تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۵۶۰۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار هندیجان:
حیوانات هم از نوشیدن آب رودخانه زهره فراری هستند / سازمان آب و برق بی‌توجه است
متاسفانه EC آب شهرستان بسیار بالاست و به 9 هزار و 700 رسیده است! آب این رودخانه حتی برای کشت تابستانه کشاورزان هم مناسب نیست و حیوانات هم از نوشیدن آن فراری هستند! شهروندان نمی‌توانند با آب مصرفی حتی البسه خود را شست و شو دهند و برای نوشیدن، آب خریداری می‌کنند.درست نیست در بالادست این رودخانه که سردشت و در مسیر بهبهان است به دلیل توزیع آب مناسب از سدها، فراوانی آب باشد اما ...

رودخانه زهره هندیجان که به جرأت می‌توان گفت تنها دلیل زندگی برای حیات این منطقه بوده این روزها با آلودگی مفرط و خشکی جدی روبه‌روست و آرام آرام در حال جان سپردن است.

در طول تاریخ هر کجا آب جریان داشته زندگی و حیات نیز کم کم شکل گرفته است. شهرستان هندیجان هم چنین سرنوشتی را به چشم دیده و پیدایش آن را می‌توان مدیون رودخانه پرآب زهره دانست.



رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی حدود 275 کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.

این رودخانه از کنار شهرهای اردکان، سپیدان و ممسنی در استان فارس می‌گذرد و پس از خارج شدن از استان فارس به مسیر خود به سمت جنوب غرب ادامه می‌دهد و از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کند. این رودخانه همچنین پس از ریخته شدن رودخانه‌های بابا منیر و هفت قنات در آن به سردشت (زیدون) بهبهان در استان خوزستان وارد می‌شود و با گذشتن از روستای سریره به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر می‌دهد و با گذشتن از این شهرستان به خلیج فارس می‌ریزد.

دیربازی‌ست که کشاورزی این منطقه مدیون رودخانه پرآب زهره است و امرار معاش بسیاری از ساکنان روستایی اطراف این رودخانه را تامین می‌کند.

زهره که از آن به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور می‌توان نام برد این روزها حال و روز خوبی ندارد و زلالی‌اش را آلودگی و شوری ربوده است. کشاورزان هم با نارضایتی از این وضعیت درددل خود را به امواج ناپیدای این رودخانه می‌سپارند تا شاید بتوانند بار دیگر شفافیت و زلالی روزهای رونق کشاورزی‌شان را شاهد باشند.

* کشاورزی و دامداری هندیجان در حال نابودی‌ست

در این خصوص یکی از کشاورزان شهرستان هندیجانی اظهار کرد: کشاورزی و دامداری این منطقه در حال نابودی‌ست و مسولان استانی هم فقط نظاره‌گر این وضعیت هستند.

علی ابوعلی عنوان کرد: آب به اراضی کشاورزی ما نمی‌رسد و همه این مشکلات از زمانی که دو سد آسک و کوثر را بر رودخانه زهره ایجاد کردند شکل گرفته است.

این کشاورز ساکن روستای حسین آباد هندیجان اضافه کرد: با کمترین آبیاری اراضی کشاورزی خود را زنده نگه داشته‌ایم و به سختی محصولات را بارور و کشت می‌کنیم.

وی همچنین افزود: از مسئولان استانی می‌خواهیم این موضوع را هر چه سریع‌تر پیگیری و مشکل را رفع کنند زیرا زندگی روستاهای اطراف رودخانه زهره به این امر بستگی دارد.

دیگر کشاورز ساکن چم خلف عیسی گفت: آب سدها را بسته‌اند و اجازه نمی‌دهند مردم شهرستان هندیجان و حتی کشاورزان از آن استفاده کنند.


قاسم راشدی ادامه داد: جای تاسف دارد که در بالادست سد کوثر کشاورزان مناطق زیدون و سردشت مشغول آبیاری اراضی کشاورزی خود هستند اما در پائین دست رودخانه کشاورزان با خشکسالی مواجه شده‌اند و با جزر و مد آب خلیج فارس باید شاهد سیاهی و شوری بیش از حد آب رودخانه زهره باشند.

وی اضافه کرد: حتی حیوانات هم از مشاهده رنگ رودخانه زهره که به سیاهی رفته است وحشت می‌کنند چه برسد به مردمی که با این رودخانه روزگار گذرانده‌اند و زندگی خود را مدیون آن هستند!

این کشاورز هندیجانی در ادامه بیان کرد: نزدیک 20 سال است که این رودخانه لایروبی نشده است و همین امر موجبات کم آبی و خشکی آن را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از 15 سال پیش که سدهای آسک و کوثر بر این رودخانه جا خوش کردند تا به امروز دل خوشی از وضعیت آبیاری کشاورزی نداریم.

این شهروند هندیجانی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان دلشان به رحم بیاید و فکری به حال رودخانه زهره و مردم این منطقه کنند.

*سازمان آب و برق بی‌توجه است

فرماندار هندیجان نیز در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان آب و برق خوزستان در توزیع مناسب و مطلوب آب سدهای کوثر و آسک اظهار کرد: آب شرب و کشاورزی در این شهرستان در وضعیتی بسیار وخیم و بدی قرار دارند.

بهروز فرج الهی تصریح کرد: متاسفانه EC آب شهرستان بسیار بالاست و به 9 هزار و 700 رسیده است!

وی ادامه داد: آب این رودخانه حتی برای کشت تابستانه کشاورزان هم مناسب نیست و حیوانات هم از نوشیدن آن فراری هستند!

فرماندار هندیجان اضافه کرد: شهروندان نمی‌توانند با آب مصرفی حتی البسه خود را شست و شو دهند و برای نوشیدن، آب خریداری می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: درست نیست در بالادست این رودخانه که سردشت و در مسیر بهبهان است به دلیل توزیع آب مناسب از سدها، فراوانی آب باشد اما در این شهرستان که پائین دست سد محسوب می‌شود خشکسالی و کمبود آب حتی برای آبیاری اراضی کشاورزی بیداد کند.

*رودخانه زهره خشک است

رئیس نظام صنفی کشاورزان هندیجانی نیز با اظهار نارضایتی از این وضعیت عنوان کرد: رودخانه زهره کاملا خشک شده است.

فتح‌الله الله‌یاری خاطرنشان کرد: تنها دلیل این امر را می‌توان بی تدبیری سازمان آب و برق استان در توزیع نامناسب آب عنوان کرد.


وی ادامه داد: دو سد بالا دست رودخانه زده‌اند اما فقط شهرهای همجوار این منطقه از آن بهره می‌برند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان هندیجانی بیان کرد: تاکنون نامه نگاری‌های زیادی با مسئولان شهری و استانی صورت گرفته است اما همه آنها بی‌نتیجه مانده است!

وی در پایان از مسئولان مرتبط خواست در این زمینه کشاورزان و مردم را همراهی کنند و در راستای رفع مشکلات پیش آمده کمر همت ببندند.

*توزیع نامناسب آب تنها علت است

رئیس اداره جهاد کشاورزی هندیجان نیز اظهار کرد: توزیع نامناسب آب سدهای کوثر و آسک چنین مشکلاتی را برای اراضی کشاورزی و شهروندان ایجاد کرده است.

کامبیز محسنی اضافه کرد: سازمان آب و برق باید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کند زیرا امرار معاش روستائیان اطراف رودخانه زهره از راه کشاورزی و دامداری است.

این بار نیز مشکلات مربوط به آب گریبانگیر یکی دیگر از شهرهای استان شد و مردم این منطقه را درگیر مشکلات ریز و درشت کرده است.

امیدواریم مسئولان استانی با حداقل توجه کشاورزی نیمه جان این منطقه را از حالت رکود خارج کنند و نیم نگاهی به جنوبی و محروم‌ترین شهر استان زرخیز خوزستان بیندازند.

مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
0
4
آفرین براین فرماندارشجاع و نترس هندیجان. حضورچنین مدیرانی دراستان نعمت بزرگی است.
شهروند مسجدسلیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
1
5
فرماندار محترم شهرستان هندیجان
مدن به عنوان یک جوان خوزستانی از شما سوال میکنم
در زمان دولت دهم چرا اعتراض نکردید چرا این مصاحبه ها رو درون سایت های و روزنامه های بگوش مسئولان نمی رساندید
چرا بخاطر مشکلات مردم شهرستان هندیجان و بی توجهی مدیران استانی و کشوری شما به استان قهرمان خوزستان
چرا وقتی مدیر استانیتون (استاندار محترم )به شما و مسئولان کشوری به مشکل آب شرب مردم توجه نمیکردند همان موقع استعفا ندادید و به اطلاع مردم می رسانید بخاطر بی توجه دولت دهم به استان خوزستان و احترام به حق و حقوق مردم شهرستان هندیجان استعفا میدهم
کجا بودید در دولت های گذشته نکنه خواب تشریف داشتید
این کارها دیگه قدیمی شده برادر من

من بعنوان یک جوان خوزستانی همیشه خدا مهربان رو به خون شهیدان خوزستانی و به ابوالفظل العباس قسم می دهم که هر دولتی رو که در حق مردم خوزستان بی توجهی و کم کاری وظلم می کند آنان را به سزای اعملشان برساند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
1
2
موقعی که فرماندار معلم باشه واز اموزش وپرورش بیاد این مسائل هم طبیعیه.اخه اموزش وپرورش چه ربطی به فرمانداری داره.
پاسخ ها
هاشمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
اززمانی که اقای فرج الهی دانش آموزمن بوده کاملا ایشان رامی شناسم چه درزمان جنگ که دانش آموزبودوزمانی که فرهنگی شد هرزمان مسئولیتی گرفت به نحومطلوبی انجام وظیفه نمود ایشان چندین سال درمعاونت فرمانداری اندیمشک چنان عملکرد خوبی داشت که استاندار ی ایشان رابرای فرمانداری شهرستان هندیجان انتخاب نمود.
انتخاب ایشان برای این مسئولیت براساس توانمندی ایشان بوده است نه رانت وسفارش بنده به عنوان یک شهروند اندیمشکی ازمسئولین استان درخواست دارم که ایشان بهترین گزینه بر ای فرمانداری اندیمشک هستند وموردمقبولیت اکثریت اندیمشکی ها هستند.خداراشاهد می گیرم مطالب فوق فقط براساس واقعیت توانمندی وشخصیت ایشان بیان نمودم زیرا وظیفه داریم هرزمان مطلبی به ناحق ویا...... بیان شد باجواب منطقی دینمان راادا کنیم .باآرزوی موفقیت برای مردم خوب ومهمان نواز هندیجان
هنديجاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
1
5
من هم با نظرات هم استاني عزيزمان از مسجد سليمان موافقم
واقعا خواب تشريف داشتند
و از جايگاه و صندليشان ميترسيدند
یک جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
1
2
با سلام
حل اینگونه مشکلات چند روش دارند و رسانه کردن آن آخرین راه و آسانترین روش میباشد.
1-از آنجا که فاصله هندیجان تا اهواز حدوداً 200 کیلومتر بوده و بیشتر از 2 ساعت هم طول نمی کشد که عالیجناب فرج االهی سوار بر خودرو دولتی شده و بدون هیچ گونه زحمتی به اهواز عزیمت نمایند و موضوع را به گوش مسئول ارشد استان رسانند و از ایشان تقاضای همکاتری سریع نمایند
2-در صورتی که به پاسخ مورد نظر دست نیافته از نماینده کم سخن خود در مجلس جناب حاج حبیب دست یاری بجوید آن هم به گونه جدی
3-اگر از این راه پاسخ مثبت بدست نیامد باز هم با هزینه دولت محترم سوار بر طیاره شده و به تهران سفر کرده و به وزارت نیرو و کشور سری بزند تا شاید پاسخ بگیرد.
4-اگر از این طریق نیز پاسخ مورد نظر را نیافت تقاضای ملاقات با ریاست جمهوری را بگیرد.
دوستان عزیز به خدا قسم میخورم اگر این مسئولان از پشت میزشان تکانی بخورند و دائما پیگیر حل مسائل و مشکلات مردم باشند به راحتی خیلی از مشکلات حل میشوند.اینگونه در محضر خدای خودشان نیز شرمنده نخواهند بود.
جناب آقای فرج الهی منظورم با شخص شما تنها نیست. با کسانی است که شما را فرماندارشجاع و نترس هندیجان می دانند.
مصطفی ح
|
-
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
2
با سلام
مسئولین مربوطه مسئول این فاجعه طبیعی در سطح شهرستان هستند .
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
2
با سلام وخسته نباشید .همه مشکلات استان الخصوص شهرستان هندیچان برمی گردد به بی توجهی و کم کاری وشاید بی مسئولیتی وحتی شاید نداشتن احساس رقبت و انگیزه کار کردن در شهر خودشان :متاسفانه آنهایی که می خواهند کاری برای شهر انجام دهند نیز با مشکل از طرف مردم ومسئولین بر می خوراند.و انهایی که انگیزه کار کردن دارند نیز وقتی محیط را مناسب نبینند از شهرستان به جاهای دیگر نقل مکان میکنند .
میلاد ه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
1
اقای فرج الهی ازتلاش وکوشش های شبانه روزی شما کمال تشکر وقدردانی رادارم صداقت وتوانایی وشخصیت شما دربین دوستان وهمکاران وکسانی که ازنزدیک ایشان رامی شناسند مثال زدنی است .
جواد
|
Germany
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
1
از اظهار نظر بعضی ها انسانهای مقرض متاسفم اگر ایشان مدیر ناکارآمدی بودند در دوران دولت آقای هاشمی و تا پایان دولت آقای خاتمی 12سال معاون آموزش وپرورش نبودند و دردولت نهم معاون فرماندار شهرستان اندیمشک وسپس فرماندار هندیجان شده اند
ایشان فردی جسور وتوانمند هستند .دوست عزیز بیش 60درصد مجلس شورای اسلامی و درصد بالایی ازمدیران ارشد کشور از وزارت آموزش و پرورس هستند.
علی عبادنسب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
0
1
بسمه تعالی
سلام علیکم
جلگه خوزستان و بیشتر زمین های زراعی، به واسطه ی ته نشین شدن آبرفت های به وجود آمده بعد از طغیان و سرریز شدن آب رود خانه ها ایجاد می شوند و ته نشین شدن همین لایه های رسوبی است که خاک جلگه ها را برای کشاورزی حاصل خیز نگه می دارد ، امّا متأسفانه احداث چندین سد در بالادست شهرستان هندیجان ، چندین سال است که باعث می شود ،رودخانه ی هندیجان ( زهره ) دیگر سرریز نشود و دیگر از خاکهای حاصل خیز رسوبی خبری نست و این سرمایه خدا دادی پشت سد ها رسوب شده و زمین های زراعی به مرور زمان به دلیل فرسایش و آبیاری با آبهای شوری که از زه زمین آمیخته با آب مد دریا در رودخانه جاری شده است ، به شوره زار تبدیل شده اند و هزاران هکتار از زمین های زراعی هندیجان که در سالهای نه چندان دور بهترین محصولات زراعی از قبیل گندم ، جو ، کنجد و انواع صیفی جات را به بار می آوردند ، عملا به زمین های خشک و لم یزرع تبدیل شده اند و این امر به اقتصاد شهرستان هندیجان و کشاورزی منطقه و کشور لطمه وارد کرده است .شایان گفتن است که؛ در بسیاری از کشورهای پیشرفته به جای احداث سد و تخریب اکوسیستم طبیعی منطقه از نیروی حاصله از جزر و مد دریا و یا توربین های بادی و غیره برق تولید کرده و توسط همین برق دوباره آب دریا را تصفیه کرده و برای مصارف کشاورزی و شرب مورد استفاده قرار می دهند ، لذا جا دارد که مسؤلین دلسوز به جای احداث سد و هدر دادن سرمایه های کشور و تخریب اکوسیستم منطقه و تبدیل هزاران هکتار زمین های پایین دست رودخانه به شوره زار ، از نیروی جزر و مد دریا و نصب توربین های بادی بهره گرفته و رودخانه ها را به حال خود بگزارند، تا همچون گذشته با رسوب گذاری و گسترش جلگه های حاصلخیز باعث رونق کشاوزری منطقه و به ارث گذاشتن زمین قابل گشت برای نسل های آینده بشوند.
هندیجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
0
0
خطاب به بعضی از دوستان خواهشا" درمورد فرماندارهندیجان شما که شناختی ازایشان ندارید اظهارو نظر نفرمائید. این بنده خدا نه همشهری ما می باشد و نه فامیل ولی ازعملکرایشان نسبت به فرمانداران بسیارضعیف قبلی خیلی بهتراست و بااین وضعیت اعتباری شهرستان دارد هندیجان رامی چرخاند .

نکته مهم ضعف نمایندگان مادرمجلس است که نمونه آن نماینده ماهشهری ما سرداراقاجری است.
دزفیلیو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
0
0
عزیزان سازمان آب و برق خوزستان فعلا در حال ... سد ها و نیروگاهای برق آبی خوزستان به بخش خصوصی هستند مثل سد دز و ... فعلا اجازه بدهید سر رئیس سازمان آب و برق خوزستان از ... های سدها و نیروگاها خلوت بشه انشالا در دولت بعدیبه مشکلات شما ملت هم نگاهی انداختند(البته قول نمیدم. ها ... گفتم شاید...)
:
:
:
آخرین اخبار