تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۰۱۹۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان:
حق آبه تالاب شادگان 1.6 میلیارد متر مکعب تعیین شد
کارگروه آب و کشاورزی با دبیری سازمان آب و برق حق آبه تالاب شادگان را تعیین کرده و یکی از مصوبات آن طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان بوده است
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تعیین حق آبه تالاب بین المللی شادگان به میزان 1.6 میلیارد متر مکعب خبر داد.

سید عادل مولا در نشست سفیران کشورهای اروپایی و نماینده سازمان ملل در فرمانداری شادگان اظهار داشت: برنامه حفاظت از تالاب شادگان با همکاری برنامه عمران سازمان ملل انجام شده که این برنامه با همکاری جوامع محلی، تشکل های غیردولتی و سازمان های مرتبط با تالاب تدوین شده است.

وی با اشاره به چهار هدف اجرایی در این برنامه افزود: کارگروه آب و کشاورزی با دبیری سازمان آب و برق حق آبه تالاب شادگان را تعیین کرده و یکی از مصوبات آن طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان بوده است.

مولا اضافه کرد: کارگروه تنوع زیستی با دبیری اداره کل محیط زیست با هدف شناسایی و حفاظت از گونه های حائز اهمیت تالاب شادگان تشکیل شده است.

وی یکی دیگر از کارگروه ها را با هدف آگاهی رسانی و معیشت پایدار جوامع محلی عنوان کرد و گفت: موثرترین وظیفه این کارگروه آشنایی مردم ساکن تالاب و توانمندسازی آنها به صورت پایدار است.

فرماندار شادگان نیز در این جلسه گفت: تالاب شادگان تولیداتی چون نی، علوفه، پرنده، ماهی و میگو دارد که معیشت یکصد هزار نفر از مردم محلی به آن وابسته است.

بهروز فرج اللهی، خدمات مهم تالاب را حمایت از حیات وحش، تعدیل اقلیم، کاهش آلاینده ها و جذب گردشگر دانست و افزود: این تالاب به دلیل هشت سال جنگ تحمیلی و به دنبال آن خشکسالی های متوالی دچار مشکلاتی شده است.

وی اظهار کرد: برنامه مدیریت جامع تالاب شادگان برای حل این مشکلات تدوین شده که باید اجرایی شود.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی هم تالاب شادگان را یک استعداد بالقوه دانست که در سال های اخیر با سیاست های اشتباه در معرض نابودی قرار گرفت.

عبدالله تمیمی افزود: اثرات جانبی طرح های توسعه ای، زندگی این تالاب را به مخاطره انداخته است.

وی مهمترین مشکلات تالاب شادگان را تامین نشدن آب مورد نیاز، ورود سموم کشاورزی، مزارع پرورش ماهی، فاضلاب های صنعتی وشهری و واگذاری اراضی تالاب به افراد حقیقی و حقوقی دانست.

تمیمی تاکید کرد: اغلب این طرح ها کارشناسی نشده و بدون درنظر گرفتن تالاب اجرا شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش های رسمی اگر این روند ادامه یابد تا 20 سال آینده تالاب شادگان نابود می شود.

نماینده شادگان همچنین ایجاد عزم راسخ برای احیای این تالاب را خواستار شد و گفت: همانطور که سازمان ملل برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر همکاری جدی می کند، ما خواستار ورود این سازمان برای احیای تالاب شادگان که با سرنوشت سایر کشورها در ارتباط است هستیم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار