسي پيگيري نمايند كه از آن موقع تا به حالا هيچ خبري نشده است واقعا براي مديريت شركت رجا متاسفم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
0
0
بله. اينها همه درست هستن.
كيه كه پيگيري كنه و بفكر باشه
فقط ياد دارن بفكر پركردن جيباشون باشن
تازگي چند روزه كه 31 درصد بليط ها گرون شدن
ولي من بيشتر ازين اعصابم خورد ميشه كه ناموس مردم حتي توي كوپه خواهران هم امنيت نداره
يه مامور برميگرده و به ناموس مردم متلك ميگه
وامصيبتا مردم.توي اين ماه عزا ما مردم چكار شديم.فقط ظاهرمون اسلاميهو از درون هيچيم
كفري شدم وقتي همسرم گفت مامور قطار ازم پرسيده كه مجردي يا متاهل!!!
چقد ما مردم بدبختيم كه ...
به رييس قطارهم كه شكايت ميكنيم هيچكارنميكنه...
:
:
:
آخرین اخبار