تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از معضل دیرینه فاضلاب در آبادان
سرریز شدن چاه‌های فاضلاب، آبادانی‌ها را کلافه کرده است
معضل فاضلاب سال‌های مدیدی‌ است که شهروندان آبادانی را با خود درگیر کرده و مشکلات ریز و درشتی را برای آنان ایجاد کرده است
معضل فاضلاب سال‌های مدیدی‌ است که شهروندان آبادانی را با خود درگیر کرده و مشکلات ریز و درشتی را برای آنان ایجاد کرده است.

این معضل به‌ویژه در مناطقی که منازل شرکت نفت واقع شده‌اند به اوج رسیده و با وجود تلاش‌هایی که مسئولان اداره آبفا و شهرداری آبادان برای رفع این معضل انجام داده‌اند همچنان بر قوت خود باقی‌ است.

نکته جالب توجه آن است که حتی در مناطقی که تازه تاسیس بوده و خانه‌های نوساز بنا شده‌اند همچنان شاهد بیان این مشکلات(فاضلاب) از طرف ساکنان این مناطق هستیم و به جرات می‌توان گفت حتی سازوکارهای ابتدایی برای رفع این معضل اندیشیده نشده است چه برسد به انجام مطالعات زیرساختی!

فاضلاب این شهر در بسیاری از نقاط همچون چشمه‌های متعفن قل قل می‌کند و وقتی با گرمای 50 درجه‌ای در هم می‌آمیزد کاملا دیدنی‌تر و شنیدنی‌تر است.

چاه‌های فاضلابی که در برخی مناطق از درب منهول برخوردار و در برخی مناطق دیگر با درب‌های شکسته و گاها با سنگ و کلوخ و شاخ و برگ توسط شهروندان پوشانده شده و به محلی برای تجمع و تردد بی‌حد و حصر جانوران موذی به‌ویژه موش‌های درشت جثه‌ تبدیل شده است.

از سوی دیگر جوی‌های بزرگ مناطق مختلف شهری که توسط شهرداری همچنان در حال سرپوش‌گذاری هستند نیز بوی تعفن غیرقابل تحملی را برای اهالی مناطق جنب این کانال‌ها پدیده آورده که غیرقابل وصف است!

در مجموع آنچه را در این شهر «معضل فاضلاب» نامیده‌اند بسیار مشهور و ریشه‌دار است که تاکنون هیچ راه حل ریشه‌ای برای رفع آن اتخاذ نشده است.

در گفت‌وگوی زیر مشکلات فاضلاب برخی از مناطق مختلف شهری را از زبان اهالی می‌شنویم.

*قل قل کردن چشمه‌های فاضلاب!

علی 39 ساله ساکن منطقه زمین شهری آبادان اظهار کرد: حدود سه سال است در این منطقه سکنی گزیده‌ایم و با خرید خانه سه سال ساخت همچنان با مشکل فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی افزود: بوی تعفن و فاضلاب هر چند گاهی از سرویس بهداشتی و حمام منزل متصاعد می‌شود و وضعیت غیرقابل تحملی را برای خانواده‌ام رقم می‌زند.

علی تصریح کرد: بارها برای حل مشکل با آبفای آبادان تماس گرفته اما با وجود اطمینان خاطر دادن برای رفع این مشکل از سوی بخش تعمیرات این اداره و حتی دادن کد رهگیری به ما، تاکنون هیچ حرکت و اقدامی برای رفع این روند انجام نگرفته است.

وی بیان کرد: چند ماه پیش نیز چشمه آب از وسط خیابان روبه‌روی ساختمان مسکونی‌مان فوران می‌کرد و حدود یک هفته وضع به همین منوال گذشت تا اداره آبفا به داد محله‌مان رسید، آب کوچه و خیابان را برداشته بود و امروز دوباره در همان محل چشمه آب در حال طغیان است!

این شهروند آبادانی اضافه کرد: مسئولان آبفای آبادان باید با جدیت برای رفع معضل آب و فاضلاب مناطق مختلف شهری اقدام کنند زیرا هر منطقه‌ای به نحوی با مشکلاتی از این قبیل درگیر است.

*سرپوش‌گذاری جوی‌ها بوی تعفن را صد برابر کرده است!

دیگر شهروند آبادانی ساکن منطقه کوی کارگر آبادان اظهار کرد: از زمانی که جوی‌های کوی کارگر سرپوشیده شده راه موش‌ها به این منطقه بیشتر باز شده است.

حسن عابدی 63 ساله گفت: پیش از اینکه این جوی‌ها سرپوشیده شود لایروبی سطحی صورت می‌گرفت و به جرات می‌توان گفت بسیاری از این کانال‌ها با همان زباله‌ و لجن‌های سال‌ها مانده، درپوش‌گذاری شده تا دست به دست گرما دهد و بوی تعفن را در منازل صد برابر کند!

وی اضافه کرد: علاوه بر این کانال‌های سرپوشیده معضل سرریز شدن چاه‌های فاضلاب در کوچه پس کوچه‌های کوی کارگر واقعا بوی خوش زندگی را از ساکنان این منطقه گرفته و به آنان ناخوشی بخشیده است.

این شهروند آبادانی در پایان بیان کرد: مسئولان آبفا واقعا در جریان این مشکلات نیستند یا چشمشان را بسته‌اند تا نبینند چه بر سر مردم این مناطق می‌آید؟ اگر همت کنند و چند روزی در این خانه‌ها سکنی گزینند حتما درددل مردم را از نزدیک لمس خواهند کردند و نمی‌گویند «این حرف‌ها صحت ندارد».

*منهول شکسته و رها شده فاضلاب!

دیگر شهروند آبادان ساکن منطقه 3 کوی قدس آبادان که سال‌هاست پیگیر تعویض منهول فاضلاب شکسته سر کوچه‌شان است نیز اظهار کرد: حدود سه سال است شاهد تردد موش‌ها از این چاه فاضلاب هستیم که با وجود تماس‌های مکرر با اداره آبفا همچنان به نتیجه نرسیده‌ایم.

فاطمه نظری عنوان کرد: درب منهول این چاه فاضلاب شکسته شده و تنها نیاز به تعویض دارد، آیا این کار تا بدین اندازه متحمل هزینه است که با وجود گذشت دو، سه سال هنوز از پس رفع این مشکل برنیامده‌اند؟!

وی بیان کرد: علاوه بر بحث حیوانات موذی ناشی از این چاه‌های فاضلاب، خطرساز بودن این چاه‌های سر باز برای عابرین به‌ویژه کودکان آن هم در مواقع تاریکی هوا و شب‌ها بسیار دردسرآفرین است.

با توجه به مشکلات ریز و درشتی که در بحث فاضلاب این شهر شهروندان با آن مواجه هستند نیاز بود توضیحاتی از مسئولان نیز ارائه و شنیده شود که متاسفانه با تماس گرفتن با تنی چند از مسئولان مربوطه همچنان گوشی‌ها خاموش و یا دور از دسترس هستند.
مرجع / فـارس
برچسب ها: آبادان
:
:
:
آخرین اخبار