تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۱۲۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صادرات سیمان از بازارچه های چذابه و شلمچه متوقف شد
برخی از صادرکنندگان محلی از توقف کامل صادرات سیمان از بازارچه های مرزی چذابه و شلمچه به علت افزایش تعرفه واردات سیمان از سوی دولت عراق خبر دادند
برخی از صادرکنندگان محلی از توقف کامل صادرات سیمان از بازارچه های مرزی چذابه و شلمچه به علت افزایش تعرفه واردات سیمان از سوی دولت عراق خبر دادند.

علی حموله طرفی یکی از صادرکنندگان سیمان گفت:هم اکنون هفت هزار تن سیمان در 200 کامیون در مرز چذابه، 18 هزار تن در مرز دریایی خرمشهر و مقداری نیز در مرز شلمچه تلنبار شده است.

وی بیان کرد: به علت افزایش نرخ تعرفه گمرکی سیمان تیپ یک و تیپ پنج ، از پنج درصد به 40 درصد از سوی کشور عراق و توقف تقاضا از سوی بازرگانان عراقی مقادیر زیادی سیمان در این بازارچه ها رها شده است.

حموله طرفی افزود: در خصوص این افزایش تعرفه پیش از این صحبت هایی شده بود اما اطلاع رسانی رسمی نشده بود و از ابتدای این هفته شاهد اجرای مصوبه آن از سوی کشور عراق بودیم .

وی با اشاره به اینکه کارخانه داران عراقی معتقدند که سیمان ایرانی موجب رکود بازار سیمان عراقی شده است و نمی توانیم با کیفیت سیمان ایرانی رقابت کنیم اظهار کرد: این تعرفه ها برای ایجاد رقابت در بازار سیمان در کشور عراق اعمال شده است.

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و تجارت اهواز با تایید این مطلب اظهار کرد: افزایش تعرفه موجب توقف صادرات کالا در مرزهای زمینی و دریایی استان شده است.

شهلا عموری افزود: این افزایش تعرفه به صورت ناگهانی اعمال شد و به نظر می رسد که می بایست هماهنگی هایی پیش از این انجام می شد.

ناظرکل گمرکات استان خوزستان نیز در این خصوص گفت: افزایش تعرفه گمرکی واردات سیمان به کشور عراق موجب رکود در صادرات این کالا شد.

محمدرضا جعفری اظهار کرد: کشور عراق نیز سیاست های داخلی خود را دارد و در بحث سیمان نیز افزایش تعرفه با هدف خاصی صورت گرفته است.

وی افزود: البته در برخی کالاهای دیگر از جمله میوه و تره بار کاهش تعرفه و افزایش صادرات داشتیم.

جعفری با بیان اینکه هماهنگی لازم پیش از افزایش تعرفه با گمرک انجام نشده بود افزود: جلساتی با گمرک عراق و مسئولان عراقی در خصوص اجرای افزایش تعرفه داشتیم.

ناظرکل گمرکات استان خوزستان ادامه داد: افزایش حدود 40 درصدی تعرفه باید با هماهنگی قبلی انجام می شد که موجب توقف کالا در مرزها نشود.

پیش از این روزانه حدود دو هزار تن سیمان خاکستری و سفید از بازارهای مرزی خوزستان به عراق صادر می شد.

دو مرز زمینی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر و همچنین مرز دریایی خرمشهر از تیرماه 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق بر روی صادرات کالا و تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

پارسال حدود یک میلیارد و 200میلیون دلار کالای غیرنفتی که عمده آن مصالح ساختمانی و مواد غذایی بود از مرزهای خوزستان به عراق صادر شد.

خوزستان با دو استان عراقی میسان با مرکزیت شهر 'العماره' و بصره مرز مشترک دارد.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: صادرات سیمان
:
:
:
آخرین اخبار