تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۱۰۱۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه اندازی گیت‌های گذرنامه عراق در مرز شلمچه
با توجه به مشکلاتی که در سال های گذشته در ورود زوار به مرز عراق رخ داد مقرر شد با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و کشور عراق گیتهای گذرنامه عراقی در مرز شلمچه راه اندازی شود
معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر از راه اندازی گیت های گذرنامه عراقی در مرز شلمچه با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد.

ولی اله حیاتی روز یکشنبه در نشست ستاد هماهنگی مراسم اربعین حسینی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر گفت: با توجه به مشکلاتی که در سال های گذشته در ورود زوار به مرز عراق رخ داد مقرر شد با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و کشور عراق گیتهای گذرنامه عراقی در مرز شلمچه راه اندازی شود.

وی شمار گیت های گذرنامه عراقی را در مرز شلمچه 20 گیت اعلام کرد و گفت: زوار اربعین امسال دیگر از کریدور عبور نمی کنند بلکه در فضای باز و از محلی که گذرنامه عراقی ها در قسمت ورودی مرز مستقر هستند و بر اساس طرحی که با طرف عراقی هماهنگ شده تردد خواهند کرد.

فرماندار ویژه خرمشهر اظهار داشت: تردد زوار اربعین امسال با سال گذشته متفاوت بوده و خدمات اجتماعی و رفاهی شامل استراحتگاه و پارکینگ برای زوار در نظر گرفته شد.

حیاتی استفاده از خط ریلی برای انتقال زوار اربعین حسینی را یادآور شد و گفت: انتقال زوار توسط خط ریلی از پل نو تا مرز شلمچه امکان پذیر می شود و معلولین و افراد ناتوان در اولویت قرار دارند.

وی همکاری شهرداری تهران را برای ایجاد زیرساختها در این مرز را خوب ارزیابی کرد و گفت : شهرداری تهران قرار است درآیین اربعین امسال درمانگاه، 100 چشمه سرویس بهداشتی، 20 دستگاه خودرو جمعی، تبلیغات محیطی، سامانه صوتی و موکب را در مرز شلمچه ایجاد کند.

وی اظهار داشت: شهرداری های خرمشهر، آبادان، ماهشهر و امیدیه نیز بر اساس موقعیت خود در مرز شلمچه تلاش خواهند کرد.

حیاتی از روسای کمیته های ستاد اربعین خواست طبق برنامه زمان بندی شده پیشرفت عملیاتی خود را در نشست بعدی گزارش کنند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر همچنین بر تامین آب آشامیدنی و تقویت ایستگاه پمپاژ آبرسانی به مرز شلمچه را خواستار شد و گفت: اداره امور آب و فاضلاب باید تا قبل از اربعین تمام امکانات آب و فاضلاب را در این نقطه مرزی فراهم کند.

حویزاوی مدیرکل حج وزیارت استان خوزستان نیز در این نشست گفت: امسال فرآیند حرکت زوار اربعین حسینی برای نخستین بار با نظر کلیه دست اندر کاران تعریف و طراحی شده و لازم است کلیه کمیته های مختلف ستاد اربعین شیوه نامه عملیاتی را در قالب دستور اجرایی به دبیرخانه سازمان حج و زیارت تحویل دهند.

وی خدمات سازمان آتش نشانی و ایمنی استان برای مواکب را خواستار شد و گفت: در این راستا کلیه موارد ایمنی برای مواکب در قالب دستور العمل برای آن ها ارسال شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: منطقه شلمچه به عنوان یک شاخص جایگاه ویژه ای در ایام اربعین خواهد داشت و امیدواریم تمام رسانه ها اخبار آن را به صورت ویژه انعکاس دهند.

سیدمرتضی نعمت زاده افزود: بر اساس تجربه سال های گذشته امسال وضعیت تردد و عبور زوار از مرز به سهولت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به ازدحام تردد زوار که به صورت قیفی از آن طرف مرز انجام می شد امسال برای سهولت این کار با پیگیری وزارت امور خارجه با استاندار بصره این کار را دنبال خواهیم کرد.

نماینده فرمانداری در ستاد اربعین و عضو شورای شهر خرمشهر در این نشست گفت: برای احداث 11 موقعیت مواکب اربعین حسینی جلسات مکرری گرفته شد و هم اینک پنج موقعیت فعال شده و اولین موقعیت با 70 درصد پیشرفت فیزیکی با همکاری شهرداری خرمشهر ، مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انجام شده است.

منصور علوانی افزود: شهرداری آبادان ادوات و تجهیزات خود را در محل آورده و همچنین شهرداری تهران، امیدیه، ماهشهر از روز گذشته کار خود را آغاز کردند.

وی یکی از مشکلات این ستاد را وجود زمین های آلوده به مین های باقی مانده از جنگ تحمیلی دانست و گفت: در روز گذشته یک دستگاه لودر شهرداری در هنگام خاکبرداری با یک مین کوچک برخورد کرد و منفجر شد.

وی از اعضای ستاد پاکسازی مین زدایی خواست تا در این باره مساعدت کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار