تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۷۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رنجنامه مردم آب‌ماهیک و غفلت استانداری‌خوزستان
جناب خادمی شما بهتر از هرکس دیگری می دانید که زندگی عشایر تنها در زیر سیاه چادر است و هیچ خانه ی مسقفی وجود ندارد، لذا وقتی آگهی شرکت آب و نیرو در روزنامه های کثیر النتشار منتشر شد اولن مردم بی خبر آب ماهیک و یازده روستای مجاور آن از خبر به زیر آب رفتن روستاهای خود بی اطلاع بودند. چون این روزنامه ها حتی در شهر لالی که فاصله ۵۰ کیلومتری با آنها دارد نیز پخش نمی شود
جمعي از اهالي منطقه آب ماهيك در حوزه مخزن سد گتوند عليا، نامه سرگشاده اي را خطاب به مسئولين استانداري خوزستان نوشته و خواستار انتشار آن شده اند.

به گزارش ايبنانيوز، متن نامه سرگشاده اهالي آب ماهيك به اين شرح است:
 
 آقای خادمی! تو را به «شاهزاده احمد» قسم می دهیم؛ آینده فرزندان ما را در نظر بگیرید.

جناب خیرالله خادمی معاونت محترم فنی استانداری خوزستان در سخنان اخیر خود از حل مشکل روستاهای جابه جایی روستاهای محدوده مخزن سد داده اند. نیز که خبر از وجود ساخت و سازهایی بعد از انتشار آگهی شرکت داده اند، خوب است بدانند که ساخت و سازهایی که پس از انتشار آگهی در منطقه انجام شده است، دو دلیل عمده دارد:

اول آنکه اگر به دلیل مشغله کاری نمی توانید قدم رنجه فرموده و از روستاهای محروم آب ماهیک، تنگ حلیل، پابرافتو، گلزاری، و سر بیشه در منطقه صعب العبور و کوهستانی شرق لالی بروید، خوب است به عنوان یک روستایی زاده، که انتظار می رود بیش از هرکسی درد روستاییان و عشایر را لمس کرده باشد، بدانید که در مناطق بالادستی کارون و حوزه مخزن «سدگتوند» روستاهایی محرومی وجود دارد که در مقایسه با روستاهای محروم «چکیره»، «بزرگ او» «دشت لاله» «درب امامزاده» ، «پاچنار» و «ری گلال» به مراتب فقیر تر و محروم ترند، مردمی که به ندرت به نزدیک ترین شهر (لالی) رفت و آمد دارند. مردمی با هویت عشایری و شغل دامداری!

جناب خادمی شما بهتر از هرکس دیگری می دانید که زندگی عشایر تنها در زیر سیاه چادر است و هیچ خانه ی مسقفی وجود ندارد، لذا وقتی آگهی شرکت آب و نیرو در روزنامه های کثیر النتشار منتشر شد اولن مردم بی خبر آب ماهیک و یازده روستای مجاور آن از خبر به زیر آب رفتن روستاهای خود بی اطلاع بودند. چون این روزنامه ها حتی در شهر لالی که فاصله ۵۰ کیلومتری با آنها دارد نیز پخش نمی شود نزدیک به ۱۸ سال است که سد گتوند آغاز به کار نموده اما کمتر از دو سال است که مردم منطقه آب مایک از به زیر آب رفتن روستاهای خود مطلع شده اند.

مردمی که تنها سهم شان از دنیا یک سیاه چادر است و «گله» ای که روی کوه های خداوند چرا می کند، آنها نه خانه ای برای کارشناسی داشتند و نه زمین قابل اعتنایی که مساحت آن تایید شود و نه حتی سندی که در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد و چون سیاه چادرها هم خانه به حساب نمی آمدند و در ارزیابی ها جایی نداشت و کارشناسان محترم هم به حرف آن ها اعتنایی نداشتند، لذا مردم دست به ساختن خانه شدند تا مالکیت شان را اثبات کنند.

