تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۰۲۱۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محورهای گردشگری جنگ و یادمان‌های دفاع مقدس معرفی شد
محورهای گردشگری جنگ و یادمان‌های دفاع مقدس استان خوزستان برای دوستداران میراث فرهنگی معرفی شد
محورهای گردشگری جنگ و یادمان‌های دفاع مقدس استان خوزستان برای دوستداران میراث فرهنگی معرفی شد.

به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز جهانی گردشگری، بیستمین نشست تخصصی دوستداران میراث فرهنگی خوزستان با موضوع معرفی محورهای گردشگری جنگ و یادمان‌های دفاع مقدس صبح امروز سه‌شنبه برگزار شد.

مسئول راهیان نور خوزستان در این نشست با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی هشت‌ساله رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از جنگ‌های منحصربه‌فرد در پایان قرن بیستم محسوب می‌شود، اظهار کرد: جنگ هشت‌ساله، طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ منطقه غرب آسیا پس از جنگ دوم جهانی بوده است. همچنین تنها جنگی محسوب می‌شد که در دوران دوقطبی بودن قدرت یا دوران جنگ سرد، دو ابرقدرت از کشور مهاجم یعنی دولت بعث عراق، حمایت می‌کردند.

ابراهیم پودن چی افزود: پیروزی سیاسی و نظامی ایران بر عراق معادله قدرت سیاسی نظامی منطقه (غرب آسیا) را به نفع ایران رقم زد. در واقع بروز جنگ هشت‌ساله و شکل‌گیری پدیده‌ دفاع مقدس در نوع خود کم‌نظیر بوده است. جنگی که دومین جنگ طولانی سده‌ بیستم نـام گرفت و با مقاومت مردمی آغاز و نیز پایان گرفت.

وی بیان کرد: خوزستان تنها استانی است که در طـول جنگ دچار بیشترین آسیب و خسارت شد. این استان به علت داشتن ذخایر غنی نفت و گاز و موقعیت راهبردی به‌ویژه اروندرود، یکی از مطامع اصلی رژیم بعث عراق در حمله بـه ایران اسلامی بود.

۲۸۰۰ مورد تجاوز دشمن به شهرهای خوزستان

مسئول راهیان نور خوزستان عنوان کرد: از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی بالغ‌بر ۱۲۷ شهر کشور مورد تهاجم هوایی و موشکی دشمن قرار گرفت کـه در این میان شهرهای استان بیشترین تهاجم را تجربه کرده است. به‌طورکلی این استان با دو هزار و هشت مورد بیش از ۴۲ درصد از حملات هوایی دشمن را در طول جنگ متحمل بوده است.

پودن چی یادآور شد: استان خوزستان بیش از ۲۳ هـزار شهید، ۳۵ هـزار جانبـاز، سه هزار و ۵۰۰ آزاده سرافراز، یک هزار و ۵۰۰ شهیده زن و هشت شهرستان مرزی و ۱۷ شهرستان غیرمرزی موردتهاجم حملات هوایی و موشکی مستقیم دشمن قرار گرفت و دچار بیشترین خسارت و آسیب‌دیدگی شد.

کاروان راهیان نور

وی در بخشی از سخنان خود به معرفی فرصت‌های موجود در حوزه گردشگری جنگ پرداخت و گفت: حضور دو تا چهار میلیون نفر زائر در قالب کاروان‌های راهیان نور به‌منظور بازدید از مناطق عملیاتی در طول سال و وجود بیش از ۲۰ یادمان و منطقه عملیاتی در جغرافیای استان خوزستان ازجمله این قابلیت‌ها محسوب می‌شود.

مسئول راهیان نور خوزستان ادامه داد: انجام بیش از ده‌ها پژوهش در حوزه دفاع مقدس در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی، مقالات، حضور گردشگران خارجی در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی استان خوزستان، روی دادن بیش از ۷۵ درصد از جنگ تحمیلی در جغرافیای استان خوزستان، ثبت ملی یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس و ۶ نوبت حضور مقام معظم رهبری در مناطق عملیاتی خوزستان از دیگر رخدادهایی است که باید مورد توجه قرار داد.

پودن چی با اشاره به‌ضرورت توسعه یادمان‌ها و مناطق عملیاتی تأکید کرد: طراحی با مضامین ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس، تجهیز محتوایی مناطق متناسب با اتفاقات و رویدادهای دفاع مقدس و به‌روزرسانی یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس به‌منظور جذب مخاطب در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر توسعه گردشگری در اماکن زیارتی، تاریخی و میراث فرهنگی در مسیر راهیان نور، خواهان توسعه و تقویت زیرساخت‌ها، ارائه خدمات مناسب، توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و امنیتی شد.

گردشگری جنگ یک قابلیت است

شیما زنگنه کارشناس ارشد گردشگری نیز در این نشست بیان کرد: گردشگری جنگ نوعی از گردشگری فرهنگی است که به‌عنوان یکی از قابلیت‌های توسعه در استان‌های درگیر جنگ تحمیلی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه گردشگری یکی از بخش‌های اجتماعی - اقتصادی و یکی از مؤلفه‌های عمده تجارت بین‌المللی شده است، یک روند کلی در گردشگری این است که بیشتر گردشگران مایل به شرکت در فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و ماجراجویانه و شناخت تاریخ، فرهنگ و محیط‌زیست مناطق مورد اقامت خود هستند.

کاروان راهیان نور

زنگنه عنوان کرد: بسیاری از گردشگران به دنبال مکان‌های جدید محصولات گردشگری هستند. گردشگری فرهنگی عبارت است از مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان‌هایی که جاذبه‌های فرهنگی دارند.

وی افزود: جنگ که در معنای کلمه به معنای جدال، ستیزه و نبرد به‌حساب می‌آید در ترکیب کلمه گردشگری جنگ گونه‌ای از گردشگری فرهنگی است که امروزه توجه توریست‌های زیادی را به خود جلب کرده و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از گونه‌های رو به رشد گردشگری یاد کرد.

این کارشناس گردشگری اظهار کرد: از آنجایی که استان خوزستان یکی از استان‌های اصلی در مسیر جنگ بود و هنوز آثار و بقایای بسیاری از جنگ در شهرهایی چون خرمشهر، آبادان و دزفول خودنمایی می‌کند، برخی محققان این استان را برای بررسی بیشتر در زمینه گردشگری جنگ انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که اصلی‌ترین جنگ در کشور، جنگ ایران و عراق بود به بررسی این جنگ بیشتر پرداخته می‌شود و با توجه به اهمیت و رشد روزافزون گردشگری جنگ در جهان و پتانسیل‌های این نوع گردشگری در خوزستان به بررسی گردشگری جنگ در استان خوزستان باید بیشتر پرداخت.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار