تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۶۳۵۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل الکل‌سازی رازی:
نمی‌توان گفت که انتشار بوي نامطبوع فقط از اين كارخانه بوده است
مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی گفت: نمی‌توان گفت که انتشار بوي نامطبوع در سطح شهر اهواز فقط از محل اين كارخانه بوده است.

احتشام در جلسه‌ای که به منظور بررسی موضوع انتشار بوی بد در سطح اهواز در معاونت عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، در پاسخ به سوال معاون عمرانی استانداري خوزستان در خصوص این‌که با توجه به حکم صادر شده از سوی دادگاه و همچنین بررسی‌های انجام شده توسط محیط زیست، آیا می‌پذیرید که انتشار این بوی بد از حوضچه‌های جمع‌آوری ویناس بوده است؟ اظهار کرد: به طور کامل نمی‌توان گفت که انتشار بو فقط از این مکان بوده، چون تخمیر در جاهای دیگری جز حوضچه‌های ویناس صورت می‌گیرد که می‌توان به عملیات تخمیر در رودخانه کارون و حتی زباله‌های شهری اشاره کرد.

وي با اشاره به اين كه ويناس، پسماند كارخانه الكل‌سازي به عنوان عامل اصلي انتشار اين بو معرفي شده است، گفت: ویناس ماده ارزشمندی است و طرح‌های بسیار خوبی برای استفاده از این ماده در دست داریم.

احتشام توضيح داد: کارخانه الکل‌سازی رازی در 35 کیلومتری اهواز احداث شده است و تولیدکننده خمیرمایه و الکل به روش بیوتکنولوژیك است و در رده کارخانجات غذایی و دارویی قرار دارد و در منطقه محروم سویسه واقع است.

وی ادامه داد: حوضچه‌های جمع‌آوری ویناس 32 هکتار بوده که به تازگي به 40 هکتار افزایش یافته‌اند. ما ویناس را یک ماده ارزشمند می‌دانیم و به همین دلیل یک کمیته حفاظت محیط زیست در شرکت تشکیل دادیم و طی 2 سال گذشته پیگیری‌ها و مکاتباتی با آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر جهت تولید بیوگاز و نیروگاه‌های برق صنعتی کوچک انجام شده است.

مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی افزود: در خواست یک وام ارزی بلندمدت برای این کار شد که باید برای این امر یک نهاد دولتی فعالیت ما را تایید می‌کرد تا وام که حدود 2 تا 3 میلیون دلار بوده به ما داده شود اما هیچ نهاد دولتی ضمانت ما را نپذیرفت.

احتشام عنوان کرد: واحد تولید خمیرمایه اين كارخانه در سال 91 و الکل در سال 86 به بهره‌برداری رسید؛ میزان تولید الکل در سال بر اساس ظرفیت تعیین شده 33 میلیون لیتر است که تولید با 30 میلیون لیتر محقق شد. همچنین در سال، 10 هزار تن تولید خمیرمایه تعیین شده که در حال حاضر 8 هزار تن تولید می‌شود. همچنين در حال حاضر 260 نفر به طور مستقیم و به همان میزان نفر به طور غیرمستقیم در اين كارخانه مشغول به کار هستند که آمار نمایندگی‌های استان‌ها و عوامل حمل و نقل را نیز باید به اين تعداد نيروي انساني اضافه کرد.

وی به صادرات محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته نیمی از ظرفیت تولیدی الکل به کشورهای اروپایی، ترکیه و عراق صادر می‌شد اما به دلیل مشکلاتی که در بحث صادرات با کشتی پیش آمد، صادرات الکل به حداقل رسید و اكنون توسط تانکر انجام می‌شود که بسیار هزینه‌بر است اما با این حال، 30 تا 40 درصد از تولید الکل امسال صادر می‌شود. در خصوص صادرات خمیرمایه نیز با توجه به این‌که برند جدیدی در رقابت داخلی به حساب می‌آییم، در تلاشیم رقابت خوبی در داخل کشور با برندهای معروف داشته باشیم.

مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازي عنوان كرد: صادرات خمیرمایه در سال گذشته به سوریه به میزان 2500 تن که 25 درصد تولیدات خمیرمایه محسوب می‌شود، انجام گرفت. همچنین خمیرمایه تولید این کارخانه به کشورهای افغانستان و پاکستان نیز صادر شده است.

براساس این گزارش ؛ دادگاه تشكيل شده در خصوص انتشار بوي بد در شهر اهواز، پس از بررسی‌، مدیریت کارخانه الکل‌سازی رازی را محکوم کرده است. پس از تشكيل دادگاه تجدیدنظر، بار دیگر دادگاه همان حکم را صادر کرده و 2 سال حبس و 4 ماه تعلیق از فعالیت برای مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازي تعیین شده است.

به گفته معاون عمراني استانداري خوزستان؛ بر اساس این حکم، مدیرعامل اگر نتواند ظرف مدت تعیین‌شده مشکل را حل کند، 2 سال حبس درباره او اجرا خواهد شد.

اخبار مرتبط:

برداشت‌کامل‌اراضی‌به‌صورت‌سبز امکان‌پذیرنیست

بوي مرموز از كجا به شهر اهواز مي‌آيد؟

مهلت 15 روزه به کارخانه الکل سازی رازی

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار