تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۸۹۲۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محسنی اژه ای:
حمید بقایی بازداشت شد/بازداشت 5 نفر در ارتباط با ماجرای هتل مشهد
 سخنگوی قوه قضاییه گفت: حمید بقایی معاون اجرایی رییس جمهوری سابق نیم ساعت پیش بازداشت شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در هشتادمین نشست خبری خود با بیان اینکه امروز قرار بازداشت برای معاون رییس جمهوری سابق صادر شده، افزود: بازپرس پرونده معاون رییس جمهوری سابق، امروز او را احضار کرد و وی از نیم ساعت پیش بازداشت است.

وی در مورد اتهام بقایی گفت: از بیان جزییات معذور هستم.

** بازداشت 5 نفر در ارتباط با ماجرای هتل مشهد

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: پنج نفر در ماجرای هتل مشهد بازداشت هستند.

معاون اول قوه قضاییه با ابراز تاسف از اتفاقی که در هتل مشهد رخ داده، گفت: از طرف خودم و از طرف قوه قضاییه، ابراز تاسف کردم و امیدوارم آنانی که مسموم شده اند، هرچه زودتر بهبودی کامل پیدا کنند و برای بازماندگان آنهایی که از دنیا رفته اند، صبر آرزو می کنم.

وی با بیان اینکه لحظاتی قبل با دادستان مشهد در تماس بودم، افزود: چیزی از عمدی بودن و جنایی بودن قضیه به دست نیامده، البته این اظهارنظر قطعی نیست. در این خصوص بلافاصله در شهر مشهد پرونده تشکیل شد و بازپرس ویژه قتل، پیگیری پرونده را دنبال کرد و اقدامات لازم را انجام داد.

محسنی اژه ای گفت: بلافاصله بازجویی از دست اندرکاران و مسوولان هتل شروع شد و اکنون پنج نفر بازداشت هستند.

به گفته وی، از افراد متوفی و نیز از آب، هوا و غذای آنجا نیز نمونه برداری شد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم شد، مسمومیت است؛ اما اینکه از چه سمی است در حال تحقیق در سم شناسی و آزمایشگاه است که قول داده اند تا عصر امروز، نتیجه را اعلام کنند.

محسنی اژه ای گفت: 24 نفر در مجموع مسموم شدند که تعدادی از آنها بعد از معالجه مرخص شده و چند نفر نیز تحت درمان هستند؛ چهار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

** بازداشت 6 نفر به دلیل اقدامات ضدامنیتی در فضای مجازی

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه سخنان خود از بازداشت شش نفر به دلیل اقدامات ضدامنیتی و فراخوانی غیرقانونی در شبکه های مجازی و اجتماعی خبر داد و گفت: چند نفر از کسانی که در ماه های اخیر در شبکه های مجازی و اجتماعی، اقدامات ضدامنیتی و فراخوانی غیرقانونی داشتند، توسط نیروهای امنیتی اطلاعاتی شناسایی و بازداشت شدند.

محسنی اژه ای ادامه داد: مشخص شد که این افراد انگیزه کاملا ضد امنیتی داشته و پرونده در حال بررسی است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه پنج تا شش نفر در این رابطه بازداشت شده اند، گفت: شاید این افراد با قید وثیقه آزاد شده باشند و نفراتی دیگر بعدا بازداشت شوند.

** بازداشت پنج نفر به دلیل ترویج فساد و فحشا در شبکه های مجازی

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه چند نفر در تهران و استان های دیگر از جمله کرمان از طریق شبکه های مجازی اقدام به ترویج فساد و فحشا می کردند، گفت: اینها به زعم خود، پیچیده کار می کردند اما شناسایی، و پنج نفر آنان نیز بازداشت شدند.

**سوءاستفاده از برخی فتواها در زمینه عقد موقت

محسنی اژه ای افزود: فردی با برخی مدارک جعلی و سوءاستفاده از برخی فتاوا در زمینه عقد موقت، برای درآمد و تحصیل پول، افرادی غیرصحیح را به هم مرتبط می کرد که توانست 170 میلیون تومان پول کسب کند.

وی ادامه داد: این فرد به دلیل سوءاستفاده ای که در این مسیر انجام داد، در تهران در بازداشت به سر می برد.

** رفع تصرف 23 هکتار از اراضی استان البرز در 3 ماه

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه صحبت های قبلی خود درخصوص متصرفان غیرمجاز زمین ها و منابع طبیعی گفت: طی سه ماه گذشته یعنی از 24 اسفند سال گذشته تا امروز، تقریبا 23 هکتار از اراضی که غیرقانونی در استان البرز و بویژه شهرستان کرج تصرف شده بود، رفع تصرف شد و در اختیار منابع طبیعی و دولت قرار گرفت.

وی ادامه داد: هشت هکتار از این زمین هایی که به صورت غیرقانونی و برخلاف مقررات، تغییر کاربری داده شده بودند، با دستور قضایی و بررسی های انجام شده به وضع اول بازگشت.

** درباره پرونده برج های دو قلوی کیش

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ با سووالی در رابطه با پرونده برج های دوقلوی کیش گفت: خبرش را در سایت های دیده ام، اختلاسی نبوده و خبر خیلی خلاف واقع بوده است.

وی تصریح کرد: در این پرونده دو شاکی خصوصی شکایت کرده بودند و پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم در سال 92 قطعی شد، متهم اکنون در زندان است و 35 میلیارد تومان به نفع شاکی جریمه شده است.

** تشکیل پرونده درباره بنیاد تعاون نیروی انتظامی

محسنی اژه ای در پاسخ به سووالی درمورد بنیاد تعاون نیروی انتظامی گفت: مطلبی مطرح شد که فرزند آقای احمدی مقدم بازداشت شده، اما این خبر کذب بود و ایشان و فرزندشان بازداشت نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: درخصوص بنیاد تعاون نیروی انتظامی پرونده تشکیل شده و در این رابطه 6 ، 7 نفر بازداشت شده اند، احمدی مقدم موضوعاتی را گزارش داده و خواهان رسیدگی شده است.

محسنی اژه ای عنوان کرد: در خصوص این پرونده نمی توان سریع تصمیم گرفت زیرا گاهی در ابتدا عنوان اتهام چیزی است که امکان دارد پس از بررسی ها تغییر کند.

وی گفت: پرونده این موضوع مربوط به فساد مالی است و شخصی به نام مرسل جلالی بازداشت شده است.

** قانون جدید آیین دادرسی کیفری باید اجرا شود

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووالی در رابطه با قانون جدید آیین دادرسی کیفری گفت: قوه قضاییه ملزم به اجرای قانون است و این قانون باید اجرا شود.

وی ادامه داد: در این قانون مفاد متعددی وجود دارد که با آیین دادرسی قبلی متفاوت است، 18 آیین نامه در قانون پیش بینی شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ابراز امیدواری کرد که این قانون ظرف زمانی که پیش بینی شده انجام شود.

محسنی اژه ای گفت: قوه قضاییه در این رابطه پیشنهاداتی به مجلس داده که مواردی از قانون به صورت شکلی و ماهیتی تغییر داده شود که این موارد اصلاح شد و حالا منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.

** درباره انتشار خبر دادگاه جیسون رضاییان

وی در پاسخ به سووالی در رابطه با دادگاه جیسون رضاییان و انتشار جزییات توسط خبرگزاری مهر گفت: انتشار این خبر کار خلافی بود و موضوع تحت تعقیب قرار گرفته و دست بررسی است.

** حکمی با عنوان محاربه برای میلیاردر نفتی به دادگاه نرفته است

محسنی اژه ای در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا برای میلیارد نفتی حکم محاربه صادر شده یا نه، افزود: حکمی تحت عنوان محاربه به دادگاه نرفته است.

وی گفت: موضوع فساد فی الارض نیز دو بند دارد که در بند اول آن اخلال تعریف می شود و در بند دیگر اگر موارد بند نخست برای ضربه به نظام انجام شود و این موضوع اثبات شود مفسد فی الارض است، حکم اعدام دارد.

سخنگوی دستگاه قضا توضیح داد: اما اگر بمنظور سودجویی باشد از پنج تا 20 سال مجازات دارد؛ یکی از اتهامات مخصوص اخلال در اقتصاد کشور است اما برای مفسد فی الارض باید این موضوع احراز شود.

** امیداریم دیگر شاهد فرار مالیاتی نباشیم

محسنی اژه ای در پاسخ به سووالی درباره فرار مالیاتی 900 میلیاردی در اصفهان و 120 میلیاردی در تهران گفت: امیدواریم با توجه به امکاناتی که ایجاد شده دیگر شاهد فرار مالیاتی نباشیم.

وی افزود: خبر را در برخی روزنامه ها خواندم اما خبر دقیقی ندارم.

** درباره برخورد قوه قضاییه با اخلالگران سخنرانی ها

سخنگوی قوه قضاییه درباره برخورد قوه قضاییه با اخلالگران سخنرانی ها و تجمع ها عنوان کرد: اخلال در نظام اجتماعی و اجتماعات در قانون پیش بینی شده، و دستگاه های انتظامی برخورد کنند.

وی افزود: همه قضیه برعهده قوه قضاییه نیست و نیروی انتظامی و دولت نیز عهده دار وظیفه هستند.

محسنی اژه ای تاکید کرد: قوه قضاییه اقدامات لازم را انجام می دهد اما برخوردهای شدیدتر از قانون مطرح نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم وزارت کشور و دستگاه های انتظامی اقدامات لازم را انجام دهند.

** واکنش محسنی اژه ای به اظهارات یکی از مسوولان استراتژیک ریاست جمهوری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از معاونین مرکز استراتژیک ریاست جمهوری در همایشی به بهانه آب، قوه قضاییه را به پلیسی بودن محکوم کرده، گفت: قضاوتی در مورد صحبت های ایشان ندارم.

وی ادامه داد: انسان باید همه صحبت های طرف را بشنود تا بداند، توهین است یا نه. از آنجا که کل اظهارات وی را نشنیدم نمی توانم بگویم توهین بوده یا نه.

محسنی اژه ای گفت: اما اگر دستگاهی بخواهد برای کم کاری خود و وظیفه ای که انجام نداده توپ را به زمین دیگری بیاندازد، شایسته نیست خصوصا اینکه یک مقام مسوول بخواهد علیه دستگاه دیگری توهین کند.

وی با بیان اینکه «آب» یک مساله بسیار مهم نه تنها در کشور ما بلکه همه کشورهای دنیا است، تصریح کرد: طبیعی است مدیران آب و مسوولان ذیربط باید همه تمهیدات را برای استفاده بهینه از آب به کار گیرند و این کار نباید سلیقه ای و کوتاه مدت باشد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: اقداماتی که باید می شد و نشد و مسوول وزارت نیرو و دیگر سازمان های ذیربط مسوولیت آن را به عهده داشتند، نمی توانیم امروز آن را به گردن دیگری بیاندازیم.

محسنی اژه ای با بیان اینکه مدیری در یک دوره ای مجوز چاه های عمیق و مکرر و برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی را داده است، افزود: بارها گفته ام که از اول نباید اجازه دهند خلافی صورت گیرد و مسوولان کنونی به جای اینکه علیه مسوول قبلی شکایت کنند، از کشاورزی شکایت می کنند که مجوز از صاحب اختیار را داشته است.

** اصل فعالیت های پدیده شاندیز جلوگیری نشده است

وی درمورد پرونده پدیده شاندیز گفت: اطلاعات جدیدی در این خصوص ندارم اما فرجه ای برای آن قائل شده اند تا آنهایی که سهام داشتند بتوانند پول خود را پس بگیرند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه هنوز فرصت زمانی به پایان نرسیده، افزود: از اصل فعالیت های پدیده جلوگیری نشده و قسمت هایی که خلاف داشت نیز اصلاح شد تا پول مردم نسوزد.

** وزارت بهداشت وظیفه نظارتی بر مواد غذایی دارد

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر نامه روز گذشته(یکشنبه) تعزیرات حکومتی استان تهران به روسای دانشگاه های علوم پزشکی و استاندارد در زمینه آب میوه های تقلبی با مجوز و پروانه افزود: سازمان تعزیرات زیر نظر دولت و وزیر دادگستری است که مسوولیت کنترل بازار را برعهده دارد و وزارت بهداشت نیز وظایفی دارد.

معاون اول قوه قضایه گفت: یکی از وظایف وزارت بهداشت این است اجازه ندهد چنین چیزی اصلا تولید شود و براساس وظایف نظارتی خود باید بر این مراکز تولیدی نظارت داشته باشد.

وی افزود: هر چیزی که مربوط به سلامت انسان ها می شود حائز اهمیت است و در عین حالیکه دو دستگاه تعزیرات و وزارت بهداشت وظیفه دارند، قوه قضاییه نیز خود را بی مسوولیت نمی داند و در صورت دریافت گزارش، موارد را رسیدگی می کند.

** رسیدگی به پرونده بنیاد تعاون ناجا در دادسرای نظامی تهران

معاون اول قوه قضاییه درباره پرونده بنیاد تعاون ناجا گفت: از آنجا که موضوع نظامی است، این پرونده در دادسرای نظامی تهران رسیدگی می شود.

** در مورد پرونده اخلالگران مراسم ارتحال امام(ره)

محسنی اژه ای درمورد پرونده اخلالگران مراسم ارتحال امام(ره) افزود: بستگی دارد کجا خلاف قانون صورت گرفته باشد و برحسب مورد اگر اخلالی اتفاق افتاده باشد، در همانجا رسیدگی می شود.

** امکان انحلال سه موسسه بزرگ مالی

وی درمورد فعالیت 500 موسسه اعتباری بدون مجوز بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که خود قوه نیز در آن حضور دارد، موضوع مسایل پولی از جمله معوقات، شرکت های تعاونی اعتبار و موسسات مالی را بطور جدی در دستور کار قرار داده است.

محسنی اژه ای ادامه داد: کارگروهی نیز متشکل از بانک مرکزی و نمایندگان سه قوه به این موضوع رسیدگی می کنند که موارد بیشتر از 500 موسسه بدون مجوز است که این موسسات در یک ردیف نیستند.

وی با بیان اینکه موسسه مثل «میزان» انحلال آن رسما اعلام شده، گفت: پرونده های دو یا سه موسسه بزرگ دیگر از این دست در حال رسیدگی است و بعید نیست انحلال آنها نیز بزودی اعلام شود.

** تشریح اقدامات قوه قضاییه در برابر وکلای میلیاردی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اقدامات این قوه در برابر وکلای میلیاردی افزود: استفاده از وکیل هم در قانون پیش بینی شده و هم یک چیز عقلی و منطقی است و زمینه ای باید فراهم شود تا افرادی که می خواهند به وکیل مراجعه کنند نیز دسترسی سهل الوصول به وکیل و هم توان پرداخت حق الوکاله را داشته باشند.

وی با بیان اینکه وکیل باید در چارچوب سخت یاد شده عمل کند، ادامه داد: وکیل نباید انتظار داشته باشد الزاما رای به موکلش داده شود.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضاییه براساس احساس وظیفه خود لایحه جامع وکالت را تقدیم مجلس کرد که البته در دولت قبلی تغییرات قابل ملاحظه ای در آن اعمال شده بود.

** کانون وکلا زیر نظر قوه قضاییه نیست

وی با اشاره به حق الوکاله 20 میلیارد تومانی در استان مرکزی گفت: در این استان محیط زیست علیه شرکتی شکایت کرد و این شرکت وکیلی با 20 میلیون تومان حق الوکاله گرفته که این وکیل با این پول خدای ناکرده کارمند و قاضی دادگستری را خراب می کند.

محسنی اژه ای تصریح کرد: کانون وکلا زیر نظر قوه قضاییه نیست، بلکه نهادی مستقل است، هر چند که قوه قضاییه در بخشی از تعیین صلاحیت وکلا دخالت دارد.

** درباره آخرین وضعیت سهام پروژه اپراتور تلفن همراه کشور

خبرنگاری درمورد قانون مصوبه سال 83 مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری بورس 21 درصد سهام پروژه اپراتور تلفن همراه کشور دو سال پس از راه اندازی و اجرا نشدن این قانون تاکنون و همچنین مهلت شش ماه سازمان بازرسی به وزارت ارتباطات برای اجرای این قانون پرسید که محسنی اژه ای پاسخ داد: اطلاعی ندارم که آخرین اقدام سازمان بازرسی کل کشور چه بوده است؟

** برای پرونده برادران «ر» کیفرخواست صادر نشده است

وی درمورد پرونده برادران «ر» که در صنعت فعالیت داشته و بازداشت شده اند و یکی از افراد بازداشت شده در این پرونده آزاد شده و مسوولیت گرفته، گفت: از اینکه یکی آزاد شده و مسوولیت گرفته خبری ندارم اما از آنجا که محکومیت قطعی نشده، مسوولیت گرفتن در شرکت های خصوصی منعی ندارد.

محسنی اژه ای ادامه داد: یک نفر از آنها با قید وثیقه آزاد شده البته میزان وثیقه را نمی دانم.

وی با بیان اینکه هنوز برای این پرونده کیفرخواست صادر نشده، افزود: این پرونده از آن دسته از پرونده هایی است که به نظر من طولانی شده و با دادستان و بازپرس آن تماس گرفته ام و مشکل آنها، کارشناسی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بخاطر طولانی شدن پرونده، طرف را با قید وثیقه آزاد کردند.

