تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۰۲۹۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه اندازی بازارچه کالای ملوانی خرمشهر از هفته آینده
فرماندار ویژه خرمشهر با تاکید بر لزوم تقویت مبادلات مرزی شهرستان، پهلوگیری لنج ها و راه اندازی بازارچه کالای ملوانی در بندر شهرستان را خواستار شد
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر با تاکید بر لزوم تقویت مبادلات مرزی شهرستان، پهلوگیری لنج ها و راه اندازی بازارچه کالای ملوانی در بندر شهرستان را خواستار شد.

ولی الله حیاتی چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات مبادلات مرزی در شهرستان خرمشهر، گفت:تقویت واردات و صادرات کالا از مرزهای خرمشهر علاوه بر کاهش جرایم، رونق اقتصادی و اشتغالزایی را به هرماه دارد.

وی با بیان اینکه راه اندازی واردات کالای ملوانی و پهلوگیری لنج ها در خرمشهر، رونق اقتصادی و کاهش 30 درصدی جرائم را به همراه دارد، گفت:بیکاری جوانان، افزایش بزه و جرم را به همراه دارد.

وی گفت:با ورود اتحادیه لنج داران دیگر شهرهای خوزستان به موضوع واردات کالای ملوانی از بندر خرمشهر، می توان استان را از امکان استفاده مناسب ظرفیت خرمشهر بهره مند کرد.

فرماندار ویژه خرمشهرتصریح کرد:مسئولان اتاق بازرگانی خرمشهر نیز باید در کنار واردات کالای ملوانی، برای صادرات نیز برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از ظرفیت لنج ها در صادرات نیز گام برداشت.

معاون استاندار خوزستان تصریح کرد:خرمشهر از نظر استراتژیکی نسبت به سایر بنادر استان خوزستان مزیت های فراوان دارد و از نظر موقعیت اقتصادی برای تاجران نیز مقرون به صرفه است.

فرماندار ویژه خرمشهر در ادامه از دستگاه های دست اندرکار نظیر گمرک، اداره کل بندر و دریانوردی، هنگ مرزی و دریابانی مستقر در اروندرود خواست، نسبت به تسهیل امر واردات کالای ملوانی به خرمشهر اقدام کنند.

حیاتی بر آسان شدن روند ترخیص کالا از گمرک تاکید کرد و افزود:لازم است، کالاهایی که در سه مرحله آزمایش شده و تاییدیه بهداشت را دارد، از طریق گمرک و بندر در اسرع وقت ترخیص شوند.

عبدالامیر ربیهاوی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خرمشهر نیز در این نشست با بیان فعالیت تعاونی های مرزنشینان خرمشهر، گفت:طی دو ماه گذشته به منظور فعالیت مجدد تعاونی های مرزنشینان و صدور مجوز، ثبت نام اعضای تعاونی هایی که تاکنون عضو تعاونی نبودند، انجام شد.

وی شمار اعضای ثبت نام شده در سامانه الکترونیکی مرزنشینان را شش هزار و 275 تن خواند و گفت:افزایش تعداد اعضا را پیگیری می کنیم تا شرکت های تعاونی، توان خرید کالا به طور مستقیم از کشورهای همجوار را داشته باشند.

ربیهاوی اضافه کرد:کارت الکترونیکی مرزنشین جنبه اشتغالزایی دارد و صاحب کارت می تواند با آن، نسبت به واردات اقدام کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خرمشهر در ادامه سخنانش، راه اندازی مجدد بازارچه مرزی شلمچه را خواستار شد و گفت:با راه اندازی این بازارچه، صدور کارت پیله وری با پیشنهاد استاندارد و گمرک سرعت می گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز در این نشست، گفت: تهیه کالا از کشورهای همجوار به دلیل بالا بودن قیمت، مقدور به صرفه نیست و باید از کشورهای مبدا کالا را خریداری کرد.

سیداحمد حسینی فر، از خرمشهر به عنوان یکی از دروازه های تجارت کشور یاد کرد و گفت:این شهرستان به دلیل دسترسی به آبهای آزاد، ایستگاه قطار، بندر و فرودگاه در روند توسعه مبادلات مرزی تاثیر بسزایی دارد.

در این نشست مقرر شد که از شنبه هفته آینده بازار کالای همراه ملوانی شهرستان خرمشهر از سوی لنج های باربری از طریق مرز دریایی در بازار سیف مرکز شهرستان راه اندازی شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار