تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۰۳۵۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جشن روز جهانی نابینایان در اهواز برگزار شد
در ایران از هر ده هزار نفر 10 الی 15 نفر به تناسب شرایط منطقه ای دچار نقیصه بینایی هستند اما 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است بعبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می توانست از نعمت بینایی برخوردار شود
خوزنیوز: جشن روز جهانی نابینایان با حضور جمعی از مسولین استانی روز سه شنبه در تالار کتابخانه مرکزی اهواز به مناسبت روز جهانی عصای سفید برگزار شد.

معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان در جشن روز جهانی نابینایان که با همکاری بهزیستی و انجمن نابینایان استان برگزار شد؛ بیان داشت: روز 23 مهرماه برابر با 15 اکتبر به عنوان روز نابینایان و یا عصای سفید، نامگذاری شده و در این روز مهم که قانون عصای سفید به تصویب رسیده ­است تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است و ‌‌‌نابینایان حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند و عصای سفید سمبل ایمنی در تردد و زندگی اجتماعی و نیز بعنوان نماد استقلال فردی نابینایان است.

سید غلامعلی جعفری گفت: نقیصه بینایی نزدیک به 80 درصد فعالیت‌های فردی را محدود می کند اما بسیاری از بزرگان علم و هنر مانند رودکی نابینا یا کم بینا بوده اند و گاهی اوقات در المپیک‌ها دچار ناکامی می شویم اما در پار المپیک موفقیت‌های بزرگی توسط معلولان کسب می شود که این نشان از توانایی‌های بالقوه افراد معلول است که اگر به این افراد توجه و بها داده بشود بسیار موفق خواهند بود.

وی افزود: در ایران از هر ده هزار نفر 10 الی 15 نفر به تناسب شرایط منطقه ای دچار نقیصه بینایی هستند اما 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است بعبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می توانست از نعمت بینایی برخوردار شود.

جعفری تصریح کرد:  آنچه که در پیشگیری از نقص بینایی، بیشترین تاثیر را دارد، ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی  جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروه‌های پرخطر همانند سالمندان و کودکان است.

معاون توانبخشی بهزیستی ضمن بیان اینکه 260نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه‌های غیردولتی مشغول تحصیل هستند ، گفت: برخی به اشتباه بهزیستی را متولی همه امور معلولان می دانند اما این سازمان در خصوص فرهنگ سازی ،توانبخشی ،تهیه لوازم کمک توانبخشی و مراکز نگهداری معلولان خدمات ارائه می دهد اما موضوع مناسب سازی اماکن عمومی ، شهرداری‌ها و سایر ارگانهای ذیربط نیز مسئول بوده و در بحث اشتغال سازمان‌ها و ارگان‌ها مکلفند 3 درصد از جذب نیرو را به معلولان اختصاص دهند و موضوع خوداشتغالی و تسهیلات اشتغالزایی نیز در اختیار نظام بانکی است.

جعفری در پایان گفت: با توجه به محدود بودن امکانات و اعتبارات بهزیستی  از همه خیران و شرکت‌ها در خواست می‌کنم که در خصوص اشتغال ،ازدواج و مسکن معلولان و نابینایان این سازمان را یاری کنند.

قابل ذکر است در پایان این جشن از تعدادی از خیرین که ضمن همکاری با انجمن نابینایان ،خدمات رایگان و خیرخواهانه به نابینایان استان ارائه می دهند تقدیر شد.
:
:
:
آخرین اخبار