چراگاه های آبا و اجدادی طوایف نیز نادیده انگاشته و به عنوان اراضی منابع طبیعی محسوب شد. در جلسات متعدد استانداری هم کسی از اهالی آنجا نظر نخواست، لذا شما به عنوان ناظر پروژه خوب است پیش از تصویب مصوبه ای همه جوانب کار را در نظر داشته باشید.

نمایندگان محترم خوزستان آیا می توانید غفلت ۱۵ ساله استانداری خوزستان را در خصوص کوه های نمک در کنار سد را نادیده بگیرید، می توانید به رغم بیکاری جوانان مسجدسلیمان و لالی و شوشتر و گتوند ، استخدام ده ها کارشناس غیر بومی در سد «گتوندعلیا»  را نادیده گرفت و گناه آن را به گردن این و آن بیاندازیم.

آقای مهندس خادمی! از حضرات شرکت آب و نیرو که ده ها روستای با نام و نشان را در کارون ۳ و کارون ۴ و .... به زیر آب فرستاده و اهالی محروم آن را به امان خدا رها کرده اند و از سدسازی بیشتر لذت روز افتتاح و شانه به شانه ایستادن کنار مسئولین طراز اول مملکت و نگاه کردن به خارج شدن آب را از دریچه های سد را در نظر دارند، انتظار نمی رود که برای درد دل مردم خوزستان گوش شنوایی داشته باشند و یا به هویت و وضعیت آنها وقعی بگذارند، اما شما که روستاهای محروم «شاهزاده احمد» را دیده اید، سرنوشت عشایر «پاپی خدمه» و «آرپناهی» «حاجی ور» و «تادخیری» را در روستاهای الوار گرمسیری و حاشیه اندیمشک و شوش و شوشتر دزفول دیده اید، انتظار نمی رود که در دوران تصدی خود در استانداری خوزستان همنوا با آنانی که به هر دلیلی از درک برخی حقایق عاجزند سخن بگویید.

آیا آنچه حضرتعالی به عنوان حل مشکل ۸۵ درصد جابه جایی مردم محدوده پروژه عنوان می کنید نیز مانند سایر سخنان مسئولین محترم پروژه در خصوص نبود ذخایر نمک، قابل تشکیک و انتقاد نیست؟ آیا در آنچه مد نظر شماست چاره ای برای اشتغال، اسکان و سرنوشت هویتی ساکنان آواره روستاهای محدوده سد «گتوندعلیا» اندیشیده شده؟

آیا چیزی که به عنوان حل مشکل جابه جایی مردم عنوان می شود رضایتمندی ، اطمینان خاطر و آینده ای روشن را برای ما مد نظر دارد یا منظورتان خالی کردن روستاهای آباد و مراتع سرسبز کشاورزان و دامداران بختیاری و به حاشیه فرستادن مردم آبرومند و زحمتکش آن نواحی ودور کردن از هویت اجدادی آنها را در پی دارد.

آیا معاونین محترم اجتماعی و سیاسی و امنیتی استان خبر از اشتغال صدها نیروی غیر بومی در پروژه گتوندعلیا به رغم آمار بالای بیکاری در شهرهای مسجدسلیمان ، لالی و گتوند دارند؟ آیا چاره ای برای اشتغال اهالی مناطق یادشده و روستاهای به زیر آب رفته از فرصتهای شغلی بوجود آمده در سد گتوند دارند؟ آیا پای صحبت مردم روستاهای «آب ماهیک» «گلزاری»، «گل انبار»، «تنگ حلیل» و...، در شرق شهرستان لالی و در مخزن «سد گتوند» نشسته و از نزدیک در جریان مشکلات آنان و هراس آن ها از آینده نا معلوم قرار گرفته اند؟

شما که نمایندگان دولتی هستید که رییس جمهور آن برای بی خانمانان خانه می سازد، برای بی خانمان شدگان سد گتوند هم چاره ای بیاندیشید.
:
:
:
آخرین اخبار