تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۵۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهمنشیر در محاصره نخاله های ساختمانی
بهمنشیر زمانی شط پر آبی بود که به اقامتگاه لنج های چوبی معروف بود، این شط این روزها با نخاله های ساختمانی مسدود شده و دور از انتظار نیست که این شط در آینده نه چندان دور به خاطره ها بپیوندد
بهمنشیر در محاصره نخاله های ساختمانیبهمنشیر زمانی شط پر آبی بود که به اقامتگاه لنج های چوبی معروف بود، این شط این روزها با نخاله های ساختمانی مسدود شده و دور از انتظار نیست که این شط در آینده نه چندان دور به خاطره ها بپیوندد.

بهمنشیر از رودخانه کارون سرچشمه می گیرد و کارون پس از رسیدن به شهر خرمشهر به دو شاخه تقسیم می شود، شاخه نخست به سوی اروندرود در مرز ایران و عراق رفته و پرآب ترین دهانه یا بهمنشیر در امتداد اروندرود به خور بهمن شیر و سپس به خلیج فارس می ریزد.

طول بهمنشیر حدود ۹۰ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن حدود چهار متر است.

اما مدتی است بهمنشیر منظره لنج ها را از خاطره خود پاک کرده است و ساحل سازی حاشیه شاخه بهمنشیر بهانه ای برای تخلیه نخاله های ساختمانی شده است.

به ازای هر خانه ای که ساخته می شود بخشی از بهمنشیر زیر نخاله های ساختمانی مدفون می شود.

منظره شط با نخل های بلند و لنج های پهلو گرفته، تصویر گذشته ساحل شط بهمنشیر است و ساحل بتنی و نخاله های ساختمانی که هر روز بیشتر در حاشیه بهمنشیر انباشته می شود، تصویر امروزی بلوار ساحلی بهمنشیر است.

حاشیه های شط کم کم عریض تر شده و از عرض شط مدام کاسته می شود. باگذر زمان قسمتی از شط به دست ساختمان ساز های متولی عمران شهری، تخریب می شود.

هر روز کنار شط، جایی که قرار است جزیره شادمانی در آن احداث شود، قول شادمانی داده می شود و آنها که امروز به سوگ شط نشسته اند، شاید فردا در جزیره شادمانی شاد باشند.

یکی از فعالان محیط زیست استان خوزستان با هشدار در خصوص بروز مشکلات زیست محیطی برای این رودخانه، در خصوص تخریب ساحل بهمنشیر گفت: روز به روز به نخاله های حاشیه شط افزوده می شود، آنچه اینجا قربانی ساحل سازی حاشیه شط شده است ساحل بکر بهمنشیر است.

مسعود کنعانی که خشک شدن بهمنشیر در سال های نه چندان دور را دور از انتظار نمی داند، می افزاید:نخاله های ساختمانی به حاشیه شط آورده می شود و وقتی به متولیان و دستگاه های مسئول مراجعه کردیم اعلام می کنند که این موضوع در حوزه مسئولیت ما نیست و این نخاله ها شبانه ریخته شده است.

وی تصریح می کند:تمامی طول روز کشیک دادم تا ببینم چه کسی نخاله ها را کنار شط می ریزد، 8 صبح وقتی آفتاب می تابید کامیون ها به حاشیه شط آمده و نخاله ساختمانی تخلیه کردند، ساعت 2 بعد از ظهر نیز این برنامه انجام شد و هنوز نیز جای پرسش است که شهری که مردمانش کوچک ترین خبرها را رسانه ای و دنبال می کنند، چگونه از این همه نخاله در حاشیه شط چشم پوشی می کنند.

کننعانی ادامه می دهد: زمین امانتی در دست همگان است و تخریب طبیعت بکر به بهانه توسعه و شهرسازی ظلم به طبیعت است، شهروندانی برای پیگیری این موضوع به مراجع ذیربط مراجعه کردند ولی جواب پرسش آنان در پیچ و خم دیوانسالاری اداری گم شدند.

 آهک نخاله ها لنج ها را سوراخ می کند

ایرج احسانی یکی از لنج داران منطقه که آسیب های اقتصادی زیادی از ساحل سازی بهمنشیر متحمل شده است، می گوید:وجود نخاله ها باعث می شود به لنج های چوبی آسیب وارد شود، آهک موجود در برخی نخاله های ساختمانی، چسب بین چوب های کف لنج را در خود حل کرده و باعث به وجود آمدن درز در کف لنج می شود، به عبارتی دیگر می توان گفت لنج ها را سوراخ می کند.

وی اضافه می کند:انتظار داریم مسئولان در انجام طرح های عمرانی، همه جوانب سنجیده شود و اگر قرار است، ساحل سازی شود، در مرحله نخست لایروبی شده و سپس ساحل سازی شود.

طمع فروش زمین، نخل ها را می سوزاند

مدت هاست که گزارش هایی از نخلستان های اطراف شهر می رسد که عده ای نخل ها را می سوزانند، نخلستان هایی که اجداد مردمان این منطقه آنها را کاشته اند و برداشت خرمای آن میراثی برای نسل حاضر گذاشته اند.
جالب است بدانید صاحبان همان نخل ها آنها را می سوزانند، میراث اجداد خود را می سوزانند تا زمین ها را بفروشند. از وقتی که خبر تشکیل منطقه آزاد اروند در شهر پیچید، بسیاری از موضوع ها دچار تغییر شد، قیمت ها و ارزش زمین و حتی علاقه مردم به نخل هایی که با دست خود کاشته بودند نیز دستخوش تغییر شد.

صاحبان نخل امروز، زمین داران منطقه ای هستند که تجاری و اقتصادی است و طبق شواهد تصمیم دارند با پول فروش زمین های خود از کشاورزی و زندگی در کنار نخل هایی که همپای انسان شمرده می شود را کنار بگذارند.
اما مگر قوانین تغییر کرده است که در زمین های با کاربری کشاورزی، ساختمان سازی شود یا اینکه آیا نخل داران در مقابل محیط زیست خود مسئول نیستند؟

 با متخلفان برخورد قانونی می کنیم

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر آبادان در خصوص تخریب محیط زیست با نخاله های ساختمانی در حاشیه بهمشیر می گوید:جمع آوری نخاله های ساختمانی وظیفه شهرداری بوده و حاشیه بهمنشیر مربوط به منطقه 2 شهرداری است.

عبدالحسین مکوندی با بیان قوانین موجود در راستای حفظ محیط زیست، تصریح کرد:چنانچه این روند ادامه یابد، با مدیرانی که در این مورد کم کاری کرده اند برخورد قانونی می شود. وی از محیط زیست به عنوان میراث گذشتگان و امانت برای آیندگان یاد کرد و گفت:انتظار داریم مسئولان در این خصوص پیگیری کرده و با متخلف برخورد کنند.

چرا تخریب محیط زیست متوقف نمی شود؟

همه چیز موجود است؛ قوانین مدون برای جلوگیری از صدمه به محیط زیست، مردم فهیمی که میراث و طبیعت خود را دوست دارند و مسئولانی که دست به توسعه و عمران در شهر می زنند.

اما حاصل کار، تخریب محیط زیست، از بین رفتن ساحل های بکر و طبیعی و سوختن نخل ها و از بین رفتن لنج هاست.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
0
0
متاءسفانه هیچ راهی بجز دخالت قوه قهریه به نظر میرسد در اینباره کار ساز باشد
:
:
:
آخرین اخبار