تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۲۰۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس گروه انرژی و محیط‌زیست سازمان ملل:
مشکلات تالاب شادگان بسیار زیاد است
حجم مشکلات در تالاب شادگان بسیار زیاد است و باکارهای محدود نمی‌توان آنها را رفع کرد
رئیس گروه انرژی و محیط‌زیست سازمان ملل گفت: حجم مشکلات در تالاب شادگان بسیار زیاد است و باکارهای محدود نمی‌توان آنها را رفع کرد.

علی نظری دوست شامگاه دوشنبه در حاشیه سفر هیئت بین‌المللی سفیران و نماینده سازمان ملل در ایران به خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در رودخانه کارون وجود دارد، کشورهایی که مشکلات مشترک دارند را شناسایی کردیم. با دولت محلی ژنو هماهنگ کردیم و یک تیم کارشناسی به میزبانی آب و برق خوزستان، محیط‌زیست و استانداری به استان خوزستان سفر خواهند کرد.

وی افزود: تلاش ما این است که این گروه آبان ماه وارد استان شود، کارون را بررسی کند و یک پایلوت بسیار عالی از مشکلات رودخانه تهیه کند. هدف این است که یک و دو مورد الگو از فعالیت‌های نجات بخشی رودخانه‌ها در جهان داشته باشیم و بررسی کنیم که چگونه می‌شود، تجارب کشورهای دیگر را در این استان پیاده کرد.

نظری دوست تصریح کرد: اگر اجرای این کار در رودخانه کارون موفق بود؛ آنها را در رودخانه و یا بخش‌های دیگر کشور توسعه خواهیم داد. پیش‌نیاز اولیه عملیاتی شدن برنامه‌ها، بررسی کارشناسی سریع است که متخصصان داخلی با متخصصان خارجی با هم مشکلات را بررسی کنند.

رئیس گروه انرژی و محیط‌زیست سازمان ملل گفت: برای همین این مأموریت را ترتیب دادیم تا حدود یک هفته این متخصصان به استان سفر کرده و بازدیدهای لازم را داشته باشند. اگر همه‌چیز خوب بوده و معلوم شد که می‌شود کار مشترک انجام داد، بعد بر اساس آن، یک کار مشترک فنی انجام خواهیم داد.

نظری دوست تأکید کرد: بطور قطع سیستم دولتی به دنبال حل مشکل است و این کاری که ما قرار است انجام دهیم برای پیدا کردن راه‌حل‌های درست است.  با عزمی که برای حل مشکل رودخانه کارون و محیط‌زیست در کشور وجود دارد، وقتی راه‌حل پیدا شود، مشخصا اجرا می‌شود. ولی مهم این است که اول راه‌حل‌ها را پیدا کرده و از سایر تجارب هم استفاده کنیم.

وی در خصوص بازدید این هیئت از تالاب شادگان نیز گفت: برای تالاب شادگان کارهای خود را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرده‌ایم. البته برخی کارها را جوامع محلی انجام می‌دهند و مراکز بازدیدکنندگان نیز خوشبختانه در حال احداث است.

نظری دوست عنوان کرد: اکنون این تجربه شادگان با اینکه هنوز بطور کامل اجرا نشده در حال تعمیم در سایر استان‌های کشور است. مدلی که در شادگان اجرا کرده‌ایم در تالاب پریشان و دریاچه ارومیه هم پیاده کردیم و در ادامه به استان‌های دیگر هم تعمیم می‌دهیم.

وی در خصوص فعالیت‌های توسعه گردشگری در تالاب شادگان نیز گفت: طرح‌های گردشگری در قالب کارهای تخصصی در شادگان انجام می‌شود.

رئیس گروه انرژی و محیط‌زیست سازمان ملل همچنین گفت: در دریاچه ارومیه هم ۱۵ سال است که با دولت همکاری می‌کنیم، نمی‌شود گفت این کارها اثرگذار نیست. این‌ها یک سری کمک‌ها به حل مشکل است و نباید تأثیرات خوب این کمک‌ها را نادیده گرفت.

نظری دوست اظهار کرد: کارهای مختلفی برای تأمین آب تالاب شادگان در نظر گرفته‌شده است. کانال‌کشی‌ها در حال انجام است ولی حجم مشکل به‌اندازه‌ای بزرگ است که شاید انجام این چند کار کافی نباشد. لازمه احیای تالاب این است که همه طرح‌هایی که در برنامه‌ریزی پیش‌بینی‌شده، اجرایی شود.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین چالش ما فقط تسریع کارها است. اولویت اول ما هم تأمین آب برای تالاب شادگان است. وزارت نیرو هم برای تأمین این حق آبه همکاری دارد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار