تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۰۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابطال کارت سوخت 40 درصد از تاکسی‌ داران آبادانی
ابطال تعداد زیادی از کارت سوخت تاکسی‌داران آبادان به بهانه عدم مشارکت در طرح سرشماری باعث اعتراض و بلاتکلیفی تعداد زیادی از رانندگان این شهر شد.

به گزارش فارس، رانندگان همواره با امنیت و نوامیس مردم رابطه متقابل دارند و هویت‌شناسی آنها در راستای ایجاد امنیت هر چه بیشتر شهروندان بااهمیت و ضروری است.
تاکسی‌ها که وسایل نقلیه کرایه‌ای و عمومی به حساب می‌آیند بیشتر برای مسافرت‌های کوتاه و درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این وسیله به گروه‌های مختلفی چون تاکسی‌های عمومی، تاکسی‌های خصوصی، تاکسی بی‌سیم، تاکسی ویژه، تاکسی زنان، تاکسی ون، تاکسی شخصی و مسافربرهای شخصی تقسیم می‌شود.
در آبادان نیز چون سایر نقاط کشور تاکسی‌ها با بحث سهمیه‌بندی بنزین و دریافت کارت سوخت حضور کم‌رنگ‌تری در نقل و انتقال مسافر و شهروندان پیدا کردند که این امر به مراتب موجبات نارضایتی بسیاری از مردم را در برداشته است.
البته بسیاری از تاکسی‌داران همواره این مشکل را به عدم انگیزه و ارائه ندادن خدمات مناسب از سوی سازمان تاکسیرانی نسبت داده و می‌دهند.
در راستای یگانه‌سازی و متحدالشکل کردن تاکسی‌داران از سوی تاکسیرانی این شهرستان البسه یکرنگ و درجات تشویقی به آنها اعطا شده که البته این امر در واکنش تاکسی‌داران نسبت به نظارت بیشتر بر آنها متفاوت بوده است. دیگر اینکه در راستای ایجاد انگیزه تاکسی‌داران شهرستان انجام کارهای بزرگی چون راه‌اندازی شرکت تعاونی تاکسی‌داران و تاکسی‌رانان و احیای خدمات خاص این شرکت در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
به گفته وی رئیس سازمان تاکسیرانی آبادان به تا‌کسی‌داران باید شخصیت و هویت داده و از آنها باید با عنوان صنف یاد کرد زیرا این شغل علاوه بر مشقت‌های خاص خود بسیار حساس و پرتشویش است.

اجرای طرح سرشماری تاکسی‌ها در آبادان
چندی پیش خبری مبنی بر "اجرای نخستین طرح سرشماری تاکسی‌های آبادان" به اطلاع عموم تاکسی‌داران و مردم شهرستان رسید.
به گفته رئسی سازمان تاکسیرانی آبادان این طرح در راستای شخصیت‌بخشی بیش از پیش به ناوگان اجتماعی تاکسیرانی، اعتمادسازی مردم نسبت به تاکسی‌ها و انگیزه‌سازی بیشتر تاکسی‌داران و همچنین فراهم کردن آسایش و آرامش هر چه بیشتر شهروندان اجرا می‌‌شود.
همچنین اجرای این طرح به دلیل جلوگیری از هرگونه سوء استفاده و بروز احتمالی تخلف‌هایی است که توسط برخی تاکسی‌داران صورت می‌گیرد.
در این طرح تاکسی‌داران به کمک اداره تشخیص هویت، انگشت‌نگاری شده و در این راستا راننده مذکور در صورت اعمال هرگونه تخلف شناسایی و در صورت تکرار مکرر تخلف، از ناوگان تاکسی‌رانی اخراج خواهد شد.
همچنین بر اساس این طرح همه تاکسی‌داران باید مدارک خود را برای بازنگری به سازمان تاکسیرانی ارائه می‌داده تا این مدارک از نظر قانونی بررسی و در صورت عدم وجود مشکل، مجدداً به آنها خدمات عرضه شود.
در این مرحله تاکسی و راننده از هر حیث حتی از نظر ظاهر خودرو همچون بوق خودرو، لاستیک‌ها، شیشه‌های دودی و پرده مورد تأییدهای استاندارد قرار می‌گیرند.
تاکسی‌داران با مراجعه برای همکاری بیشتر در زمینه اجرای این طرح در واقع به خود و ناوگان تاکسیرانی و در نهایت به شهروندان احترام گذاشته‌ و سازمان نیز متقابلاً خدمات قابل قبول و خوبی را به رانندگان ارائه خواهد داد.
البته با تاکسی‌دارانی که در طرح سرشماری همکاری مکفی را با سازمان تاکسیرانی نداشته باشند مطابق مقررات برخورد می‌شود.
بنا بر گفته شاکری یوسفی بر اساس طرح سرشماری سیستماتیک که در استان و حتی در کشور نیز نظیر آن وجود نداشته، نظارت کامل بر عملکرد تاکسی‌های شهری در حال انجام است.
 
ابطال کارت سوخت تاکسی‌داران متخلف در آبادان
چند ماه پس از انتشار اخبار آغاز طرح سرشماری و چگونگی اجرای آن در سطح شهرستان و همچنین تشویق تاکسی‌داران برای شرکت در این طرح مجدداً از سوی تاکسیرانی شهرستان خبری مبنی بر باطل شدن کارت سوخت تاکسی‌دارانی که در طرح سرشماری شرکت نکرده‌اند، منتشر شد.
در این خبر نیز شاکری یوسفی، چنین عنوان کرده بود که امتیاز بهره‌برداری از تاکسی متعلق به شهروندان بوده و تاکسی‌داران باید مدنظر داشته باشند در صورت ایجاد هر گونه تخلف با آنها برخورد می‌شود.
همه تلاش‌های صورت گرفته در راستای ارتقای امنیت و سطح کیفی عملکرد تاکسی‌داران در این شهرستان است و هر تاکسی‌داری که در طرح سرشماری شرکت نکرده آمادگی لازم به‌منظور ابطال کارت سوخت خود را داشته باشد.
از بین تاکسی‌داران آبادانی 40 درصد آنها طرح سرشماری را جدی نگرفته و خبرهای منتشر شده مبنی بر ابطال کارت سوخت‌شان را شوخی و سطحی تلقی کردند.

بدون کارت سوخت قادر به ادامه کار نیستیم
و اکنون چند روزی است که تعدادی از تاکسی‌دارانی که بنا به دلایلی موفق به شرکت در طرح سرشماری نشده‌اند از وضعیت موجود گلایه‌مند و ناراضی بوده و می‌گویند بدون کات سوخت نمی‌‌توانند به کار خود ادامه دهند.
این رانندگان که تعداد آنها نیز قابل توجه است خواهان تخفیف اداره تاکسیرانی و تجدیدنظر در خصوص احیای کارت سوختشان هستند.
بخشی از این رانندگان که تنها با کار بر روی تاکسی امرار معاش می‌کنند از وضعیت پیش آمده موجود بسیار ناراضی و نگران هستند.

هدف ما تعلیق کارت‌های سوخت تاکسی‌داران بود نه ابطال
در این راستا به سراغ رئیس تاکسیرانی آبادان، شهرام شاکری یوسفی رفته و نظرش را در این خصوص جویا شدیم؛ وی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های سازمان در راستای نظم و انضباط‌بخشی هر چه بیشتر به ناوگان تاکسیرانی شهرستان و همچنین چشم‌انداز طرح‌های آتی سازمان اقدام به اجرای طرح سرشماری تاکسی‌ها در سطح شهرستان کردیم.
وی افزود: این موضوع از طریق نصب بنر و بردهای تبلیغاتی در خیابان‌های اصلی شهر و همچنین اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری مکرراً به عموم شهروندان رسانیده شد.
رئیس سازمان تاکسیرانی آبادان تصریح کرد: علاوه بر این به همه تاکسی‌داران با ارسال پیامک اعلام شد که تا چه تاریخ و زمانی مهلت دارند در این طرح شرکت کرده و بازبینی شوند در غیر این‌صورت این سازمان نسبت به ابطال کارت سوخت آنها اقدام خواهد کرد.
وی با بیان اینکه 60 درصد تاکسی‌داران شهرستان در این طرح شرکت کرده و 40 درصد آنها از همکاری با سازمان در اجرای طرح سرشماری سرباز زدند، گفت: تعدادی از تاکسی‌داران شهرستان طرح سرشماری عمومی تاکسی‌ها را جدی نگرفته و به سازمان مراجعه نکردند.
شاکری یوسفی خاطرنشان کرد: با همه اطلاع‌رسانی‌های انجام شده باز هم طی سه مرحله، مهلت سرشماری تمدید و به تاکسیدارانی که در سرشماری شرکت نکرده بودند فرصتی دوباره اعطا شد.
وی با اشاره به دلایل عدم مراجعه برخی تاکسی‌داران در این طرح عنوان کرد: جدی نگرفتن طرح سرشماری، مشکل بدهی معوقه بانک، تخلفات مکرر برخی تاکسی‌داران و ... از جمله عوامل عدم مراجعه تاکسیدارانی بوده که در طرح سرشماری تاکسی‌های در شهرستان شرکت نکردند.
به گفته رئیس تاکسیرانی آبادان، این سازمان مجبور شد که از اهرم‌های فشار قانون با همکاری فرمانداری شهرستان استفاده کند و نسبت به ابطال کارت سوخت 40 درصد تاکسی‌داران متخلف شهرستان اقدام کند.
شاکری یوسفی با اشاره به اینکه هدف ما تعلیق کارت‌های سوخت تاکسی‌داران بود، نه ابطال خاطرنشان کرد: البته در این راستا نیز با شرکت پخش در راستای تعلیق کارت سوخت این عده از تاکسی‌داران رایزنی شد که متأسفانه این شرکت طبق مقررات تعریف شده خود، اقدام به ابطال کارت‌های سوخت کرد.
وی تصریح کرد: بعد از اقدام این کار بسیاری از تاکسی‌داران به این سازمان مراجعه و درخواست تمکین قوانین سازمان را کردند که البته این موضوع نیز مورد استقبال ما قرار گرفته و نسبت به برقراری مجدد کارت سوخت آنها نامه‌نگاری‌های لازم را با شرکت پخش شهرستان انجام داده‌ایم.
رئیس تاکسیرانی آبادان در خصوص علت تأخیر برگشت کارت‌های سوخت احیا شده به تاکسی‌داران گفت: متأسفانه دیگر احیای این کارت‌ها دست ما نبوده و باید روال کاری خود را طی مراحل قانونی شرکت پخش طی کنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه از تاکسی‌داران می‌خواهیم که با این سازمان همکاری مضاعف را برقرار کنند، اظهار داشت: به هر حال ما هرگونه قوانین یا برنامه‌هایی را که در سطح شهرستان برای تاکسی‌داران اعمال می‌کنیم در راستای ارائه خدمات مناسب و مطلوب‌تر به شهروندان و ایجاد محیطی در خور شأن تاکسی‌داران است.

گزارش از مریم خبازی
:
:
:
آخرین اخبار