** درباره قانون محکومیت های مالی

وی در پاسخ به سووالی در رابطه با قانون محکومیت های مالی و کسانی که توان پرداخت ندارند، گفت: اگر چنانچه فرد، محکومیت مالی داشته باشد و اعسارش ثابت شود، به عنوان مجرم با آن برخورد نمی شود.

** درباره برخورد با تجمع های غیرقانونی

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال دیگری در رابطه با برگزاری تجمع های غیرقانونی و برخورد نکردن نیروی انتظامی با آنها گفت: باید دید که تجمع در کجا برگزار می شود و در کجا و در چه شرایطی این تجمع غیرقانونی است. اگر تجمع غیرقانونی باشد و این امر محرز شود، دستگاه انتظامی باید برخورد کند اما اگر برخورد نکرد دستگاه قضا برخورد خواهد کرد.

** گروهی متشکل از سه قوه تخلفات موسسات مالی را بررسی می کنند

وی در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر رسیدگی به تخلفات موسسات مالی گفت: گروهی متشکل از اعضای سه قوه برای بررسی و برخورد با این موضوع تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: برخی شرکت های تعاونی وجود دارند که با مجوز وزارت تعاون فعالیت می کنند، یکسری دیگر از موسسات وجود دارند که مجوزکی از بانک مرکزی گرفته اند و برخی نیز برخلاف نظام پولی و بانکی عمل کرده اند.

وی ادامه داد: با اصراری که قوه قضاییه درمورد معوقات بانکی کرد، بانک مرکزی 575 نفر را که معوقات بانکی داشتند را معرفی کرد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه با رسیدگی های صورت گرفته این آمار به 217 نفر رسیده، گفت: اگر تخفیف تسهیلات براساس ضوابط باشد برخورد قضایی صورت نمی گیرد، اما اگر خلاف قانون باشد، برخورد می شود.

** درباره شکایت از انتخابات اتاق بازرگانی

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر شکایت اعضای اتاق بازرگانی درخصوص انتخابات این اتاق و ابطال آن گفت: من خبر ندارم اما بعید می دانم که رییس دیوان عدالت اداری از وزیر خواسته باشند که انتخابات را به عقب بیاندازد.

** درمورد ادعای بازداشت اخلالگران سخنرانی رییس جمهوری

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سووالی مبنی بر ادعای یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با بازداشت اخلالگران در سخنرانی رییس جمهوری و اقدامات مدعی العموم در این زمینه گفت: در جاییکه شاکی خصوصی وجود داشته باشد مثل موضوع شیراز که هم موضوع خصوصی بود و هم عمومی، موضوع رسیدگی می شود.

وی افزود: این موضوع کمابیش در دوره های مختلف وجود داشته و گاه و بیگاه اقدامات خلاف قانون در کشور رخ داده است، با این حال این موضوع با رسیدگی سیستم های اطلاعاتی، انتظامی و قوه قضاییه بهتر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اگر کسی در رابطه با سخنرانی رییس جمهوری در مراسم ارتحال امام(ره) دستگیر شده باشد، هنوز پرونده به قوه قضاییه نرسیده است.

محسنی اژه ای ادامه داد: این احتمال وجود دارد که افرادی که قصد اخلال دارند دستگیر و نگهداری شوند اما در بسیاری از موارد امکان دارد پرونده قضاییه تشکیل نشود.

** درباره قانون اجماع مجازات اتهامات افراد

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از این نشست خبری در رابطه با قانون اجماع مجازات اتهامات افراد گفت: براساس قانونی که در سال 92 تصویب شد، اگر چنانچه کسانی دارای جرایم متعدد هستند مجازات جرایم با یکدیگر جمع نمی شوند و مجازاتی که بیشترین میزان مجازات را داشته باشد لحاظ می شود، اما درخصوص جرایمی که پیش از سال 92 صورت گرفته و حکم قطعی شده، براساس قانون پیشین برخورد خواهد شد.

محسنی اژه ای افزود: اما اگر جرم پیش از سال 92 انجام و حکم پس از آن اجرا شود، براساس قانون جدید محاسبه خواهد شد.

** درباره تخلف دولت قبل در اجرای هدفمندی یارانه ها

سخنگوی قوه قضاییه در پایان این نشست خبری در پاسخ به سووالی مبنی بر گزارش دیوان محاسبات درخصوص تخلف دولت قبل در زمینه اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: اگر هر یک از دستگاه های نظارتی عنوان مجرمانه ای را عنوان کند، دستگاه قضا وارد می شود، اما گزارش دیوان محاسبات کشور هنوز به دست ما نرسیده است.


مرجع/جماران
:
:
:
آخرین اخبار