تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۰۱۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قلب رونق اقتصاد و تجارت شهرستان شادگان در اینجا می‌تپد
اگرچه این روزها بیش از 10 ماه از بهره برداری رسمی بندر تجاری شادگان نمی گذرد، ولی این بندر توانسته است با وجود اینکه در عرصه اقتصادی تازه وارد به حساب می آید، به قلب تپنده رونق اقتصاد و اشتغال شهرستان تبدیل شود
اگرچه این روزها بیش از 10 ماه از بهره برداری رسمی بندر تجاری شادگان نمی گذرد، ولی این بندر توانسته است با وجود اینکه در عرصه اقتصادی تازه وارد به حساب می آید، به قلب تپنده رونق اقتصاد و اشتغال شهرستان تبدیل شود.

پنجم آبانماه سال 93 بود که عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، جمعی از مدیران اقتصادی و بازرگانی استان و مسئولان محلی به بندر تجاری شادگان سفر کردند تا این بندر را واقع در خور ابوخضیر به صورت رسمی بهره برداری کنند.

قلب رونق اقتصاد و تجارت شهرستان شادگان در اینجا می‌تپد

این بندر به عنوان هفتمین بندر تجاری استان خوزستان در مساحتی حدود سه هکتار و با هزینه ای افزون بر ٤٠٠ میلیارد ریال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل شد.

این بندر تجاری مشتمل بر دو پست اسکله از نوع شمع و عرشه بتنی به طول ١٠٣ متر و عرض ١٢ متر ،دو پل دسترسی می باشد.

این بندر محلی با عمق اسکله حداقل 5.5 متر در شرایط جزر و ظرفیت پذیرش شناورهای زیر ٥٠٠ تن، ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ١٠٠ هزار تن در سال را دارد و رونق کسب و کار و تجارت در شهرستان شادگان از اهم اهداف بهره برداری از آن به شمار می آید.

برخورداری از 10 هزار مترمربع بارانداز ،٣٣٠ متر مربع سایت اداری، هزار و 200 مترمربع انبار مسقف ، ٢٣٠ متر مربع ساختمان گمرک و مخابرات، ٧٥ متر مربع ساختمان گارد، ٦٢ مترمربع ساختمان دیزل ژنراتور، ١١٥ متر مربع ساختمان آتش نشانی و اورژانس و ١٧ متر مربع ساختمان توزین به همراه تجهیزات مربوطه و ٣٥ متر مربع ساختمان پمپ ها همچنین مخزن هوایی و زمینی، از ویژگی های فیزیکی و فنی این بندر به شمار می آید.

بندر شادگان در حاشیه خور ابوخضیر که ٢٧ کیلومتر تا دهانه خورموسی فاصله دارد، واقع شده که از طریق یک جاده دسترسی به طول ١٤ کیلومتر به اتوبان بندر امام خمینی (ره) – آبادان متصل می شود.

بندر شادگان دارای 55 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است و این بدین معنی است که بندر شادگان باید در تجارت بین المللی نیز فعال شود.

قلب رونق اقتصاد و تجارت شهرستان شادگان در اینجا می‌تپد

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در آیین بهره برداری رسمی از این بندر با بیان اینکه اقدامات توسعه اقتصادی در مرزهای استان از مرز چزابه آغاز شده و تا هندیجان ادامه می یابد، افزود:نکته اول در زمینه بندر شادگان این است که این بندر به عنوان یک اسکله از بندر امام خمینی(ره) فعالیت خواهد کرد؛ موضوع بعدی استمرار، رونق و توسعه بندر است که این مساله به همت مردم منطقه باید میسر شود.

مقتدایی تصریح کرد: نباید اجازه استفاده از این فضا را به دیگری داد؛ مردم منطقه شادگان باید بتوانند از این امکان ایجاد شده به خوبی استفاده کنند. از سوی دیگر دخل و خرج بندر باید با هم همخوانی داشته باشد و بتوان آثار سرمایه گذاری های صورت گرفته در بندر را در شهرستان شادگان به صورت ملموس مشاهده کرد. نکته دیگر در زمینه بندر شادگان نگهداری آن است که این موضوع از طریق رونق و تردد در بندر محقق می شود.

وی گفت:بندر شادگان امکان و فرصتی است که مردم شادگان برای بهره مندی از آن در اولویت هستند؛ اگر از این اولویت به خوبی استفاده نشود، قطعا در اختیار دیگران قرار می گیرد. مردم منطقه باید از مزیت تجاری این بندر به خوبی استفاده کنند زیرا مطلوب ترین مورد بهره مندی از یک بندر مربوط به بخش تجاری آن است و این حق مردم شادگان است.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: شاید فرهنگ این بندر صیادی باشد اما باید تبدیل به بندری تجاری شود، بندر تجاری با صیادی و کار تجارت با صیادی متفاوت است.

مقتدایی با تاکید بر اینکه بندر شادگان باید رونق بگیرد، گفت:علاوه بر بندر شادگان برنامه بعدی ما پروژه تالاب گردشگری شادگان است که قرار است 200 میلیارد تومان در این تالاب هزینه شود.

اینک بیش از 10 ماه از آغاز بهره برداری رسمی از این بندر تجاری می گذرد و تاثیر راه اندازی و فعالیت این بندر را در این مدت زمان کوتاه با مسئولان محلی و استانی به گفت و گو می نشینیم.

قلب رونق اقتصاد و تجارت شهرستان شادگان در اینجا می‌تپد

مدیر بندر تجاری شادگان نیز در خصوص زیرساخت های این بندر برای آسان سازی روند صادرات کالا، گفت:این بندر تجاری با مساحت 3 هکتار و دو پست اسکله فعال و پسکرانه مناسب، دارای زیرساخت هایی نظیر واحد آتش نشانی، واحد گذرنامه، باسکول، شعبه بانکی، واحد درمانی، انبار سرپوشیده و 27 هکتار اراضی الحاقی می باشد.

مسعود مینایی با بیان تاثیر مثبت این بندر بر اقتصاد خانوار و بهبود معیشت شهروندان، گفت:بر اساس آمار، جمع زیادی از شهروندان به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این بندر ارتزاق می کنند.

مدیر بندر شادگان در ادامه سخنانش با بیان آماری از میزان صادرات کالا از این بندر، گفت:سال گذشته 60 هزار و 975 راس دام به وزن یک میلیون و 850 هزار و 819 کیلوگرم از این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

وی همچنین با بیان آماری از صادرات کالا از این بندر چهارماه نخست سال جاری، اضافه کرد:سال جاری نیز راهبرد تنوع صادراتی کالا پیگیری شد.

مینایی افزود:طی این مدت، 9 هزار و 519 راس دام زنده با مجوز اداره کل استاندارد و اداره کل دامپزشکی، 702 تن سنگ دولومیت، پنج تن یونجه، دو تن ساقه گندم و 84 تن کاه و دو دستگاه تراکتور از این بندر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

این مسئول همچنین با بیان پیگیری های انجام شده در راستای تامین نیروی درمانی اورژانس در این بندر، گفت:فعالیت این بندر، شبانه روزی است با استقرار دستگاه های مسئول صادرات نیز، روند صادرات کالا آسان تر می شود.

مینایی تاکید کرد:صادرات احشام، بیشترین رقم صادرات این بندر را به خود اختصاص داده است و پس از آن صادرات مصالح ساختمانی بالاترین آمار را در اختیار دارد.

قلب رونق اقتصاد و تجارت شهرستان شادگان در اینجا می‌تپد

فرماندار شادگان نیز در خصوص مزیت های صادراتی بندر تجاری شادگان، گفت:راه اندازی بندر تجاری شادگان پس از مدت ها، از مهم ترین اقدامات فرمانداری بود که با حمایت و پیگیری استاندار خوزستان اجرایی شد.

بهروز فرج اللهی حجم بالای صادرات از این بندر به کشورهای های حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای همسایه را از دستاوردهای راه اندازی این بندر عنوان کرد.

وی اظهار داشت:دریافت مجوز واردات کالای همراه مسافر و ملوانی نیز از سوی دستگاه های مسئول در دست پیگیری است تابتوان از این طریق نیز گامی در راستای توسعه تجارت شهرستان برداشته شود.

فرج اللهی افزود:همچنین برای ایجاد اشتغال در منطقه، راه اندازی دو بازارچه مرزی تبادل کالا و احداث فروشگاه قطعات شناورها پیگیری شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار