تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۰۱۳۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان:
سرم ضد عقرب در همه مراکز بهداشتی خوزستان وجود دارد
خوزستان به لحاظ شرایط محیطی بالا‌ترین میزان عقرب گزیدگی در کشور را دارد که سالانه حدود 22 هزارمورد عقرب گزیدگی صورت می‌گیرد که از این مقدار 2 هزار مورد در منطقه اندیکا صورت می‌گیرد
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: با وجود داشتن بالاترین آمار عقرب زدگی خوزستان در کشور، همه مراکز بهداشتی خوزستان به طور ویژه آموزش های لازم را به مردم برای جلوگیری از عقرب زدگی انجام داده و سرم ضد عقرب هم در همه مراکز بهداشتی وجود دارد.

شکرالله سلمان‌زاده اظهار داشت: خوزستان به لحاظ شرایط محیطی بالا‌ترین میزان عقرب گزیدگی در کشور را دارد که سالانه حدود 22 هزارمورد عقرب گزیدگی صورت می‌گیرد که از این مقدار 2 هزار مورد در منطقه اندیکا صورت می‌گیرد.

وی افزود: مراکز بهداشت در سراسر خوزستان و بویژه در مناطق روستایی به طور شبانه روزی نظارت دارند و در همه این مراکز سرم ضد عقرب گزیدگی وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: این در صورتی است که کشور با کمبود سرم ضد عقرب مواجه است ولی با تلاش‌های صورت گرفته سهمیه سرم ویژه‌ای برای خوزستان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: از لحاظ تهیه سرم ضد عقرب برای مراکز بهداشتی در هیچ مقطعی در خوزستان کمبود نداشتیم.

سلمان‌زاده گفت: مشکلی که در مسئله عقرب گادیم است که تأخیر در درمان افراد گزیده شده توسط گادیم مشکل ساز می‌شود که حضور به موقع در مرکز بهداشتی خیلی مهم است.

وی افزود: با توجه به اینکه نیش عقرب به ویژه عقرب گادیم فاقد درد است، برخی از افراد متوجه گزش عقرب نمی‌شوند و لذا وقتی دچار علائم شدند به پزشک مراجعه می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در مسئله عقرب زدگی محل گزش عقرب هم مهم است و اگر در نقاط حساس بدن مثل سر و صورت، نزدیک قلب و مغز باشد، می‌تواند به سرعت باعث انتشار سم عقرب در بدن شده و عوارضی برای بیمار و گاهاً مرگ ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر با تلاش‌های شبانه روزی مسئولان سلامت خوزستان، هیچ‌گاه کمبود سرم ضد عقرب حتی در دور افتاده‌ترین مناطق استان پیش نیامده است.

سلمان‌زاده درباره علت فوت دو کودک در اندیکا افزود: یک مورد دختر بچه 7 ساله که در نواحی سر و گردن، نزدیک به مغز و قلب دچار گزش شده بود که بیمار پس از مراجعه با تاخیر به مرکز بهداشتی درمانی قلعه خواجه مراجعه کرده بود.

وی گفت: در این مرکز بهداشتی با حضور پزشک کلیه اقدامات درمانی از جمله تلقیح سرم ضد عقرب جهت درمان کودک بچه انجام شده و پس از یک ساعت به بیمارستان مسجد سلیمان اعزام شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در بیمارستان مسجد سلیمان علی رغم اقدامات درمانی پس از 3 روز بیمار به علت تاخیر در مراجعه و محل گزش نزدیک نقطه حساس فوت کرد.

وی بیان کرد: درباره کودک دوم هم که فوت کرد اقدامات لازم توسط پزشک انجام شد ولی تاخیر در رساندن بیمار به مرکز و همچنین نزدیکی محل گزش به نقاط حساس بدن باعث فوت این کودک شد.

سلمان‌زاده عنوان کرد: با وجود آمار بالای عقرب گزیدگی در خوزستان حتی این دو مورد فوتی هم برای ما ناراحت کننده است و تلاش می‌کنیم از وقوع حتی دو مورد هم جلوگیری کنیم.

وی گفت: چندین بار تیم معاونت بهداشت در این مناطق حضور پیدا کردند و بهورزان مرکز آموزش‌های لازم از جمله سم پاشی را برای جلوگیری از عقرب گزیدگی به مردم اطلاع رسانی می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تآکید کرد: مردم به طور مرتب محل زندگی خود را سم پاشی کنند و در صورت عقرب زدگی هر چه سریع‌تر به مرکز بهداشتی مراجعه کنند.
:
:
:
آخرین اخبار