تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۰۱۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرمانده ناجا: سربازی اجباری است، اما مجانی نیست
 سردار سرتیپ احمدی مقدم در سیزدهمین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت و نقش سرباز افزود: سربازی به عنوان وظیفه ای عمومی، در کشورهای مختلف به صورت های مختلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه دوران خدمت سربازی به مقتضیات دفاعی و راهبرد‌های دفاعی و امنیتی مرتبط است، گفت: در برخی کشورها، سربازی به صورت تخصصی است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار احمدی مقدم افزایش میانگین سن برخی کشورها، پیری جمعیت و تجهیزات محورشدن را علت روی آوردن برخی کشورها به تخصصی شدن سربازان دانست و افزود: در ایران رویکرد دفاع بر نیروی مردمی تکیه دارد.
وی با اشاره به عملکرد برخی مسئولان در اویل انقلاب در زمینه کاهش مدت خدمت سربازی، گفت: دست‌ های آلوده موجب شد خدمت سربازی یک سال کاهش یابد و پادگان‌ها از حضور نیروهای نظامی خالی شد.
سردار احمدی مقدم افزود: مسئله دفاع به عنوان وظیفه ای همگانی مطرح است و باید همواره به آن توجه شود اما متاسفانه تقدس خدمت سربازی کمرنگ شده است.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه سربازی دوران بیکاری نیست، گفت: آمادگی سربازان در مواقع حساس مانع از وقوع حوادث و عملی شدن تهدیدات دشمنان می شود.
سردار احمدی‌ مقدم با بیان اینکه به علت ضعف امکانات بخشی از نیروها به ویژه پس از ساعات اداری، به درستی مراقبت نمی‌شوند، افزود: نظارت و کنترل نیروها باید به صورت شبانه روزی شود.
وی نبود مهارت آموزی را از آفات‌ دوران سربازی دانست و گفت: در برخی موارد دیده می‌ شود از مهارت افراد فنی استفاده نمی ‌شود و سربازان فرصت ‌های مهارتی خود را از دست می دهند.
فرمانده نیروی انتظامی به نارضایتی سربازانی که در مشاغل آبدارچی و جاروکشی فعالیت می کنند، افزود: جز موارد استثنا و نقاط مرزی، نباید این مشاغل به عنوان حرفه سرباز مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به ضعف منابع اعتباری تخصیص داده شده برای سربازان، از نامناسب بودن پوشاک و کفش سربازان انتقاد کرد و گفت‌:‌ حقوق روزانه دو هزار تومان برای سربازان فقط صبحانه آنان را کفاف می دهد.
فرمانده نیروی انتظامی افزود: با آزادسازی قیمت ها اعتبارات نیروهای مسلح افزایش نیافته و به این علت کیفیت البسه و غذا به شدت کاهش یافته است.
سردار احمدی‌مقدم، صدور شناسنامه سلامت و چهره‌ سازی برای سربازان را از جمله اقدامات ضروری برای ارتقاء منزلت سرباز دانست و گفت: پول هایی خرج ساخت فیلم هایی می شود که موجب وهن ایران خواهد شد، آیا نمی شود این هزینه ها برای مقابله با تهدیدات و چهره ‌سازی صرف شود؟
وی افزود: باید در عرصه ارزش گذاری و چهره‌سازی فعالیت شود.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه همواره از سرداران شهید نام برده می‌شود، گفت:‌ اما هیچ جشنواره ای با عنوان سربازان شهید برگزار نشده است در حالی که این سربازان بودند که در کنار فرماندهانشان رشادت و افتخار آفرینی کردند.
وی با بیان اینکه جوانان هنگام ورود به دوران سربازی تصور می‌کنند وارد جهنم یا اتاق عمل شده اند، افزود:‌ افراد نباید فکر کنند که با ورود به سربازی حقوقشان مصادره می‌شود.
سردار احمدی‌مقدم گفت: ‌سربازی مساوی بیگاری نیست و سربازان نباید در دوران خدمت هزینه ای از اموال شخصی خود را خرج رفت و آمد و البسه سربازی کنند.
وی با تاکید بر توجه بیشتر به مشکلات مالی سربازان، گفت:‌ وضع مالی سربازان بهتر شده است و امیدواریم با سرعت بیشتری بهبود یابد.
سردار احمدی مقدم به موضوع فروش سربازی اشاره کرد و افزود:‌ فروش سربازی نوعی تحقیر سربازان است.
وی با اشاره به اصلاح فرهنگ سازمانی در مواجه با سرباز، گفت: نگاه پدرانه و برادرانه به سرباز موجب رفع بسیاری از مشکلات می شود.
:
:
:
آخرین اخبار