تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۱۲۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل تعاون،كار و رفاه اجتماعي خوزستان:
تعاوني هاي مرزنشين ايثارگران و بانوان در شهرهاي مرزي استان تشكيل مي شود
با وجود اين همه جمعيت ولي هم اكنون 200 هزار نفر از تسهيلات خاص مرزنشينان استفاده مي كنند و براي يك ميليون و 400 هزار نفر ظرفيت خالي وجود دارد
خوزنیوز: مديركل تعاون،كار و رفاه اجتماعي خوزستان از تشكيل شركت هاي تعاوني مرزنشين خاص گروه هاي اجتماعي از جمله ايثارگران و بانوان در ده شهر مرزي استان خبر داد.

به گزارش خوزنیوز؛ هوشمند صفائي در ديدار با غلامرضا پنا معاون امور اقتصادي سازمان اقتصادي كوثر، آمار ساكنان مناطق مرزنشين استان را يك ميليون و 600 هزار نفر برشمرد و گفت: با وجود اين همه جمعيت ولي هم اكنون 200 هزار نفر از تسهيلات خاص مرزنشينان استفاده مي كنند و براي يك ميليون و 400 هزار نفر ظرفيت خالي وجود دارد.

او به لزوم تشكيل شركت هاي تعاوني هاي مرزنشينان اشاره كرد و گفت: از آن جا كه به دنبال توسعه و رفع محرومیت از این مناطق هستیم؛ يكي از طرح هاي مورد پیگیری در اداره كل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان توسعه تعاونی های مرزنشینان در گروه های مختلف اجتماعي است تا اعضا بتوانند از مشوق های حمایتی از قبیل کارت های پیله وری، معافیت هاي گمركي و سه درصد تشويق صادرات استفاده كنند.

صفایی اين طرح را از برنامه هاي اساسي و راهبردي حوزه مسووليت خود برشمرد و گفت: تشكيل تعاوني هاي مرزنشين خاص گروه هاي اجتماعي، موجب رونق اشتغال، توزيع عادلانه ثروت، استمرار حضور در مناطق مرزي و نيز امنيت مرزها و مهاجرت نكردن به حاشيه ي شهرها مي شود.

مديركل تعاون،كار و رفاه اجتماعي خوزستان در اين نشست كه به منظور بررسي طرح هاي داراي توجيه اقتصادي براي سرمايه گذاري برگزار شد به قابليت هاي استان براي سرمايه گذاري اشاره كرد و افزود: خوزستان به دليل داشتن شرايط خاص اقليمي و جغرافيايي و منابع عظيم خدادادي، ظرفيت هاي بالايي براي سرمايه گذاري در تمام بخش ها از قبيل حمل و نقل كالا، حمل و نقل دريايي، كشاورزي و دامداري- گردشگري و صنايع دستي و صنايع پايين دستي دارد كه متأسفانه از اين قابليت ها به درستي استفاده نشده است.

صفائي گفت: صدها كيلومتر مرز مشترك آبي و خاكي با چند كشور همسايه، خطوط حمل و نقل ريلي، دريايي و هوايي و وجود منطقه آزاد اروند شرايط مطلوبي براي حضور سرمايه گذاران در خوزستان فراهم كرده است.

دبير كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري خوزستان اظهار كرد: با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و شرايط اميد بخشي كه به ويژه بعد از مذاكرات هسته اي در جامعه بوجود آمده است سرمايه گذاران زيادي براي حضور در استان ترغیب شده اند كه دليل اين ادعا رشد چشمگير صدور مجوز پروانه به كار اتباع بيگانه است به گونه اي كه تا سال گذشته 4 هزار اتباع خارجي در استان وجود داشت ولي هم اكنون به 12 هزار نفر افزايش پيدا كرده است.

صفائي به ابراز تمايل بيش از 200 شركت بين المللي براي سرمايه گذاري در منطقه آزاد اروند اشاره كرد و افزود: مجموع شرايط با توجه به بسترهاي خوبي كه براي سرمايه گذاري در استان فراهم شده است، امكان توسعه همه جانبه براي استان فراهم کرده است  و با عزم مسوولان استان قطعاً شاهد روزهاي خوب در آينده اقتصادي استان هستيم.

او در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم نگاه جدي به مقوله توريسم درماني در استان اشاره كرد و گفت: با وجود فضاهاي درماني بزرگ وكادرهاي مجرب در بخش درماني استان و همچنين هم مرزي با كشورهاي همسايه، صنعت توريسم درماني مي تواند به عنوان يك طرح بزرگ اقتصادي مورد توجه سرمايه گذاران علاقه مند قرار گيرد ولي متاسفانه تاكنون در اين بخش به درستي از ظرفيت هاي موجود استفاده نشده است.

مديركل تعاون،كار و رفاه اجتماعي خوزستان به وجود ديگر طرح هاي اشتغالزايي در كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان براي ارايه به سرمايه گذاران اشاره كرد و گفت: حمل و نقل دريايي، بسته بندي كالا و توسعه تعاوني ها از ديگر موضوع هايي هستند كه سرمايه گذاران عزيز مي توانند با ورود به آن ها به توسعه استان كمك كنند .

صفائی حمايت از گسترش مشاغل خرد كوچك، متوسط و خانگي را از اهداف و برنامه های دولت دانست و تاکید كرد: كارآفرينان و افراد نخبه اقتصادي به عنوان شركت هاي پشتيان مورد حمايت جدی قرار می گيرند و اعتبار در اختيار آن ها قرار مي گيرد تا محصولات تعاوني ها را خريداري كنند. چون اغلب تعاوني ها مشكل بازاريابي دارند.

او افزود: متاسفانه شاخص جمعيت خانوار روستايي نسبت به شهري تغيير زيادي پيدا كرده به طوري كه جوانان روستايي به دليل نبود امكانات در روستاها به دنبال كسب و كار به شهرها مهاجرت مي كنند و همين مساله نيز باعث ايجاد ناهنجاري هاي بسياري شده است. بر همین اساس توانمند سازي و آموزش مهارتی جوانان مناطق مرزي و روستايي از دیگر برنامه هاي ما در استان  است.

او از انعقاد تفاهم نامه بين اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتاعي خوزستان، مركز آموزش فني و حرفه اي استان خوزستان و صندوق كارآفريني اميد برای توانمندسازي، آموزش و تسهيلات برای توسعه تعاونی های مرزنشین خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این طرح  بتواند گام موثري براي توانمندسازي جوانان روستايي و مرزنشين داشته باشد.

مديركل تعاون ،كار و رفاه اجتماعي خوزستان یادآور شد: طرح هاي زيادي براي سرمايه گذاري در حوزه هاي گردشگري، توريسم درماني و حمل و نقل كالا وجود دارد كه سرمايه گذاران مي توانند با آرامش كامل نسبت به سرمايه گذاري در اين بخش ها اقدام كنند.

او در پایان آمادگي حوزه مسووليت خود را براي همكاري با بخش خصوصي به منظور سرمايه گذاري در مشاغل خرد و كارآفريني اعلام كرد و گفت: خوش بختانه در تمام مناطق خوزستان به دليل شرايط خاص فرصت هاي سود آور سرمايه گذاري وجود دارد . در شمال خوزستان در حوزه صنايع دستي در غرب استان به دليل وجود مركبات، صنايع تبديلي و بسته بندي و در جنوب نیز به دليل ظرفيت بالاي تعاوني هاي صيادان مي توان در زمينه بسته بندي شيلات و آبزي پروري فعاليت كرد.

مردم خوزستان شایسته بهترین خدمت ها هستند

در ادامه اين نشست معاون امور اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر در سخناني مردم خوزستان را شایسته بهترین خدمت ها دانست و هدف از سفر به خوزستان را وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بالای سرمایه گذاری در استان عنوان کرد و گفت: خوزستان به دلیل داشتن توانمندي و جاذبه در صنایع دستی، کشاورزی، بنادر و گردشگری و نيز تاکید مقام مغطم رهبری مبنی بر سرمایه گذاری در مناطق محروم کشور، این سازمان علاقه مند به سرمایه گذاری در استان است.

رضا پنا افزود: خوش بختانه فضای همکاری بسیار خوبي در استان وجود دارد و نشانگر عزم جدی مسوولان برای توسعه و رونق استان است. امیدواریم بتوانیم با سرمایه گذاری در خوزستان  قدم کوچکی براي مردم استان- که سال هاي درازي متحمل رنج های متعدد شدند و شایسته بهترین خدمت ها هستند- برداریم.
:
:
:
آخرین اخبار